fbpx
 

Hoe schrijf je een sterke ‘Over mij-pagina’?

Foto met handen die op een laptop een 'Over mij-pagina' typen met een telefoon naast het toetsenbord

Hoe schrijf je een sterke ‘Over mij-pagina’?

Als potentiële klanten jouw website bekijken, doen ze dit niet voor niets. Ze zoeken de bevestiging dat jouw bedrijf het beste bij hun vraag/behoefte past. Kortom, je bezoeker twijfelt nog. Op je ‘Over mij-pagina’ kun jij twijfelaars geruststellen door ze te laten zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wie er achter het bedrijf zit. Waarom doe je wat je doet, wat maakt jou uniek en wat is je passie? “Maar het gaat toch niet om mij?”, “Mijn verhaal is niet interessant genoeg”, “Ik weet niet wat ik moet schrijven!” en “Wat moet er op een ‘Over mij-pagina’ staan?” Allemaal vragen die ik regelmatig hoor van ondernemers. Je bent niet de enige die het lastig vind om een tekst voor deze pagina te schrijven. Veel ondernemers worstelen met die tekst, vaak ook omdat ze weten dat het één van de belangrijkste pagina’s op hun website is. In deze blog vind je een handig stappenplan voor het schrijven van je ‘Over mij-pagina’. Vul alle 7 stappen in en schrijf een onweerstaanbare ‘Over mij-pagina’ die jouw omzet verhoogt.

Mensen worden niet geraakt door cijfers, wel door de verhalen achter de cijfers. Een goed geschreven verhaal roept emoties op en blijft de lezer bij. Als er iets emotioneels gebeurt, krijgt de amygdala -het deel van je hersenen dat zintuiglijke informatie koppelt aan emoties- onmiddellijk een signaal. Je amygdala stuurt dan een seintje naar de rest van je brein waardoor je lichaam handelt zoals dat denkt te moeten doen.

Je publiek raken 

Stel dat je lekker aan het Netflixen bent en je staart ineens in de loop van een geweer. Dan is er voor jou geen enkele reden in paniek te raken. Je ligt lekker thuis op de bank en loopt geen risico. Toch reageert het emotiecentrum van je brein, omdat het nou eenmaal zo is geprogrammeerd. Het denkt ‘gevaar’ voordat het precies heeft uitgedokterd wat er precies aan de hand is. Emotie is een manier van je lichaam om te zeggen dat je moet opletten. Dat er iets belangrijks gebeurt en je actie onderneemt. Door te zorgen voor emoties in je teksten, raak je je publiek. En als jij je publiek raakt, is de kans het grootst dat mensen actie ondernemen (lees iets bij jou kopen) en jij dus je omzet verhoogt.

Er chocolade van maken

Veel ‘Over mij-pagina’s’ zijn een uitgeschreven CV. Mensen vertellen wat ze hebben gestudeerd en waar ze hebben gewerkt. Best belangrijk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar daarmee leer ik jou als persoon niet kennen. Weet ik niet of we iets gemeenschappelijks hebben dat ons bindt. Een paar jaar geleden voegde ik wat persoonlijke informatie toe aan mijn ‘Over mij-pagina’. Toen ik een man belde voor een interview was het eerste wat hij opmerkte: “Wat vond je het mooiste in Nieuw-Zeeland?” Eerlijk is eerlijk, hij overrompelde me een beetje met zijn vraag. Maar hierdoor brak hij het ijs (of eigenlijk had ik dat gedaan, door hem op mijn ‘Over mij-pagina’ een haakje te geven) waardoor we op een heel ontspannen manier het interview ingingen. Ook de opmerking op mijn ‘Over mij-pagina’ dat ik enorm van pure chocolade houd, maar graag een uitzondering maak voor karamel-zeezout van Tony Chocolonely heeft meer dan eens tot leuke gesprekken geleid met mensen.

Know-like-trust-factor

Iets van jezelf laten zien, zorgt ervoor dat mensen een band met je opbouwen. Het draagt bij aan de zogeheten ‘know-like-trust’-factor. Die gaat ervan uit dat mensen je eerst moeten kennen, dan aardig gaan vinden en je moeten vertrouwen voordat ze overwegen iets bij je te kopen. De laatste tijd lijkt het of drama de norm is. Ook ik hoor regelmatig verhalen van ondernemers die ontslagen waren, aan de rand van de afgrond zaten en met hun laatste geld een seminar bezochten dat voor de ommekeer zorgde waardoor ze nu een miljoen omzet draaien. Mijn eigen verhaal is geen blockbuster in de dop. Maar het delen van mijn verhaal zorgt er wel voor dat bezoekers van mijn website mij leren kennen en ik de klanten aantrek die bij mij passen en die ik kan helpen.

Een populaire pagina

Hoe komt het nou dat de ‘Over mij-pagina’ één van de meest bezochte pagina’s op een gemiddelde website is? Dit is, omdat we liever zakendoen met mensen dan met bedrijven. Volgens Chris Ducker, een expert op het gebied van personal branding, moeten we het niet hebben over B2C (business to consumer) of B2B (business 2 business), maar over P2P (people 2 people). Ik ben het dat volledig met hem eens. Voor mij is de klik met een klant of leverancier belangrijk. Die komt er pas als ik zijn/haar persoonlijkheid zie en weet wat iemand drijft.Maar nog belangrijker is dat de ‘Over mij-pagina’ een van de meest bezochte pagina’s is op websites. Uit een studie van Huff Industrial Marketing, KoMarketing, & BuyerZone, blijkt dat 52% van de respondenten aangaf dat ze deze pagina als eerste willen zien als ze op een website komen.

Grafiek met uitkomsten onderzoek naar meest bezochte pagina's op websites

 

 

 

 

 

 

Stappenplan ‘Over mij-pagina’

Maar hoe schrijf je nou een goede tekst voor je ‘Over mij-pagina’? Tijdens mijn onderzoek naar ‘Over mij-pagina’s’ ontdekte ik patronen in pagina’s die me aanspraken, en dus ook wat ik miste op pagina’s die ik minder sterk vond. Op basis van de research die ik deed, ontwikkelde ik een gouden stappenplan dat ik met je deel. Je begint met het voorbereidende werk, namelijk het in kaart brengen van je ideale klant. Daarna vul je de zeven stappen in: 

  • Stap 1: Benoem de pijnpunten
    Om een goede ‘Over mij-pagina’ te kunnen schrijven is het belangrijk dat je weet waar jouw potentiële klant ’s nachts wakker van ligt. Je wilt dat lezers het idee krijgen dat jij precies snapt waarmee ze worstelen.

 

  • Stap 2: Vertel jouw verhaal
    Zet jouw merkverhaal strategisch in door klanten te laten beseffen dat jij weet hoe het voelt om in hun schoenen te staan en dat jij de oplossing hebt. Ik noem ze hier kort (in deze blog worden de stappen uitgebreid beschreven):
  1. Jouw ‘waarom’
  2. Je geschiedenis
  3. De karakters in het verhaal
  4. Je missie
  5. De ruwe randjes

 

  • Stap 3: Voordelen
    Dit is cruciaal. Potentiële klanten willen weten wat er voor ze halen valt. Hoe jij van meerwaarde voor ze kunt zijn. En of, en hoe, jij hun probleem kunt oplossen. What’s in it for me!

 

  • Stap 4: Jouw aanpak
    Hier beschrijf je wat mensen kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan.

 

  • Stap 5: Social proof
    Je kunt natuurlijk zelf zeggen dat jouw potentiële klant met jou ‘moet’ werken, maar het is veel sterker om dat anderen te laten vertellen. Hoe je testimonials schrijft die geld opleveren, lees je in deze blog.

 

  • Stap 6: Meer over jou (optioneel, maar wel zeer aan te raden)
    Als je wilt, kun je de lezer wat leuke, grappige of bijzondere weetjes over jezelf vertellen.

 

  • Stap 7: call to action
    Geen ‘Over mij-pagina’ is compleet zonder een call to action.

 

Optioneel: Bedank je lezer
Deze stap is absoluut niet verplicht, maar wel attent. Je kunt je lezer bijvoorbeeld letterlijk bedanken of hem/haar je meest bekeken blog aanbieden, et cetera.

Veelgemaakte fouten op ‘Over mij-pagina’s’; een gratis checklist

Je weet nu uit welke onderdelen een goede ‘Over mij-pagina’ bestaat en hoe je er dus voor zorgt dat jouw ‘Over mij-pagina’ onweerstaanbaar wordt. Nu je toch bezig bent, download dan gelijk even mijn gratis checklist om te zien of jij deze veelgemaakte fouten op je pagina maakt. Geen zorgen als dat het geval is! Ik leg je namelijk ook uit hoe je dat oplost!