fbpx

Heb je het over marketing, dan komt de naam Seth Godin al snel bovendrijven. Hij maakt sinds 2018 deel uit van de American Marketing Association’s Marketing Hall of Fame en Time plaatste zijn blog in 2009 in de top 25 van beste blogs. Godin schreef eerder al achttien boeken waaronder ‘Purple Cow’ en ‘Tribes’. Daar voegt hij nu een nieuw boek aan toe: ‘Dit is nu marketing’. Hierin deelt hij voor het eerst het geheim van zijn marketingkennis: goede marketeers gebruiken consumenten niet om de problemen van hun bedrijf op te lossen, ze gebruiken marketing om de problemen van hun klanten op te lossen. Goede marketeers realiseren verandering.

Problemen oplossen

Als je net zoals ik ben, krijg je jeuk bij de woorden marketing en sales. Je denkt aan gladde autoverkopers die je een gammele roestbak proberen aan te smeren en doen alsof het je beste aankoop ooit is. Terwijl de auto eigenlijk gewoon in de weg staat en de autodealer er vanaf moet. De louche autoverkoper gebruikt zijn klant om een bedrijfsprobleem op te lossen. Dat hij daarmee niet het probleem van zijn klant (een betrouwbare auto waar je veilig mee de weg op kunt) oplost, doet er niet toe.

Ga voor beter

Fouter dan fout volgens Godin. Marketeers moeten stoppen met liegen, spammen en zich schuldig voelen over het werk dat ze de wereld insturen. Ze moeten ermee ophouden om likes op social media aan te zien voor ware verbintenissen met klanten. Volgens Godin werken goede marketeers anders. Ze misbruiken klanten niet om het probleem van het bedrijf op te lossen. Ze gebruiken marketing om problemen van hun klanten op te lossen. Ze roepen niet om te roepen, ze willen de wereld beter maken. Krachtige marketing draait om vrijgevigheid, empathie en emotie. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is het in de praktijk niet.

Marketing persoonlijk maken

‘Dit is nu marketing’ beschrijft hoe de marketingwereld is veranderd. Van massacommunicatie waarbij je het iedereen probeert naar zijn zin te maken naar segmentatie en maatwerk. “Het doel is niet je werk te personaliseren. Het doel is je werk persoonlijk te maken”. Effectieve marketeers beseffen dat een klant geen boor wil, maar het gat dat de boor maakt, zodat ze iets kunnen ophangen (resultaat). En dat ze dat ene ding willen ophangen, omdat dit zorgt voor gezelligheid of een opgeruimd huis. Klanten willen niet wat je maakt, maar wat het voor ze doet.

Kies je niche

Een belangrijke stap die Godin in zijn boek deelt, is dat je als marketeer moet durven kiezen. “Bouw geen merk voor iedereen, daar heb je geen tijd en geld voor. Wees zeer specifiek.” In zijn boek legt Godin uit dat je je als marketeer het beste kunt richten op een kerngroep waarvan de kans het grootst is dat ze iets aan jouw product of dienst hebben. Kies voor de kleinste rendabele markt. Zoals Cialdini ook al liet zien, houden mensen van ‘ons soort mensen’. Vind uit wie die groep is voor jouw bedrijf. Help die groep met het doormaken van een verandering en doe dat met hun toestemming. Het werk als marketeer wordt wat mij betreft een stuk leuker als je tijd besteedt aan het maken van werk dat er toe doet voor mensen die er ook écht iets aan hebben.

Verover de wereld

Godin gaat in het boek ook in op het verschil tussen de early adopters -die alles wat nieuw is willen hebben- en hoe je de oversteek maakt naar de massa. Een stap die uiteindelijk wel nodig is om een succesvol bedrijf te kunnen runnen. Godin laat zien hoe symbolen en verhalen je als bedrijf helpen om vertrouwen en aansluiting te creëren bij je (potentiële) klanten. “Herhaal je verhaal. Marketeers vergeten dit, omdat ze genoeg krijgen van hun eigen herhaling. Storytelling vereist dat je je verhaal keer op keer herhaalt. De markt is erop getraind om frequentie te associëren met vertrouwen”. Ook hier zitten Godin en Cialdini op één lijn aangezien consistentie één van de zes geheimen van het overtuigen is die Cialdini in zijn boek ‘Invloed‘ beschijft.

Prijststelling

“Marketing verandert je prijsstelling en je prijsstelling verandert je marketing”, schrijft Godin in zijn boek. Volgens hem is een lage prijs het laatste toevluchtsoord van een marketeer die geen krachtige ideeën meer heeft. Godin heeft ook een mening over gratis. Volgens Godin zijn er twee redenen om niet alles gratis te maken. Een transactie aangaan is volgens hem fundamenteel anders dan iets dat gratis wordt gedeeld. Daarnaast heb je als bedrijf nou eenmaal cashflow nodig om te kunnen investeren in je product, team of marketing. En toch kan iets gratis weggeven nuttig zijn. Een gratis idee maakt veel meer kans om zich (sneller) te verspreiden. En het gratis delen van je visie, je ideeën en je vermogen om te verbinden zorgt voor bekendheid, toestemming en vertrouwen. Dat biedt je een platform waar je kunt verkopen wat waard is om voor te betalen.

Een aanrader?

Wat mij betreft is ‘Dit is nu marketing’ een aanrader voor iedereen die interesse heeft in het vakgebied marketing. De strategieën, tactieken en lessen die Godin deelt zijn van meerwaarde voor grote bedrijven, maar kunnen net zo goed (of misschien nog wel beter) worden toegepast worden door mkb’ers en zzp’ers. Het boek helpt je om je marketing anders aan te pakken en daarmee -voor de lange termijn- succesvol te zijn. Heel fijn ook is dat Godin in het boek ook meerdere, korte case studies en verhalen deelt die de theorie verlevendigen. Nog een leuk weetje: aan de binnenkant van het boek staan diverse profielfoto’s. Voor zover ik kan nagaan, wijzigen die per land waar het boek verschijnt. Een mooi voorbeeld van hoe je marketing persoonlijk maakt.

Over het boek:Cover van het boek Dit is nu marketing van Seth Godin
Titel: Dit is nu marketing
Auteur: Seth Godin
ISBN: 978 94 627 6300 5
Mediatype: paperback, 216 pagina’s
Prijs: €22,50
Bestellen: Dit is nu marketing

 

Dit artikel verscheen in een iets gewijzigde vorm op Frankwatching.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest