Storytelling: de 5 onmisbare elementen in een verhaal

schrijfblok met potlood

Storytelling: de 5 onmisbare elementen in een verhaal

Als ondernemer wil je een band met je klant opbouwen. Dat kan lastig zijn in een tijd waar agenda’s overvol zijn en er dagelijks een stortvloed aan social media posts voorbij komt. Dankzij storytelling kun je in korte tijd een krachtige boodschap overbrengen. Je kunt er mensen op een emotioneel niveau mee aanspreken. Hierop reageren ze veel sneller dan op feiten en cijfers. Wil jij verhalen vertellen die impact hebben? Zorg dan dat deze 5 elementen in je verhaal aanwezig zijn: personen, plot, plaats, proces en product.

Je bent overtuigd van de kracht van storytelling en wil het gaan inzetten. Stel jezelf voordat je begint de volgende vragen:

  • Wie is de doelgroep?
    Aan wie probeer je iets te verkopen? Wie vertrouwen zij? Waar geloven ze in? Waarnaar zijn ze op zoek? Waar zijn ze bang voor? Door jouw publiek steeds in gedachten te houden, maak je een verhaal dat raakt.
  • Wat is het doel van het verhaal?
    Wat wil je met het vertellen van het verhaal bereiken?

Als je dat helder hebt, kun je aan het verhaal zelf gaan werken. Wil jij verhalen vertellen die impact hebben? Zorg dan dat deze 5 elementen in je storytelling aanwezig zijn:

  1. Personen
    Je verhaal moet over iemand gaan en zijn idee/concept of reis om datgene tot leven te brengen. Wie spelen er (achter de schermen) een grote rol? Of welke rol speel jij in het leven van je klant? Ben jij de mentor de held van het verhaal helpt om zijn angst te overwinnen?
  2. Plot
    Het plot of de strijd is wat mensen aanspreekt. We voelen ons verbonden met mensen die iets moeten overwinnen of een strijd moeten aangaan.
  3. Plaats
    De locatie waar het verhaal zich afspeelt. Dat kan een land zijn, maar ook bijvoorbeeld de brainstormruimte waar het idee tot leven kwam of de fabriek waar het product wordt gemaakt.
  4. Proces
    Wat is er voor nodig om jouw product of dienst tot leven te wekken? Mensen hierin meenemen geeft een kijkje in de keuken en spreekt meer aan dan gladde verkooppraatjes.
  5. Product (of dienst)
    Natuurlijk wil je een product of dienst verkopen, maar leg daar niet de focus op. En bedenk dat een goed product niet altijd automatisch een goed verhaal oplevert. Maar het waarom achter je product of dienst kan daar wel aan bijdragen, zeker als je daarbij emoties raakt.


Een voorbeeld

Ik kan me voorstellen dat het wellicht nog een beetje vaag is. Hopelijk helpt een voorbeeld. Ik ben niet alleen fan van Tony Chocolonely, omdat de chocolade zo lekker is. Het merk raakt me vanwege de missie (de waarom) van oprichter Teun van de Keuken (persoon). Hij is geschokt als hij leest over kindslaven op de cacaoplantages in West-Afrika (plaats). Teun doet onderzoek en ontdekt dat slavernij nog bestaat. Hij geeft zichzelf aan na het eten van een aantal chocoladerepen, omdat chocolade besmeurd is met illegale praktijken (plot). Terwijl Teun beseft dat hij de gevestigde choco-orde wil veranderen. Hij vraagt chocoladebedrijf Nestlé of zij een slaafvrije reep kunnen produceren. Nestlé geeft niet thuis waarna Teun besluit het zelf te gaan doen (proces). Op 29 november 2005 komt de eerste Tony’s Chocolonely reep op de markt (product).

Een goed verhaal opsporen

Oké, dan weet je welke elementen je nodig hebt voor storytelling, maar hoe vind je dat ene pareltje van een verhaal in je organisatie? Ik geef je een aantal vragen die je kunt stellen om een goed verhaal op het spoor te komen:

  1. Wat zijn vijf woorden die jouw merk het beste beschrijven. Dit helpt je om de kern van je merk te achterhalen.
  2. Wat is er uniek aan jouw bedrijf en nog niet verteld over jouw merk?
  3. Wie zijn de mensen die ertoe doen voor jouw merk? Het antwoord op deze vraag helpt je de belangrijkste karakters voor je verhaal te ontdekken. Dat hoeft niet per se de directeur te zijn, maar kan ook de telefoniste zijn of iemand die de webcare verzorgt.
  4. Welke onderwerpen zijn belangrijk voor jouw bedrijf? Dit ondersteunt je doel en waarom je als bedrijf doet wat je doet.


Format voor verhalen

Het klassieke format voor het vertellen van verhalen kun je altijd gebruiken:

  • een begin, midden en einde met een sympathieke hoofdrolspeler (protagonist) die met een conflict of twijfel te maken krijgt dat onoplosbaar lijkt.
  • Een held die de boel redt dankzij een unieke combinatie van kennis en kunde.

Door deze vorm te volgen maak je het de lezer/luisteraar/kijker makkelijk om het verhaal te volgen, te onthouden en door te vertellen.

Handige storytelling tips

  • Details doen het goed in verhalen. Ze zorgen voor een sterk beeld bij de lezer/luisteraar/kijker dat blijft hangen. Je kunt zeggen dat der 4-jarige Bram heel blij was met zijn nieuwe bril, maar dat hij blij was met zijn brandweerrode bril spreekt meer tot de verbeelding.
  • Kies je medium met zorg. Je kunt een radiocommercial maken, maar als jouw doelgroep alleen blogs leest, sla je de plank mis. Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt en kies het middel dat daarbij past.
  • Mensen krijgen dagelijks grote hoeveelheden tekst en beeld te verwerken. Zorg ervoor dat je verhaal kort en krachtig is. Zet er geen informatie in die niet relevant is en verwijder woorden, zoals ‘zullen’ of ‘wellicht’ uit je tekst. Ze zwakken je verhaal af.

 

Met deze elementen heb je alles in handen om een verhaal op papier te zetten dat impact heeft. Twijfel jij nog over het nut van storytelling? Lees dan dit artikel waarin ik 5 redenen geef waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf. Kun jij hulp gebruiken bij het vertellen van jouw verhaal? Ik kan jouw coach worden. Lees hoe je met mij kunt werken.

Dit artikel verscheen ook op Frankwatching.