fbpx
 

Waarom ik geen SEO-teksten schrijf

Laptop SEO teksten schrijven

Waarom ik geen SEO-teksten schrijf

“Als je artikel niet bij de eerste drie zoekresultaten in Google verschijnt, kun je het wel vergeten.” Hoe vaak heb jij het al gehoord? Ik regelmatig. En elke keer krijg ik er jeuk van. In deze blog vertel ik je waarom ik geen SEO-teksten schrijf, maar dat per ongeluk (soms) toch doe. Ook deel ik 3 redenen met je waarom je wel aan SEO-schrijven wilt doen, zodat je zelf kunt beslissen of je het wilt toepassen.

Toen ik in 1997 startte aan de Academie voor Journalistiek en Voorlichting kregen we les hoe we internet moesten gebruiken. We moesten zelfs een webpagina ontwikkelen in Frontpage. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het vriendje van een studiegenootje dit voor ons groepje deed…

Typfouten toegestaan?

SEO, daar had destijds niemand van gehoord. In eerste instantie vond ik het best wel interessant. Hoe werkt dat dan? En wat kun je ermee? Ik haakte af toen tekstschrijvers bewust typfouten in hun teksten gingen zetten onder het mom ‘mensen maken die typfouten ook’. Als ik klanten aan de telefoon kreeg die SEO het belangrijkste element van een tekst vonden, verwees ik ze door naar collega’s. Toch zat dat me niet helemaal lekker. En dus volgde ik pas een cursus ‘Hoe schrijf je nou echt voor Google?’.

Hekel aan SEO

De trainer kende zijn klanten. Eén van zijn eerste vragen was wie er een hekel aan SEO had. Mijn hand schoot de lucht in. Toen daarna gevraagd werd wie er succes had gehad met SEO wuifde ik vertwijfeld. “Ik sta in de top 3 met mijn blog over een sterke ‘Over mij-pagina’, maar heb niet bewust SEO toegepast.” Op zijn vraag wat ik dan wel had gedaan, antwoordde ik: “Nou gewoon, gedacht vanuit de klant en waar die behoefte aan zou hebben.” Volgens hem was dat precies waar het om draait bij het schrijven van SEO-teksten.

Now we are talking! In dat geval wil ik best wat meer van SEO weten. Ik deel 3 redenen met je waarom ook jij de basis van SEO-schrijven wilt weten.

  1. Je leert je (potentiële) klant er beter door kennen

Vroeger vormden bedrijven klankbordgroepen waarin mensen hun mening mochten geven over een product of dienst. Maar zijn mensen altijd eerlijk of loop je het risico dat ze een sociaal wenselijk antwoord geven? Zou jij antwoorden dat je een platform als ‘Second Love’ een fantastisch idee vindt en zou willen dat je het zelf had bedacht? Mensen voelen zich een stuk vrijer wanneer ze iets intoetsen bij Google. Het geeft je dus een eerlijker beeld naar welke informatie lezers op zoek zijn.

Tijdens de training werd een voorbeeld gegeven van iemand die een voedingsplan voor mensen met diabetes wilde aanbieden. Niemand zoekt op het woord voedingsplan, wel op dieet. Het is dus slim om het in je tekst te hebben over een diabetes-dieet, en niet over een voedingsplan voor diabetici. Naar die woorden zoekt niemand. Uit het onderzoek naar zoekgedrag bleek ook dat veel mensen zochten naar informatie over diabetes en de belastingdienst. Huh? Dat dacht ik ook. Maar als je er over nadenkt, is het best logisch. Veel mensen zullen willen weten of ze bepaalde kosten kunnen aftrekken. Door het op te nemen in de tekst, creëer je waarde voor de lezer.

Let vooral ook op de suggesties die Google zelf geeft als je een woord ingeeft. Je doet er gegarandeerd ideeën op voor nieuwe content. En doordat je weet waar je (potentiële) klant naar zoekt, leer je hem/haar meteen beter kennen. En wie zijn klant beter kent, kan betere content schrijven, omdat je weet naar welke informatie je lezer op zoek is.

  1. Je vergroot je zichtbaarheid

Hoe hoger jij in Google staat, hoe meer mensen jouw content lezen en daar de waarde van inzien. En dat is de eerste stap om van lezers klanten te maken.

Eén manier om daarvoor te zorgen, is door te werken met long-tail keywords. Dit zijn combinaties van woorden die jouw (potentiële) klant intikt als hij op Google zoekt. Je kunt zoeken naar een schoen, maar een roze tennisschoen is een stuk specifieker. Minder mensen zullen je content dan zien, maar het zijn wel de juiste mensen die jouw website vervolgens bezoeken.

  1. Je weet wat werkt

Hoe goed je je best ook doet, het is niet mogelijk om het algoritme van Google te slim af te zijn. Wat dan wel slim is? Er je voordeel mee doen. En dat doe je door te leren van best practices. Die laten zien dat websites die de aandacht van de lezer vast weten te houden en ze doen terugkeren beter scoren in de zoekmachine. Val dus niet in de valkuil van de clickbaits. Dit zijn koppen die de aandacht trekken waarna mensen teleurgesteld zijn, omdat de inhoud niet overeenkomt met de kop. Ja, veel mensen klikken op de link, maar dat weegt niet op tegen de lange termijn schade die je oploopt. Schrijf waardevolle content en wijs je lezer op andere artikelen die ze wellicht interessant vinden. Check regelmatig je Google Analytics om te zien welke artikelen goed scoren. Die kennis helpt je om vanuit nieuwe artikelen door te verwijzen naar ‘golden oldies’ die bij je lezers in de smaak vallen.

To SEO or not to SEO

Als jij je lezer kent, zijn/haar taal gebruikt en waardevolle content schrijft, doet je al snel aan SEO, of je het nou wilt of niet. Dan ben je net als ik, en schrijf je SEO-teksten, zonder dat je dat bewust doet ;-).