Maak jij deze 5 fouten in jouw blog?

Afbeelding maak jij deze 5 fouten in jouw blog?

Maak jij deze 5 fouten in jouw blog?

Wil je een bloeiend bedrijf opbouwen? Schrijf dan voor je bedrijf, bijvoorbeeld door te bloggen. Als je het goed aanpakt, kan schrijven voor je bedrijf je helpen om je expertstatus te onderschrijven, je relatie met klanten te versterken en nieuwe klanten aan te trekken. Ik deel 5 fouten met je die ondernemers vaak maken als ze bloggen en leg je uit hoe je ze kunt voorkomen.

  1. Het draait alleen maar om jou in je blog

    Niet elke potentiële klant heeft op dit moment de behoefte, of het geld, om nu met jou in zee te gaan. Bloggen is zaaien, zodat je in de toekomst kunt oogsten. Dat zaaien doe je door waardevolle content te maken waarmee je problemen van je (potentiële) klant oplost of hun leven wat makkelijker of leuker maakt. Bloggen draagt bij aan je naamsbekendheid en je gunfactor. De content die je maakt, draait dus niet om jou, maar om je klant. Schrijf geen ellenlange verhalen over je nieuwste product of de prijs waarvoor je genomineerd bent. Natuurlijk mag je daar trots op zijn en dat delen, maar niet in je blog. Plaats er een tweet over.

  2. Je leert je lezer niets

    Vertel niet hoe fantastisch je bent, maar laat mensen dat ervaren. Dat doe je het makkelijkst door de lezer iets te leren. Een herenkledingzaak kan bijvoorbeeld laten zien hoe je een stropdas knoopt of uitleggen wat een tenue de ville is en wat er onder black tie wordt verstaan. Ben je diëtist, geef dan tips over verantwoorde voeding en deel lekkere recepten. Het voelt misschien niet goed om je kennis zomaar weg te geven, maar het werkt echt. Onderzoek laat zien dat mensen minimaal zeven contactmomenten nodig hebben voordat ze überhaupt overwegen om iets bij je te kopen. Je blogs kunnen een effectieve manier zijn om regelmatig in contact te blijven met je doelgroep.

  3. Geen sterke kop

    De kop van je blog bepaalt grotendeels of iemand je post gaat lezen. Benadruk in je kop de voordelen voor je lezer of welk probleem je oplost. Meer tips over het schrijven van sterke koppen vind je in een blog die ik hier eerder over schreef.

  4. Geen afbeeldingen gebruiken

    Vergeet niet om een aansprekende afbeelding bij je blog te plaatsen. Mensen zijn visueel ingesteld en lezen posts met een afbeelding vaker dan wanneer er geen afbeelding bij de tekst staat. Gratis afbeeldingen die je rechtenvrij kunt gebruiken, kun je onder andere vinden op www.picmonkey.com of www.pixabay.com. De tool canva.com is superfijn om tekst aan de afbeelding toe te voegen. Ik gebruikte Canva om de afbeelding bij deze blog te maken.

  5. Geen regelmaat

    Zoals gezegd is één blogpost niet genoeg om een relatie op te bouwen met je potentiële klanten. Het is belangrijk dat je regelmatig nieuwe content maakt. Het advies is vaak om minimaal eenmaal per week een blog te posten. Mijn advies is om kwaliteit te kiezen boven kwantiteit. Dus liever een keer per maand een goede blogpost dan elke week een middelmatig artikel. Is schrijven echt niet jouw ding? Kijk of je dan bijvoorbeeld een vlog of podcast kunt maken.

Gewoon omdat het kan, deel ik nog een bonustip met je.

Niemand vertellen dat je blogt
“Ik blog, maar niemand leest ‘m”, is een veelgehoorde klacht. Je blog wordt niet uit zichzelf gevonden. Je zult mensen moeten laten weten dat je blogt. Verwijs op social media naar je blogpost, voeg een link naar je blog toe in je e-mailhandtekening, vertel het tijdens netwerkbijeenkomsten, en ga zo maar door.

Ik heb een handige cheatsheet gemaakt die je kunt gebruiken bij het schrijven van je blog. Je kunt de cheatsheet gratis aanvragen.