Hoe je klanten wint met verliestaal

Afbeelding hoe je klanten wint met verliestaal

Hoe je klanten wint met verliestaal

‘Angst is een slechte raadgever’. Je hebt de uitdrukking vast wel eens gehoord. Maar als het op taal aankomt, kan inspelen op de angst om iets mis te lopen dé trigger zijn voor mensen om actie te ondernemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je meer klanten wint met verliestaal. Hoe dat zit? Lees vooral verder en mis deze waardevolle informatie niet.

Wie een tekst schrijft, kan kiezen uit twee manieren om de boodschap over te brengen. Je legt de nadruk op de winst die iemand behaalt als hij je product of dienst koopt (winsttaal) of je benadrukt wat iemand misloopt wanneer hij je product of dienst niet aanschaft (verliestaal).

Verlies voorkomen

Uit meerdere (neuro)psychologische onderzoeken blijkt dat ons aankoopgedrag voor 95 procent wordt bepaald door het onderbewuste. En dat onze hersenen sterker reageren op negativiteit dan op positiviteit. Ons onderbewustzijn heeft dus, de neiging om (mogelijk) verlies te voorkomen. Omdat verlies psychische stress geeft, zijn we gemotiveerder om actie te ondernemen en het verlies te voorkomen. Onderzoek door Daniel Kahneman laat zien dat we zelfs twee keer zo sterk gemotiveerd zijn om verlies te voorkomen, dan om winst of verbetering te behalen. Wil je meer klanten? Maak dan gebruik van deze wetenschap door in je teksten te werken met verliestaal in plaats van winsttaal.

Voorbeelden verliestaal

Wil jij verliestaal gebruiken? Benadruk dan in je tekst wat de lezer misloopt als hij/zij geen actie onderneemt. Ik geef je een aantal voorbeelden:

  • Meld je nu aan voor onze mailing, zodat je geen enkele actie meer misloopt.
  • Loop deze korting niet mis, de actie geldt alleen deze week.
  • Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en loop onze verkooptips niet langer mis.
  • Loop niet langer klanten mis, start nu met e-mailmarketing.
  • Mis geen enkele update! Registreer je nu om als eerste op de hoogte te zijn.
  • Voorkom dat u ook deze kerst uw favoriete jurkje weer niet dicht krijgt. Schrijf u nu in voor een proefles Zumba.
  • Loop niet langer € 100 mis op uw autoverzekering, stap nu naar ons over.


Waar gebruik je verliestaal?

Verliestaal kun je op verschillende plekken gebruiken. Uiteraard op je website, maar ook op je salespagina, in je advertentieteksten, je banners en in je social media posts. Nu lijkt het alsof je verliestaal alleen maar online kunt toepassen, maar niets is minder waar. Je kunt het in alle schriftelijke communicatie gebruiken. Dus ook in (actie)folders, brochures of flyers.

Wanneer gebruik je verliestaal?

Over het algemeen geldt dat je verliestaal gebruikt als je mensen wilt motiveren een risico te nemen. Winsttaal gebruik je om lezers te motiveren alles te laten zoals het nu is.

A/B-test

Niet iedereen is hetzelfde. De ene persoon zal sterker reageren op verliestaal dan de ander. Wil jij weten wat voor jouw klant het beste werkt? Doe dan A/B-testen. Hierbij maak je bijvoorbeeld twee identieke pagina’s aan op je website waarbij de ene een banner of inschrijfformulier heeft met winsttaal en de andere pagina een banner of inschrijfformulier met verliestaal. Uit de cijfers zal blijken welke tekstvorm de hoogste conversie oplevert.

Like of share

Was deze blog nuttig voor jou? Laat het me weten door ‘m bovenaan de pagina (onder de titel van de blog) een like te geven of te delen. Alvast bedankt!