fbpx
 

Hoe schrijf je blogs die gelezen én gedeeld worden?

laptop met blogs die gelezen én gedeeld worden

Hoe schrijf je blogs die gelezen én gedeeld worden?

Herken je dat? Je hebt uren aan je tekst gewerkt en publiceert je blog of artikel vol trots. De inhoud staat als een huis. Lezers zijn er écht mee geholpen. Je bent enorm teleurgesteld, omdat niemand op je post reageert of ‘m deelt. In deze blog geef ik je negen tips hoe je artikelen schrijft die gelezen én gedeeld worden. Want leren hoe je die artikelen schrijft, is essentieel voor een effectieve contentmarketing-strategie.

Laat ik beginnen met een geruststelling: de meeste schrijvers weten hoe jij je voelt. Ik ook! Toen ik begon met bloggen, wilde ik artikelen schrijven die je inspireren en helpen bij het schrijven en het inzetten van storytelling. Dat je geen reacties op een tekst krijgt waaraan je hard hebt gewerkt, doet zeer. De positieve reacties die ik wel kreeg (overigens vaak offline in de trant van ‘Ik lees alles en vind het supertof, maar reageren doe ik eigenlijk nooit’) waren een stimulans om door te blijven gaan.

Ik besloot te gaan experimenteren met verschillende elementen (dat doe ik eigenlijk nog steeds, ik ben nooit klaar met leren) en deel mijn ervaringen en tips graag met jou. Want stiekem is het best tof als je een artikel schrijft dat meer dan 35.000 keer gelezen wordt en ruim 300 keer is gedeeld.

In deze blog deel ik negen tips met je die ervoor kunnen zorgen dat jouw artikelen gelezen én gedeeld worden. Let op: dit is geen handleiding voor het schrijven van posts die viraal gaan. Wat het wel is? Informatie die je inzicht geeft in hoe je teksten schrijft die jouw klanten willen lezen en die voor hen van meerwaarde zijn.

1. Ken je lezer en weet wat hij wil 

Als jij je lezer goed kent, schrijf je bijna vanzelf blogs die gelezen en gedeeld worden. Puur en alleen, omdat je lezer ziet dat jij hem snapt en helpt bij het oplossen van zijn probleem. Schrijf dus met die ene persoon in gedachten. Want wie content schrijft, die voor iedereen is, bereikt daar meestal niemand mee. Gewoonweg, omdat niemand zich door de tekst aangesproken voelt. Ga dus in op het probleem van je klant, wat dat met hem doet en gebruik woorden die jouw ideale klant ook gebruikt. Om je hierbij te helpen, kun je een zogeheten ‘persona’ maken van jouw ideale klant.

Hoe je dat doet? Begin door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie is jouw ideale klant (man/vrouw, leeftijd, opleiding, hobbies, etc.)?
  • Welke woorden gebruikt jouw klant?
  • Welk probleem heeft jouw ideale klant dat jij kunt oplossen?


2. Deel je ‘why’

Je bent vast niet de enige trainer, coach, kapper of schoonheidsspecialist die content deelt. Je lezer kan dus op veel plaatsen content halen, maar als er een emotionele band met jou is, is de kans veel groter dat ze jouw content willen lezen en delen. Eén van de dingen die jou uniek maakt, is je ‘why’; waarom doe jij wat je doet. Wil je hierover meer weten? Bekijk dan de Ted Talk “How great leaders inspire action’ van marketinggoeroe Simon Sinek of lees zijn boek ‘Begin met het waarom‘. Focus in je teksten nooit op wat je doet en hoe je dat doet, maar vertel waarom je iets doet. En sluit daarbij aan bij de behoefte van jouw ideale klant.

3. Ben jezelf in je blogs 

Als jij je jezelf bent in je teksten, ontstaat er een consistent beeld. Je lezer zal jouw content herkennen. Ben jij altijd helder in je communicatie, ga dan niet ineens moeilijke woorden gebruiken. Maak jij vaak grapjes? Doe dat dan ook in je content. Schrijf je tekst alsof je tegen een bekende praat, terwijl je samen een kop koffie of thee drinkt. Dit zorgt er meteen voor dat je minder vaktaal gebruikt en je zinslengte afwisselt. Is je concept tekst klaar? Leg ‘m dan even weg en kijk er daarna met een frisse blik naar. Je tekst hardop voorlezen, werkt ook altijd goed om te ontdekken of je als jezelf klinkt. Je ontdekt op die manier ook sneller of je dingen moet aanpassen, omdat bijvoorbeeld een zin niet loopt of je een woord bent vergeten.


4. Schrijf een pakkende titel 

Eerder schreef ik al een blog over hoe je een goed kop schrijft. Omdat een kop zo ontzettend belangrijk is, kun je er nooit genoeg over leren. Stel dat jij ’s ochtends weinig tijd hebt om de krant te lezen, wat doe je dan? Je maakt een selectie uit alle artikelen die in de krant staan en dat doe je op basis van de kop die boven het artikel staat. De kop bepaalt dus of je een artikel leest, of niet.

Dat geldt evengoed voor blogs. De social media feeds van mensen zijn een constante stroom aan online content, waaronder die van jou. Om ervoor te zorgen dat jouw content opvalt, moet er iets zijn dat de aandacht trekt. Je moet iets van waarde bieden in ruil voor de tijd die de lezer steekt in het lezen van jouw tekst.

Reclame-goeroe David Ogilvy heeft schijnbaar ooit het volgende gezegd:

“The headlines that work best are those that promise the reader a benefit.”

Een benefit (voordeel) kan van alles zijn, bijvoorbeeld het entertainen van de lezer, iemand iets leren, inspireren of helpen bij het oplossen van een probleem.

Als ik kijk naar mijn posts, scoren deze drie het hoogst:

Al deze koppen laten zien wat het voordeel voor de lezer is.

Houd bij het schrijven van koppen NUTS (bestaan die candy bars eigenlijk nog?) in gedachten:

  • Nuttig
  • Uniek
  • Specifiek
  • Tijd (als in urgentie)

Meestal lukt het je niet om ze alle vier in de kop te verwerken en dat hoeft ook niet. Als je er één of twee in verwerkt, heb je al snel een sterke kop te pakken. Posts met lijstjes werken vaak goed, omdat ze heel specifiek zijn en ‘how-to’s’ doen het goed, omdat ze meestal nuttig zijn.

Tip: zorg dat je altijd een mooie, passende foto bij je kop zoekt. Deze foto is te zien als jij je post via social media deelt en een link naar je artikel toevoegt. Er zijn verschillende sites, zoals PixabayPicmonkey en Unsplash, die superhandig zijn als je op zoek bent naar mooie foto’s die je rechtenvrij kunt gebruiken.

5. Zorg voor een onweerstaanbare opening 

Oké, dus je hebt de aandacht van je lezer getrokken met die sterke kop. Nu is het zaak de aandacht van de lezer vast te houden. Dat doe je door je lezer de eerste alinea van je tekst in te trekken waardoor ze verder willen lezen. Daarvoor heb je drie middelen tot je beschikking:

  • Het haakje
  • De overgang
  • De samenvatting

Met het haakje grijp je de aandacht van de lezer, bijvoorbeeld door een vraag te stellen, een feit te geven of een verhaal te vertellen. Wat goed werkt, is het aanhalen van een probleem waarmee de lezer worstelt. Hierdoor laat je zien dat je begrijpt wat er in het hoofd van de lezer omgaat. Dat kun je illustreren met een verhaal, bijvoorbeeld van jezelf of iemand die je kent. Vergeet vooral niet om te vermelden dat jij een oplossing hebt voor dit probleem, en dat je dat in deze tekst uit de doeken doet. In de samenvatting leg je in één zin uit hoe je dat doet. Een voorbeeld: “In deze blog leg ik je uit hoe je kernachtige teksten schrijft dankzij de omgekeerde piramide.”

Dit voorbeeld werkt bijzonder goed voor een ‘Hoe doe ik xyz-post’. Uiteraard kun je het toepassen op elke type tekst dat je wilt schrijven.

6. Werk met de reis van de held 

Er zijn verschillende redenen om storytelling toe te passen in je teksten. Zo worden mensen eerder geraakt door verhalen, dan door cijfers. Daarnaast maken verhalen een boodschap uniek, zorgen ze voor een emotionele band en geven ze informatie betekenis.

Ik kan me voorstellen dat je niet precies weet hoe je een verhaal vorm kunt geven. Een handige leidraad daarbij kan de ‘hero’s journey’ zijn van Joseph Campbell. De twaalf stappen die hij benoemde zijn vaak terug te zien in klassiekers, zoals Star Wars, The Lord of the Rings, of The Odyssey.

De ‘hero’s journey’ in het kort:
De held wordt uitgedaagd om zijn gewone leven achter zich te laten en op avontuur te gaan om een probleem op te lossen (elk goed verhaal heeft een vorm van een conflict in zich). Misschien twijfelt de held in eerste instantie om op de oproep in te gaan, maar uiteindelijk realiseert hij/zij zich dat als hij niets doet, zijn leven er niet beter op zal worden. Tijdens de reis krijgt de held hulp van een mentor en moet hij allerlei uitdagingen overwinnen. Op het hoogtepunt van het verhaal is de vraag of de held de strijd wint, of niet. Uiteraard komt de held als winnaar uit de bus en keert hij als een ander mens terug naar huis.

Maar hoe kun jij deze reis van de held nou gebruiken in jouw teksten? Op je ‘Over mij-pagina’ komt jouw eigen heldenreis aan bod, maar in je blogs kruip je in een andere rol, namelijk die van mentor. Je lezer is de held. Als mentor deel jij jouw kennis met de lezer, zodat hij zijn probleem makkelijker kan oplossen. Laat vooral ook zien welke transformatie de lezer doormaakt als hij jouw advies opvolgt.

7. Maak je artikelen makkelijk leesbaar

Hoe goed en inhoudelijk sterk jouw tekst ook is, de kans is aanwezig dat niet iedereen jouw blog van begin tot eind leest. Sommigen beginnen er niet eens aan, omdat ze bang zijn dat de inhoud niet zo sterk is als de kop doet vermoeden. Hoe zorg je ervoor dat je de kans vergroot dat mensen je tekst lezen? Ik deel twee tips met je:

  • Geen lange lappen tekst

Er zijn maar weinig mensen die met plezier aan een lange lap tekst beginnen. Zeker op mobiele telefoons lijken teksten al snel superlang. Verdeel je tekst in kortere alinea’s, denk aan ongeveer vier zinnen lang. En zet boven elke alinea een tussenkopje van maximaal vier of vijf woorden. Tussenkopjes zorgen ervoor dat de lezer makkelijker door de tekst heen kan gaan. Je tussenkoppen zijn het sterkst als ze de lading van de alinea dekken en de lezer tegelijkertijd prikkelen om door te lezen.

  • Lekker leesbaar

Yoast SEO-plugin is een plug-in voor WordPress websites die je laat zien hoe goed je scoort qua SEO (zoekmachine optimalisatie), maar ook aangeeft hoe leesbaar je tekst is. Superhandig! Zorg voor afwisseling in lange en korte zinnen en gebruik niet te veel moeilijke woorden. Als de Yoast plug-in een groen vinkje laat zien, zit je goed.

8. Voeg een call to action (cta) toe aan je blog

Het is sterk om je artikel af te sluiten met een conclusie of het belangrijkst punt uit je tekst nog een keer te herhalen, zodat het de nadruk krijgt. Wat je absoluut niet moet vergeten, is het toevoegen van een call to action (cta). Je hebt je lezer waarde gegeven in je tekst. Wat wil je dat de lezer doet met de informatie die je ze zojuist hebt gegeven? Moedig je de lezer aan om met de informatie die je gedeeld hebt aan de slag te gaan? Wil je dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Of wil je ze een vraag stellen waar ze antwoord op kunnen geven onder je blog? Dat laatste geeft je de mogelijkheid tot interactie en het opbouwen van een band met je lezers. Je kunt je lezers ook vragen om je artikel te delen via social media als ze er iets aan hebben gehad. Of om het bericht te liken. Probeer duidelijk te zijn, zonder wanhopig over te komen. Hoe verleidelijk het ook is, plaats niet meer dan één, hooguit twee call to actions in een artikel. Plaats je er meer, bestaat de kans dat je lezer keuzestress krijgt en niets doet.

Tip: wat je ook kunt doen, is je lezers nog meer waarde geven door ze een gratis ‘content upgrade’ aan te bieden. Bijvoorbeeld een checklist, cheatsheet of e-book dat lezers kunnen downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Dat heeft als voordeel dat je via e-mail, bijvoorbeeld je nieuwsbrief, in contact met ze kunt blijven.

9. Promoot je blog

Je blog plaatsen en vervolgens hopen dat mensen die uit zichzelf vinden, is niet de beste strategie als je wilt dat je artikel gelezen en gedeeld wordt. Het is aan jou om jouw content onder de aandacht van je ideale klant te brengen. Hoe meer mensen jouw blog lezen, hoe meer mensen ‘m kunnen delen. Deel daarom elke blog via je social mediakanalen en je nieuwsbrief, als je die hebt.

Tip: hanteer de 80/20-regel: zorg ervoor dat ongeveer 80% van je content inhoudelijk is en maximaal 20% gericht op promotie en verkoop.

Wat voor artikel je ook schrijft het belangrijkste is dat je op jouw unieke manier, waarde biedt aan je lezers en het ze zo makkelijk mogelijk maakt om jouw blog te lezen en te delen. De tips in dit artikel helpen je daarbij. Als je de negen stappen toepast in je teksten vergroot je de kans dat jouw ideale klant jouw content graag leest en deelt, zodat anderen er ook van kunnen profiteren.

Gratis 100 content-ideeën

Geen idee waarover je volgende blog, artikel of social media post kan gaan? Ik heb 100 ijzersterke content ideeën voor je op een rij gezet die jou helpen om supersnel originele content te schrijven. En deel het geheim met je hoe je elke tekst kunt koppelen aan jouw bedrijf. Dat wil je niet missen! Meld je nu meteen aan om de 100 content ideeën gratis te ontvangen.