fbpx
 

Wat ik leerde van het lezen van een boek per maand

Boekje en wat ik leerde van het lezen van een boek per maand

Wat ik leerde van het lezen van een boek per maand

Begin 2018 deelde ik een aantal goede voornemens. Ik wilde drie keer per week sporten, met meer focus werken, meer (live) video doen én elke maand een boek lezen waar ik in mijn bedrijf iets aan zou hebben. Vooral dat laatste voornemen bleekeen uitdaging te zijn. Ik ben een enorme lezer en toch las ik vaak in verloren uren. Het ene boek vond ik waardevoller dan het andere, maar uit elk boek heb ik wel een tip kunnen halen die ik toepas in mijn eigen bedrijf. Ik deel mijn ervaringen met jou, zodat je daarna zelf kunt overwegen of je bepaalde boeken op jouw leeslijst wilt zetten.

Rise of the Youpreneur – Chris Ducker

Ducker is de uitvinder van de term Youpreneur; ZP’ers zoals ik die hun eigen merk zijn. Het boek is in drie delen verdeeld: building, marketing en monetizing. In deel 1 beschrijft hij hoe je een personal brand bouwt. Wie ben je? Wie is je ideale klant en welk probleem los je op? In deel 2 ligt de focus op het vermarkten van je personal brand. Waar praat je over en tegen wie? Op welke kanalen en hoe vaak? Ook legt Ducker uit waarom het slim is om je content te hergebruiken en hoe je dat doet. Het laatste deel draait om de euro’s. Veel ondernemers zijn hun bedrijf gestart vanuit een intrinsieke drijfveer. Dat komt goed van pas bij het onderdeel storytelling in je marketing, maar je wilt geld verdienen. De kern daarbij is het oplossen van problemen van klanten. Ducker geeft een aantal strategieën die je kunt volgen, zoals live events en een membership site.

Dit boek is vooral handig voor startende Youpreneurs en ondernemers die weer op scherp gezet willen worden. Staat je personal brand als een huis, gaat je marketing als een speer en verdien je een goede boterham? Dan biedt dit boek voor jou weinig meerwaarde. Ik heb genoten van de schrijfstijl. Chris Ducker spat van de pagina’s af. En ik heb enkele tips ter harte genomen.

Paperback, 15,99

Profit first – Mike Michalowicz m.m.v. Femke Hogema

Profit First is het door Femke Hogema voor de Nederlandse markt bewerkte boek van Mike Michalowicz. De schrijver zegt dat de oude vertrouwde manier van boekhouden niet logisch is. Als je van je omzet eerst je kosten afhaalt, kan het zomaar zijn dat je geen winst overhoudt.  Michalowicz stelt voor om van je omzet eerst de winst af te halen en met het geld dat overblijft je kosten te betalen. Hij is dus voorstander van het sturen op de kosten die je als bedrijf maakt. De basis van Profit First is dat je vijf verschillende bankrekeningen opent. Een binnengekomen betaling verdeel je procentueel over de verschillende potjes. Je betaalt uit het potje ‘belastingen’ alleen de Belastingdienst. Zit er te weinig geld in je potje ‘kosten’? Dan moet je die ene investering nog even uitstellen. Daar komen de tegenstanders van Profit First om de hoek kijken. Zij zeggen dat deze manier van boekhouden je groei als ondernemer beperkt, omdat je niet kunt (voor)investeren als dat nodig is. Ik werk met Profit First en vind na een klein jaar een fijne methode. Het geeft mij rust om overzicht te hebben en te weten dat er altijd geld apart staat om de Belastingdienst te kunnen betalen.

e-book, 23,99
paperback, 29,99

The writing life – Annie Dillard

In The Writing Life beschrijft Annie Dillard op een bloemrijke manier en met veel metaforen en details hoe het is om een boek te schrijven. Het taalgebruik is prachtig. Een zin die er voor mij uitsprong was: “Je manuscript mist je niet en niemand heeft het nodig.” Niet leuk om te lezen als je met een manuscript bezig bent, maar het is Dillards manier om aan te geven dat je het voor jezelf moet doen. Dillard beschrijft hoe je begint met het schrijven van een boek en hoe lang je doet over het schrijven van een boek. Ze neemt je mee in haar werkkamer en ook haar schrijfgewoonten komen aan bod, net als uitstelgedrag en dat schrijven schrappen is. Sommigen zullen zeggen dat ook dit boek veel korter had gekund. Dillard geeft adviezen in haar boek, onder andere dat je nu alles moet opschrijven en niets voor later moet bewaren.

Zoek je een boek dat je leert hoe je commercieel of creatief kunt schrijven? Laat dit boek dan links liggen. Wil je, als niet schrijver, weten hoe het is om schrijver te zijn, dan geeft dit boek je inzicht. Voor schrijvers kan het aanvoelen als een gesprek met een collega over het wel en het wee van het schrijven.

e-book, 11,24 euro
Paperback, 13,59 euro

Road to freedom – Karel Emck

In Road to Freedom beschrijft Emck zijn reis om te komen tot een werkweek van 4 uur. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel beschrijft Emck welke stappen hij zette om te komen tot een 4-urige werkweek. In deel twee doet hij verslag van zijn reis door de Verenigde Staten; de 4-urige werkweek in de praktijk.

Waar het volgens Emck om draait is dat je jezelf als spin uit het web van je bedrijf haalt en je lifestyle opnieuw gaat vormgeven. Hij haal het Pareto-principe (80/20-regel) aan waarbij je je richt op de 20% van de klanten die zorgen voor 80% van je omzet. Stappen die Emck zette waren Elimineren, Automatiseren en Delegeren. Breng al je taken in beeld, schrap daar dingen uit, kijk wat je kunt automatiseren en kunt delegeren. Volgens Emck gaat het er niet om dat je elke week exact vier uur werkt, maar draait het om het hebben van vrijheid. Hij concludeert dat een 4-urige werkweek haalbaar is, maar dat te veel vrije tijd niet goed is voor een mens. Ik heb het boek met plezier gelezen en ben de elementen productiever werken, elimineren, automatiseren en delegeren meer gaan toepassen in mijn eigen bedrijf. Daar kan ik nog stappen in zetten, maar de kop is eraf.

Paperback, 22, 50 euro

She means business – Carrie Green

Waar het boek She Means Business zich in onderscheid van andere business boeken die ik las, is dat Green aandacht heeft voor affirmaties en visualisaties. Volgens haar komt succes als je de juiste mindset creëert en jezelf conditioneert voor succes, bijvoorbeeld door te visualiseren. Volgens Green moet je niet focussen op het verdienen van geld, maar op het helpen van je klant. Dan volgt het geld vanzelf. Green onderscheidt vijf stappen om een succesvol bedrijf op te bouwen. Ze gaat in op het belang van het hebben van een missie, kernwaardes en een ‘why’, het maken van content en het verspreiden daarvan. Als laatste gaat Green in op hoe je ervoor zorgt dat je als ondernemer niet te stoppen bent. Belangrijke elementen daarbij zijn volgens haar veel oefenen, consistent zijn en met focus werken. Maar ook jezelf met mensen omringen die je laten groeien en overwinningen vieren. Die laten je vooruitgang zien. Heb jij niets met visualisaties en affirmaties, laat dit boek dan links liggen. Denk jij ‘eindelijk een boek dat daar aandacht aan besteedt’ en ben je op zoek naar een businessboek met tips en actielijstjes? Dan is dit boek het bestellen waard.

Paperback, 12,99 euro

Calimeromarketing 3.0 – Karen Romme

Calimeromarketing 3.0 is een doe-boek voor zzp’ers en mkb’ers. In dit praktische boek beschrijft Romme haar marketingfilosofie aan de hand van 3 uitgangspunten, 5 basis principes en 10 spelregels. Romme geeft aan dat marketing een marathon is en geen sprint, iets wat ik het volledig met haar eens ben. Wat ik kenmerkend vind aan het boek is de beeldspraak die Romme gebruikt. Je kunt een speld in een hooiberg zijn die op zoek moet naar klanten of je wordt een vuurtoren die klanten aantrekt. Romme legt vervolgens uit hoe je dat voor elkaar krijgt. Het draait daarbij vooral om trots zijn op je kennis en expertise en uitdragen dat jij daarmee mensen kunt helpen. Volgens Romme is het juist een voordeel om zzp’er of mkb’er te zijn. Je bent je bedrijf en kunt je boodschap hierdoor vaak beter en consistenter brengen dan grote bedrijven. Weet jij al het een en ander van marketing? Dan brengt dit boek jou weinig nieuws. Ben je zzp’er of mkb’er en zoek je een praktisch marketingboek? Dan kun je uit dit boek handige tips en trucs halen.

Hardcover, 22,50 euro
Samenvatting van het boek: Calimeromarketing 3.0 in een eierdop,  9,99 euro

No budget marketing – Jos Burgers

De kern van no budget marketing is met een goed en uniek product de verwachtingen van klanten overtreffen, zodat zij ambassadeurs worden van jouw merk. Volgens Burgers neemt de effectiviteit van massamedia af. Er is te veel aanbod en mensen hebben te weinig tijd om al die content tot zich te nemen. Wat ze wel doen, is afgaan op de ervaringen van anderen. Als de ervaringen van jouw klanten positief zijn, dragen ze via het principe van social proof (testimonials) nieuwe klanten aan. In het boek benoemt Burgers vijf pijlers van no budget marketing en legt hij uit hoe je deze vorm van marketing kunt optimaliseren. Hoewel de titel No Budget Marketing goed gekozen is, kost ook deze vorm van marketing geld. Want tijd is geld en je ontkomt er in de meeste gevallen niet aan om geld uit te geven, zodat je de verwachtingen van klanten kunt overtreffen. Ik vind no budget marketing een slimme keuze voor iedereen die zijn bedrijf wil laten groeien. Wie er alles over wil weten, leest het boek of bedenkt met zijn gezonde verstand hoe hij de verwachtingen van klanten kan (blijven) overtreffen.

Wil je weten hoe je testimonials schrijft die geld opleveren? Lees dan de blog die ik erover schreef.

Paperback, 21,00 euro

Bird by bird – Anne Lamott

Het lezen van de dit boek geeft je het gevoel dat je aanwezig bent bij een schrijfworkshop van Lamott. In het boek deelt Lamott haar ervaringen met je over hoe het is om als schrijver door het leven te gaan. Dat doet ze op een erg humoristische, beeldende en realistische manier. Het is bijna alsof je een kijkje in haar hoofd krijgt. Ze deelt onzekerheden met je en gedachten die er door je hoofd kunnen gaan als je wilt gaan schrijven of aan het schrijven bent. Positieve en negatieve gedachten. Ze schrijft over het belang van ‘shitty first drafts’, uitstelgedrag en writer’s block. Maar ook over hoe je een karakter opbouwt, een dialoog schrijft en een plot vormgeeft. Een belangrijke boodschap die Lamott meegeeft, is dat je als schrijver vooral moet genieten van het schrijven. Een droom van veel schrijvers is gepubliceerd worden, maar volgens Lamott is dat niet zaligmakend. Dit boek is vooral erg handig als je fictie wilt schrijven en meer wilt leren over hoe je zo’n verhaal op papier zet. Maar ook als je non-fictie schrijft kan het een aanrader zijn, omdat het je een inkijkje geeft in de gedachtegang van een schrijver.

Paperback,  14,99 euro
E-book, 13,06 euro
Luisterboek, 15,99 euro

The Millionare Morning – Lewis Howes

In dit Engelstalige boekje gaat Howes in op The Millionare Morning. Hij heeft het over de mindset die je nodig hebt als miljonair en hoe veel mensen excuses maken, daar waar miljonairs actie nemen. Hij adviseert je om te praten over geld, een geld visie te hebben en elke dag kleine acties te ondernemen om je streefbedrag te bereiken. Howes heeft het over 15 ‘rich habits’ van miljonairs en deelt welke dat zijn. Volgens hem is het belangrijk om elke dag 2 tot 3 uur voordat je werkdag begint op te staan en een vaste ochtendroutine te volgen. De zijne deelt hij in het boekje. Hoewel ik hetgeen in het boekje beschreven staat erg interessant vind en besef dat het kan helpen, kon ik me er nog niet toe zetten om de wekker veel vroeger te zetten om mijn eigen ‘millionaire morning’ routine vorm te geven. Misschien lukt het jou wel na het lezen van dit boekje.

Commercieel en creatief schrijven – Ellis Buis

Buis gaat in dit boek vooral in op de basis van het schrijven. Wat is je doel, voor wie schrijf je en wat wil je overbrengen? Ze legt uit hoe je een tekst structureert en redigeert. Ook behandelt ze hoe je koppen en tussenkoppen maakt. Daarnaast legt Buis uit welke verschillende tekstsoorten, zoals webteksten, brochures en persberichten, er zijn en hoe je ze opbouwt. Wat Buis in het boek ook behandelt is het verschil tussen Unique Selling Points (USP’s) en benefits. Als voorbeeld geeft ze dat je geen dvd-speler koopt, maar status of kijkplezier. Zeg niet: ‘we hebben veel accessoires’, maar ‘u kunt het precies zo samenstellen als u wilt’. Een tip die ze daarbij geeft, is het stellen van de vraag ‘Nou en?’ Door die te stellen ga je van producteigenschappen naar de voordelen voor de klant.

Als je commercieel en creatief wilt leren schrijven, zou ik dit boek niet aanraden. Wel als je meer wilt weten over de basis van het schrijven.

Paperback, 24,95 euro
E-book, 12,99 euro

Taal-top-100

De Taal-top-100 is niet zozeer een boek waar je eens met een lekker kopje thee voor gaat zitten om van a tot z te lezen. Maar het is een superhandig boek om in de kast te hebben staan als je wel eens een tekst schrijft. Het boek gaat namelijk in op de honderd meestgestelde vragen over het Nederlands. Is een aantal mensen meervoud of enkelvoud? Wanneer schrijf je hen en wanneer hun? Hoe schrijf je een woordcombinatie als kortetermijngeheugen? Het antwoord op deze, en nog veel meer mogelijke struikelblokken, vind je in het boek.

Paperback – 19,90 euro

365 dagen succesvol – David de Kock en Arjan Vergeer

Het laatste boek dat ik in 2018 las, was 365 dagen succesvol. Ik vond het toepasselijk, want wat is er mooier dan het meteen toe te kunnen passen in een nieuw jaar?

Het tweetal wil van Nederland het gelukkigste land op aarde maken. Ze leiden de lezer langs dertien stappen die je helpen naar een leven lang succes. De schrijvers gaan in op het loslaten van verwachtingen, uitzoeken wat je zelf belangrijk vindt en geen tijd verspillen aan zaken waar je geen invloed op hebt. Daarnaast vertellen ze je over overvloed en stimuleren je om knopen door te hakken. Welk verschil wil je maken in de wereld? Maak een actieplan om dat waar te maken en beloon jezelf als je een doel behaalt.

Als je alleen maar leest, ben je in ruim een uur door het boek heen. Doe je de opdrachten, dan kost het je meer tijd, maar is de opbrengst waarschijnlijk groter. Sommige mensen zullen het boek zweverig vinden. Het gaat om je mindset en hoe je die kunt veranderen. Wat het mij heeft gebracht is dat ik, nog meer dan voorheen, mijn comfort zone oprek, me richt op positieve dingen en probeer niet te blijven hangen in dingen waar ik geen invloed op heb.

Het e-book kost 9,99 en een hardcoverexemplaar 15,00 euro.

Mijn top 3

Als je mij vraagt welke boeken mij het meest aanspraken, kom ik tot de volgende top 3:

  • Profit first, handige methodiek die je helpt bij het organiseren van je financiën
  • Calimeromarketing 3.0, leuk boek voor zzp’er die met hun marketing aan de slag willen
  • Taal-top-100, handig boek voor iedereen die wel eens een tekst op papier zet en geen Neerlandicus is.

 

De links in deze blog zijn affilliatelinks. Dit betekent dat als jij het boek via deze link bestelt ik een commissie krijg. Jou kost dit niets extra!