fbpx
 

9 potentiële bezwaren als je overweegt mee te doen met ‘Van verhaal naar verkoop’

Laptop

9 potentiële bezwaren als je overweegt mee te doen met ‘Van verhaal naar verkoop’

Investeren in een (online) training kan voelen als een grote beslissing. Je investeert niet alleen geld in de training, maar moet er ook tijd voor vrijmaken. Tijd die je niet aan je bedrijf kunt besteden. En je wilt je zuurverdiende geld en spaarzame tijd natuurlijk niet investeren in de verkeerde training. Om je te helpen bij het maken van je keuze deel ik 9 bezwaren die potentiële deelnemers kunnen hebben als ze overwegen mee te doen aan mijn training ‘Van verhaal naar verkoop’.

Voor wie ‘Van verhaal naar verkoop’ niet kent, het is een inspirerende, intensieve online training van vier weken voor ambitieuze vrouwelijke ondernemers. Elke module helpt je om focus aan te brengen in je bedrijf. Je leert hoe je met jouw verhaal een brug bouwt naar jouw ideale klant en van verhaal naar verkoop gaat. In de training krijg je stappenplannen aangereikt die zich in de praktijk hebben bewezen. Je ontdekt hoe je jouw (merk)verhaal strategisch kunt inzetten om potentiële klanten aan je te binden, zodat ze bij jou kopen. Dankzij de training krijg je helder welke elementen uit jouw verhaal belangrijk zijn en hoe je ze met gemak op papier zet.

Bezwaar 1: ‘Mijn verhaal is niet interessant’

Veel klanten snappen dat het vertellen van je verhaal goed is om te doen. Ze weten dat ze daarmee hun ideale klant kunnen aantrekken. En toch doen ze het niet. Waarom? Omdat ze denken dat hun eigen verhaal niet interessant is.

Mijn advies
Jouw verhaal is zo vanzelfsprekend voor jou dat je zelf niet ziet hoe bijzonder het is. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen een verhaal heeft waarmee zij een ander kan inspireren. Jouw verhaal voor jezelf houden, is een gemiste kans.

Bezwaar 2: ‘Ik laat liever een professionele copywriter de tekst schrijven’

Sommige potentiële deelnemers vertellen me dat ze liever wachten met het opschrijven van hun merkverhaal en de tekst voor hun ‘Over mij-pagina’ totdat ze het geld hebben om dat een professionele tekstschrijver te laten doen. Meestal omdat ze denken dat ze het zelf niet voor elkaar krijgen of er geen tijd voor hebben (zie ook bezwaar 3).

Mijn advies
Een professionele copywriter inhuren kost je al snel zo’n 500 euro per dag (of meer). Ben jij bereid om honderden euro’s te investeren, terwijl jij jezelf en je ideale klant het beste kent? Als je ‘Van verhaal naar verkoop’ volgt, krijg je helderheid over je missie, visie en je ‘waarom’. Je ontdek hoe je teksten schrijft die in de roos zijn bij jouw ideale klant en hoe je, aan de hand van praktische stappenplannen jouw unieke merkverhaal en ‘Over mij-pagina’ op papier zet. Die kennis helpt jou om ál je teksten beter op je doelgroep af te stemmen. Hierdoor trek je meer klanten aan en verhoog jij je omzet.

Bezwaar 3: ‘Ik heb geen tijd’

Dit is een veelgehoorde reden. “Ik heb het te druk met het runnen van mijn bedrijf om hiervoor tijd vrij te maken.”

Mijn advies
Door het delen van jouw verhaal trek jij klanten aan die bij je passen en graag met jou willen samenwerken. Dat scheelt je een hoop tijd. Je hoeft dan namelijk geen tijd te besteden aan klanten waarmee jij niet wilt werken, omdat er geen klik met ze is of ze jouw dienst/product te duur vinden. Nu de tijd nemen om je hierin te verdiepen, zorgt ervoor dat je werk steeds leuker wordt, omdat je alleen nog maar zaken doet met jouw ideale klant.

Bezwaar 4: ‘Ik kan helemaal niet (goed) schrijven’

Sommige potentiële deelnemers maken zich zorgen dat ze niet goed genoeg kunnen schrijven.

Mijn advies
Ik ben ervan overtuigd dat als jij schrijft vanuit je hart dat jij daar anderen mee kunt raken en kunt inspireren. Mocht je je zorgen maken over spelfouten, laat dan iemand in jouw omgeving die goed met taal is de tekst controleren.

Bezwaar 5: ‘Wat als het storm loopt?’

Ja, dat is ook een bezwaar dat geuit wordt, vooral voor onderneemsters die producten verkopen. “Wat als mijn verhaal zo aanslaat, dat ze voor me in de rij staan? Dan moet ik ‘nee’ verkopen”.

Mijn advies
Dat zal zo’n vaart meestal niet lopen. Uit onderzoek blijkt dat een potentiële klant zo’n 7 keer contact met je heeft gehad, voordat er tot een aankoop wordt overgegaan. Het delen van jouw verhaal is een van die contactmomenten. Hoe vaker een potentiële klant jouw verhaal hoort/ziet, hoe groter de kans op een verkoop wordt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ook daar zijn oplossingen voor te vinden. Bijvoorbeeld in de vorm van een wachtlijst.

Bezwaar 6: ‘Ik verkoop producten, geen diensten’

Sommige potentiële deelnemers geven aan dat ze twijfelen, omdat ze producten verkopen in plaats van diensten.

Mijn advies
Ook een onderneemster die producten verkoopt, doet dat meestal met een reden. Misschien heb jij die stoere luiertas ontwikkeld, omdat je alle andere exemplaren suf vond toen je zelf zwanger was.? Dat is een verhaal! Of maak jij hippe dameskleding, omdat je zus gefrustreerd was dat ze wijde ‘tenten’ moest dragen om te voorkomen dat ze ongewild een ‘bouwvakkersdecolleté’ liet zien als ze voorover boog in haar rolstoel? Ook dat is een verhaal. Wil je wat extra ruggensteun? Kies dan voor de optie van de training waarbij je twee coach calls krijgt. Ik heb er een neus voor om bijzondere elementen uit jouw verhaal te halen.

Bezwaar 7: ‘Ik ben er niet klaar voor om mijn verhaal te delen’

Je zult de eerste zelfstandige vrouwelijke ondernemer niet zijn die haar aanbod presenteert zonder zichzelf te presenteren. Vaak onder het mom ‘Het draait toch niet om mij?’

Mijn advies
Het gaat wel om jou! Mensen doen liever zaken met mensen, dan met bedrijven. Wie een aansprekend verhaal heeft, verkoopt meer. De reden dat Tony Chocolonely zo populair is, komt echt niet alleen doordat de chocolade zo lekker is. Het delen van de ‘why’ van oprichter Teun draagt daar onlosmakelijk aan bij. En als je er nu niet klaar voor bent, wanneer dan wel? Een veelgehoorde uitspraak is niet voor niets ‘Start before you are ready!’

Bezwaar 8: ‘Ik ben bang dat ik het verkeerd doe’

Sommige potentiële deelnemers zijn bang om iets verkeerd te doen, omdat ze weinig kaas gegeten hebben van storytelling.

Mijn advies
Geen zorgen! In de training ‘Van verhaal naar verkoop’ < https://nannekevandrunen.lpages.co/vvnv/ > leer je de basis van storytelling. Je krijgt daarnaast stappenplannen aangereikt die zich in de praktijk hebben bewezen. Je ontdekt hoe je jouw (merk)verhaal strategisch kunt inzetten om potentiële klanten aan je te binden, zodat ze bij jou kopen. Dankzij de training krijg je helder welke elementen uit jouw verhaal belangrijk zijn en hoe je ze met gemak op papier zet.

Bezwaar 9: ‘Zo’n ‘Over mij-pagina’ wie leest die nou?’

Er zijn potentiële deelnemers die denken dat niemand de ‘Over mij-pagina’ op een website leest. “Waarom zou ik in zo’n pagina investeren?”

Mijn advies
Uit een studie van Huff Industrial Marketing, KoMarketing, & BuyerZone, blijkt dat 52% van de respondenten aangaf dat het eerste dat ze willen zien als ze op een website komen de ‘Over mij-pagina’ is. Hoe dat komt? Als potentiële klanten jouw website bekijken, doen ze dit niet voor niets. Ze zoeken de bevestiging dat jouw bedrijf het beste bij hun vraag/behoefte past. Kortom, je bezoeker twijfelt nog. Op je ‘Over mij-pagina’ kun jij twijfelaars geruststellen door ze te laten zien dat jij snapt waar ze mee zitten en jij dé persoon bent die hun probleem kan oplossen. Vertel ze wie er achter het bedrijf zit. Waarom doe je wat je doet, wat maakt jou uniek en wat is je passie?

Interesse? Je vindt hier meer over de training ‘Van verhaal naar verkoop’.