Hoe schrijf je een sterke Over mij-pagina?

Foto met handen die op een laptop typen met een telefoon naast het toetsenbord

Hoe schrijf je een sterke Over mij-pagina?

“Het gaat toch niet om mij?”, “Mijn verhaal is niet interessant genoeg”, “Ik weet niet wat ik moet schrijven!” en “Wat moet er op een ‘Over mij-pagina’ staan?” Allemaal vragen die ik regelmatig van ondernemers hoor. Je bent niet de enige die het lastig vind om een tekst voor deze pagina te schrijven. Veel ondernemers worstelen met die tekst, vaak ook omdat ze weten dat het één van de belangrijkste pagina’s op hun website is. In deze blog vind je een handig stappenplan voor het schrijven van je ‘Over mij-pagina’. Vul alle 7 stappen in en schrijf een onweerstaanbare ‘Over mij-pagina’ die jouw omzet verhoogt.

Als potentiële klanten jouw website bekijken, doen ze dit niet voor niets. Ze zoeken de bevestiging dat jouw bedrijf het beste bij hun vraag/behoefte past. Kortom, je bezoeker twijfelt nog. Op je Over mij-pagina kun jij twijfelaars geruststellen door ze te laten zien dat jij snapt waar ze mee zitten en jij de persoon bent die hun probleem kan oplossen. Vertel ze wie er achter het bedrijf zit. Waarom doe je wat je doet, wat maakt jou uniek en wat is je passie? Maar ik wil niet overkomen als een opschepper, hoor ik je denken. En de laatste tijd lijkt het of drama de norm is. Ook ik hoor regelmatig verhalen van ondernemers die ontslagen waren, aan de rand van de afgrond zaten en met hun laatste geld een seminar bezochten dat voor de ommekeer zorgde waardoor ze nu een miljoen omzet draaien. Mijn eigen verhaal is geen blockbuster in de dop. Maar het delen van mijn verhaal zorgt er wel voor dat bezoekers van mijn website mij leren kennen en ik de klanten aantrek die bij mij passen en die ik kan helpen. Storytelling doet daarnaast nog veel meer. Mensen onthouden verhalen beter dan feiten en cijfers, verhalen maken een boodschap uniek, ze zorgen voor een emotionele bandgeven informatie betekenis en worden gedeeld.

De ‘Over mij-pagina’: een populaire pagina

Al die voordelen van storytelling is alleen al reden genoeg om jouw verhaal te delen op je website. Maar nog belangrijker is dat de Over mij-pagina een van de meest bezochte pagina’s is op websites. Uit een studie van Huff Industrial Marketing, KoMarketing, & BuyerZone, blijkt dat 52% van de respondenten aangaf dat ze deze pagina als eerste willen zien als ze op een website komen.

Grafiek met uitkomsten onderzoek naar meest bezochte pagina's op websites

 

 

 

 

 

 

People2People

Hoe dat komt? Omdat we liever zakendoen met mensen dan met bedrijven. Volgens Chris Ducker, een expert op het gebied van personal branding, moeten we het niet hebben over B2C (business to consumer) of B2B (business 2 business), maar over P2P (people 2 people). Ik ben het dat volledig met hem eens. Voor mij is de klik met een klant of leverancier belangrijk. Die komt er pas als ik zijn persoonlijkheid zie, weet wat iemand drijft en wat zijn verhaal is. Een goed geschreven verhaal roept emoties op en blijft de lezer bij. Als er iets emotioneels gebeurt, krijgt de amygdala – het deel van je hersenen dat zintuiglijke informatie koppelt aan emoties – onmiddellijk een seintje. Je amygdala stuurt dan een signaal naar de rest van je brein waardoor je lichaam handelt, zoals dat denkt te moeten doen.

Stappenplan Over mij-pagina

Tijdens mijn onderzoek naar Over mij pagina’s ontdekte ik patronen in pagina’s die me aanspraken, en dus ook wat ik miste op pagina’s die ik minder sterk vond. Op basis van de research die ik deed, ontwikkelde ik een gouden stappenplan dat ik met je deel. Je begint met het voorbereidende werk, namelijk het in kaart brengen van je ideale klant. Daarna vul je de zeven stappen in: 

  • Stap 1: Benoem de pijnpunten
    Om een goede Over mij-pagina te kunnen schrijven is het belangrijk dat je weet waar jouw potentiële klant ’s nachts wakker van ligt. Je wilt dat lezers het idee krijgen dat jij precies snapt waarmee ze worstelen.

 

  • Stap 2: Vertel jouw verhaal
    Zet jouw merkverhaal strategisch in door klanten te laten beseffen dat jij weet hoe het voelt om in hun schoenen te staan en dat jij de oplossing hebt. Ik noem ze hier kort (in deze blog lees worden de stappen uitgebreid beschreven):
  1. Jouw ‘waarom’
  2. Je geschiedenis
  3. De karakters in het verhaal
  4. Je missie
  5. De ruwe randjes

 

  • Stap 3: Voordelen
    Dit is cruciaal. Potentiële klanten willen weten wat er voor ze halen valt. Hoe jij van meerwaarde voor ze kunt zijn. En of, en hoe, jij hun probleem kunt oplossen. What’s in it for me!

 

  • Stap 4: Jouw aanpak
    Hier beschrijf je wat mensen kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan.

 

  • Stap 5: Social proof
    Je kunt natuurlijk zelf zeggen dat jouw potentiële klant met jou ‘moet’ werken, maar het is veel sterker om dat anderen te laten vertellen. Hoe je testimonials schrijft die geld opleveren, lees je in deze blog.

 

  • Stap 6: Meer over jou (optioneel, maar wel zeer aan te raden)
    Als je wilt, kun je de lezer wat leuke, grappige of bijzondere weetjes over jezelf vertellen.

 

  • Stap 7: call to action
    Geen Over mij-pagina is compleet zonder een call to action.

 

Optioneel: Bedank je lezer
Deze stap is absoluut niet verplicht, maar wel attent. Je kunt je lezer bijvoorbeeld letterlijk bedanken of hem/haar je meest bekeken blog aanbieden, et cetera.

Dit zijn de zeven stappen die er samen voor zorgen dat jouw Over mij pagina onweerstaanbaar wordt. Vind je het, ondanks dit handige stappenplan, toch nog lastig om ‘m zelf te schrijven? Neem dan contact met me op.