Levert jouw Over mij-pagina geld op?

Afbeelding blog levert jouw over mij-pagina geld op

Levert jouw Over mij-pagina geld op?

Als potentiële klanten jouw website bekijken, doen ze dit niet voor niets. Ze zoeken de bevestiging dat jouw bedrijf het beste bij hun vraag/behoefte past. Kortom, je bezoeker twijfelt nog. Op je Over mij-pagina kun jij twijfelaars geruststellen door ze te laten zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wie er achter het bedrijf zit. Waarom doe je wat je doet, wat maakt jou uniek en wat is je passie?

Veel ondernemers vinden de ‘over mij-pagina’ de lastigste pagina om te schrijven, terwijl dit één van de belangrijkste pagina’s op je website is. Het is namelijk een van de meest bezochte pagina’s op websites. Hoe dat komt? Omdat we liever zakendoen met mensen dan met bedrijven. Volgens Chris Ducker, een expert op het gebied van personal branding, moeten we het niet hebben over B2C (business to consumer) of B2B (business 2 business), maar over P2P (people 2 people). Ik ben het dat volledig met hem eens. Voor mij is de klik met een klant of leverancier belangrijk. Die komt er pas als ik zijn/haar persoonlijkheid zie en weet wat iemand drijft.

Storytelling

Mensen worden niet geraakt door cijfers, wel door de verhalen achter de cijfers. Een goed geschreven verhaal roept emoties op en blijft de lezer bij. Als er iets emotioneels gebeurt, krijgt de amygdala -het deel van je hersenen dat zintuiglijke informatie koppelt aan emoties- onmiddellijk een signaal. Je amygdala stuurt dan een seintje naar de rest van je brein waardoor je lichaam handelt zoals dat denkt te moeten doen.

Je publiek raken 

Stel dat je lekker aan het Netflixen bent en je staart ineens in de loop van een geweer. Dan is er voor jou geen enkele reden in paniek te raken. Je ligt lekker thuis op de bank en loopt geen risico. Toch reageert het emotiecentrum van je brein, omdat het nou eenmaal zo is geprogrammeerd. Het denkt ‘gevaar’ voordat het precies heeft uitgedokterd wat er precies aan de hand is. Emotie is een manier van je lichaam om te zeggen dat je moet opletten. Dat er iets belangrijks gebeurt en je actie onderneemt. Door te zorgen voor emoties in je teksten, raak je je publiek. En als jij je publiek raakt, is de kans het grootst dat mensen actie ondernemen (lees iets bij jou kopen) en jij dus je omzet verhoogt.

Er chocolade van maken

Veel Over mij-pagina’s zijn een uitgeschreven CV. Mensen vertellen wat ze hebben gestudeerd en waar ze hebben gewerkt. Best belangrijk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar daarmee leer ik jou als persoon niet kennen. Weet ik niet of we iets gemeenschappelijks hebben dat ons bindt. Een paar jaar geleden voegde ik wat persoonlijke informatie aan mijn Over mij-pagina toe. Toen ik een man belde voor een interview was het eerste wat hij opmerkte: “Wat vond je het mooiste in Nieuw-Zeeland?” Eerlijk is eerlijk, hij overrompelde me een beetje met zijn vraag. Maar hierdoor brak hij het ijs (of eigenlijk had ik dat gedaan, door hem op mijn Over mij-pagina een haakje te geven) waardoor we op een heel ontspannen manier het interview ingingen. Ook de opmerking op mijn Over mij-pagina dat ik enorm van pure chocolade houd, maar graag een uitzondering maak voor karamel-zeezout van Tony Chocolonely heeft meer dan eens tot leuke gesprekken geleid met mensen.

Iets van jezelf laten zien, zorgt ervoor dat mensen een band met je opbouwen. Het draagt bij aan de zogeheten ‘know-like-trust’-factor. Die gaat ervan uit dat mensen je eerst moeten kennen, dan aardig gaan vinden en je moeten vertrouwen voordat ze overwegen iets bij je te kopen. Dus hoewel je Over mij-pagina helemaal niet over jou gaat (zoals je kunt lezen in mijn blog ‘Maak jij deze fouten op je Over mij-pagina?’) gaat ‘ie wel een beetje over jou. Wat is de ‘chocolade’ op jouw Over mij-pagina?

Heb jij iets aan deze blog gehad? Geef ‘m dan een like. Dat doe je bovenaan de pagina. Alvast bedankt!