fbpx

Schrijf jij als ondernemer content en vraag je jezelf wel eens af hoe je je schrijfvaardigheden kunt verbeteren en een betere copywriter kunt worden? Stel jezelf dan deze vragen. Ze zijn super simpel, maar helpen je om het schrijven strategisch(er) aan te pakken.

1. Wat is jouw verhaal?

Mensen houden van verhalen. We kunnen niet anders… het zit in ons DNA. Juist als ondernemer kun je daar je voordeel mee doen, want elk verhaal gaat over iemand (de ‘held’) die een uitdaging moet overwinnen om zijn doel te bereiken. Als ondernemer kun je je eigen heldenreis vertellen, maar nog belangrijker is het om de heldenreis van je klanten te vertellen. In die reis speel jij de rol van helper die een probleem oplost voor zijn klant. ‘Facts tell, stories sell’. Goede content kan niet zonder goede storytelling, dus zorg dat je helder hebt hoe jouw heldenreis verlopen is en hoe jij een rol speelt in de heldenreis van jouw klanten. Kun jij hulp gebruiken bij storytelling? Dan is mijn training ‘Van verhaal naar verkoop’ iets voor jou!

2. Wat maakt jou anders?

Er kan al duizend keer geschreven zijn over jouw onderwerp en toch is het belangrijk dat jij jouw mening ook geeft. Simpelweg omdat jij je eigen kijk op dingen hebt. Ik kan honderd keer lezen over de stelling van Pythagoras en het bij uitleg nummer 101 eindelijk begrijpen. Puur en alleen omdat, dankzij de uitleg van die persoon, het kwartje eindelijk valt. Dus vraag jezelf af hoe jij over iets denkt, deel jouw ervaringen en kijk welke inzichten jij kunt delen. Daag jezelf uit om deze vragen te stellen bij het maken van content.

3. Welke feiten en voorbeelden brengen jouw content tot leven?

Je bent er nog niet als je weet wat jouw verhaal is en ervan overtuigd bent dat jouw kijk op een onderwerp er toe doet. De volgende stap is dat je op zoek gaat naar feiten en voorbeelden die je kunt gebruiken om je verhaal te ondersteunen. Zijn er onderzoeken gedaan die jouw punt versterken? Zijn er bekende mensen die iets hebben gezegd over het onderwerp? En ben je het met hen eens? Kun je verhalen van tevreden klanten in je content verwerken?

4. Is je content logisch opgebouwd?

De volgende stap is dat je checkt of je content logisch is opgebouwd. Klopt de volgorde van je tekst? Maak je ergens een te grote sprong waardoor de lezer je niet meer kan volgen? Het kan helpen om je tekst even links te laten liggen, nadat je klaar bent met het op papier zetten van de eerste versie. Je kunt er dan met een frisse blik naar kijken. Iemand anders vragen om je tekst tegen te lezen, kan ook helpen om te ontdekken of je in deze stap bent geslaagd.

5. Is je content helder?

Woordgrappen kunnen erg leuk zijn, maar wees er voorzichtig mee in je content. Als je  moet kiezen tussen ‘clear’ of ‘clever’ ga dan altijd voor de eerste optie. Vaagtaal, onnodig moeilijke woorden en (woord)grappen kunnen ervoor zorgen dat je boodschap niet overkomt. Zonde van al je harde werk! Zorg er dus voor dat je lezer begrijpt wat je zegt. Een blog die je daarbij kan helpen, is deze over schrijven op B1-niveau.
En waak ook voor de ‘kennisvloek’. Volgens Harvard psycholoog Steven Pinker zijn veel slechte teksten het gevolg van de ‘kennisvloek’. Als expert weet je vaak zo veel over het onderwerp dat je vergeet dat je schrijft voor iemand met weinig (tot geen) kennis. Het gevolg: te moeilijke teksten waardoor iemand afhaakt. Houd je lezer altijd in gedachten tijdens het maken van content.

6. Schrijf je actief?

Let er maar eens op… als je gedachteloos iets opschrijft, gebruik je meestal -ongemerkt- passieve taal. Voel het verschil tussen: ‘Ik ben dit jaar niet op vakantie geweest’ en ‘Ik ging dit jaar niet op vakantie’. Actieve zinnen gebruiken, maakt je teksten energieker en krachtiger. Zet gerust een eerste rommelige versie vol passieve zinnen op papier. Lees je tekst daarna nog een keer door en kijk welke zinnen je actief kunt maken.

7. Kloppen je spelling en grammatica?

Nederlands is geen makkelijke taal en een foutje is zo in je tekst geslopen (ook bij mij. Ik houd van taal, maar ben geen Neerlandica). Je zou denken dat de spellingschecker op je computer er alles uithaalt of dat Google het antwoord heeft. Nope… Beide kun je niet blindelings vertrouwen. Een site als Onze Taal is superhandig, al is de uitleg soms zo complex dat ik halverwege het lezen afhaak. Lang leve eindredacteuren! Deze taalfanaten kunnen jou helpen om je tekst foutloos te maken. Hoe je een goede eindredacteur vind, lees je in deze blog.

8. Hoe klinkt je tekst?

Een goede tekst is als een muzikaal meesterwerk. Je wilt dat er een lekker ritme en een fijne melodie in te ontdekken zijn. Of je daarin geslaagd bent, ontdek je door je tekst hardop voor te lezen. En ja, dat voelt misschien een beetje gek, maar het is de moeite waard. Struikel jij tijdens het voorlezen over een woord of zin? Dan is de kans groot dat je lezer dat ook doet. Herschrijven die hap. Klinkt je tekst tijdens het voorlezen als een klok? Zou Beethoven jaloers op je zijn? Dan weet je dat je goed zit.

Stel jij jezelf deze vragen voordat je een tekst publiceert? Zijn er andere vragen die voor jou belangrijk zijn bij het creëren van content? Deel ze gerust in de comments.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest