fbpx
Breathwork (of in het Nederlands ademwerk) draait om ademtechnieken en is een genezingswijze. Maar welke vormen zijn er, hoe doe je het precies en welke voordelen heeft het? Dat lees je in deze blog. Ook deel ik mijn eigen ervaringen met breathwork met je.

Beetje gek dat er een aparte term voor ademen is, denk je misschien. Je doet het elke dag duizenden keren, vaak onbewust. En daar zit ‘m meteen de crux: je doet het onbewust. Bij breathwork ga je bewust ademhalen.

Wat is breathwork?

Breathwork is een verzamelnaam voor verschillende ademhalingstechnieken waarmee je bepaalde processen in je lichaam en geest kunt beïnvloeden. Tijdens breathwork kun je helderheid krijg of ga je uit je hoofd en zak je in je lijf. Je ademt bewust in en uit waardoor een diepe ontspanning ontstaat en je contact maakt met de energiestroom in je lichaam. Die combinatie zorgt ervoor dat blokkades, onverwerkt verdriet of angst, naar de oppervlakte komen en verwerkt kunnen worden.

Your breath is your medicine

 

Wat doet breathwork?

Ademwerk kan je helpen helen op drie niveaus: lichamelijk, emotioneel en geestelijk/spiritueel.

* Het lichamelijke niveau

Deze quote van Donna Farhi geeft een mooie beschrijving van het belang van ademen voor je lichaam:

“Breathing affects your respiratory, cardiovascular, neurological, gastrointestinal, muscular, and psychic systems, and also has a general effect on your sleep, memory, ability to concentrate, and your energy levels.”

Als je dus niet op de juiste manier ademhaalt, kunnen er klachten ontstaan.

*Het mentale niveau
Breathwork helpt bij het doorbreken van niet helpende of vastzittende denkpatronen en/of het loslaten van belemmerende overtuigingen.

*Het emotionele niveau
Breathwork kan helpen om onverwerkte herinneringen /vastzittende emoties te verwerken. De energie die je lijf eerder nodig had om die emoties te onderdrukken (vergelijk het met een kurk die je onder water duwt) komt dankzij ademwerk vrij. Daardoor heb je letterlijk meer energie voor persoonlijke groei en/of herstel.

 

De voordelen van breathwork

Het doen van breathwork heeft ontzettend veel voordelen. Zo kan ademwerk je helpen bij het:

  • oplossen van (onbewuste) fysieke, mentale of emotionele blokkades
  • vrijlaten van angst, depressie, verdriet en/of boosheid
  • verwerken van traumatische ervaringen
  • verminderen van onzekerheid, minderwaardigheidsgevoel
  • verminderen van stress en spanning in je lichaam en geest
  • verhogen van je energielevel
  • aanboren van onbewuste herinneringen om die vervolgens los te laten
  • verkrijgen van meer inspiratie en inzichten
  • voelen van (meer) liefde, vertrouwen, dankbaarheid, rust, helderheid en verbinding

 

Welke vormen breathwork zijn er?

Er zijn verschillende vormen van breathwork. Sommige technieken richten zich op ontspanning, andere op het verkrijgen van nieuwe energie. Maar je kunt ademwerk ook transformatief/therapeutisch inzetten. Ik som een paar vormen voor je op (zonder de illusie te hebben dat ik hiermee volledig ben):

  • Rebirthing Breathwork
  • Conscious Connected Breathing
  • Holotropic Breathwork
  • Transformational Breath
  • Sjamanistisch Ademwerk
  • Quantum Light Breath
  • Transformational breath
  • Healing Breath methode
  • Holistic breathing
  • Revelation Breathwork (in deze methode ben ik gecertificeerd)

Wat veel ademhalingstechnieken gemeen hebben is dat ze je helpen om je zenuwstelsel te kalmeren en dus stress te verlagen.

 

Wat doe je tijdens een breathworksessie?

Zoals gezegd zijn er verschillende vormen van breathwork. Ik heb ze niet allemaal zelf geprobeerd en kan je alleen uitleggen hoe de Revelation Breathwork methode in zijn werk gaat.

Ademhalen door je neus brengt je in je hoofd, waardoor er helderheid ontstaat. Ademhalen door je mond laat je daarentegen in je lichaam zakken. Deze methode richt zich op het laatste.

Voordat je aan de sessie begint, zet je een intentie. De breathworksessie duurt zo’n 20-45 minuten. Je ligt plat op je rug zonder kussen onder je hoofd, zodat je luchtweg vrij is. Zodra de muziek start, begint het deel van de sessie waarin je actief in- en uitademt door je mond.  Dat gebeurt in 3 fases:

  1. Adem diep in naar je buik
  2. Adem in naar je borst
  3. Adem uit

Door op deze manier adem te halen, neemt het zuurstofniveau in je lichaam en hersens toe. Hierdoor kan je lichaam anders gaan aanvoelen, kun je doordringen in diepere lagen van je bewustzijn en dingen blijvend veranderen. Door de ademhalingstechniek langere tijd toe te passen, komt energie in beweging en begint je lichaam als ‘vanzelf’ oude, vastgeroeste emoties los te laten. Je lijf is intelligent en weet precies wat het nodig heeft. Je hoeft er niet over te praten of het te sturen. Ademhalen via de techniek is genoeg.

Na het ‘active breathing’-gedeelte, volgt een gedeelte van zo’n 5-10 minuten waarin je meditatief ademhaalt en tijd hebt om te ontvangen en alles rustig te laten bezinken.

 

Wat kun je ervaren tijdens een breathworksessie?

Tijdens een breathworksessie adem je diep door je mond in en uit. Hierdoor vul je alle cellen van je lichaam met zuurstof. Dit kan vastzittende (energie)blokkades of emoties activeren. Het woord emotie komt van het Latijnse woord emovere, wat ‘doen bewegen’ betekent. Emoties willen bewegen, stromen en gevoeld worden. Waar wij mensen echter enorm goed in zijn, is emoties wegduwen. Vooral als die emoties door de maatschappij als negatief worden bestempeld, denk aan angst, verdriet of woede. We hebben geleerd om niet te huilen, te schreeuwen of te shaken, terwijl dat natuurlijke reacties zijn. Wanneer emoties onderdrukt worden, kunnen ze niet stromen en zetten ze zich vast in je lichaam. Je lijf stuurt energie naar die opgekropte emoties. Energie die niet gebruikt kan worden voor het zelfhelend vermogen van jouw lichaam. Dit kan voor allerlei fysieke en mentale klachten zorgen. Ademwerk helpt je om je energie weer te laten stromen en vastgezette emoties los te laten.

Emoties willen bewegen, stromen en gevoeld worden

 

Deze manier van ademen heeft effect op emotioneel, mentaal en lichamelijk niveau. Er kan dan ook van alles gebeuren. Wees niet bang voor wat er naar boven komt en gebeurt, voel en adem er doorheen. Dingen die je kunt ervaren tijdens een ademsessie:

  • een ‘natural high’ gevoel ervaren
  • tintelingen in je lichaam ervaren
  • de spieren van je handen en vingers of voeten kunnen samentrekken. Dit noemen ze ook wel ‘lobster claws’. De officiële term (in het Engels) is tetany.
  • boeren of scheten laten
  • weerstand voelen
  • gapen
  • huilen
  • beginnen te shaken
  • geluid maken (schreeuwen, lachen en alles er tussenin)
  • het warm of koud krijgen
  • droge mond
  • ook kun je visioenen en mystieke ervaringen krijgen

Hoewel (sommige) sensaties raar kunnen voelen (I know) kan het absoluut geen kwaad. Het is juist een goed teken en wil zeggen dat de in jouw lijf opgeslagen energie een uitweg aan het zoeken is. Breathwork is 100% veilig. Jouw lichaam is superslim en weet precies wat jij aankunt en nodig hebt. Daarom kan elke breahtworksessie ook een andere ervaring voor je zijn. Het valt niet te sturen en dat is ook niet nodig. Het is precies wat jij op dat moment nodig hebt. Trust the process.

 

Wanneer kun je beter geen breathwork doen?

Het doen van breathwork wordt afgeraden als je te maken hebt met een van de volgende fysieke of mentale omstandigheden:

  • Zwangerschap
  • Cardiovasculaire problemen
  • Epilepsie
  • Hartaanvallen (of een geschiedenis hiervan)
  • Hoge of abnormale bloeddruk
  • Recent geopereerd of fysieke blessure
  • Psychose
  • Paniekaanvallen
  • Wanneer je onder psychiatrische behandeling staat of bent geweest of medicijnen voor psychiatrische aandoeningen (hebt) gebruikt

 

Mijn ervaringen met breathwork

Breathwork was niet iets waarmee ik bekend was. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord totdat het als bonus werd aangeboden bij een online training die ik had aangeschaft. Uit pure nieuwsgierigheid en onder het mom ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ deed ik aan de sessie mee. Ik was blown away.

Nou kan ik hier een heel lang verhaal typen, maar dat ga ik niet doen. Ik ga je het filmpje laten zien dat ik meteen na een sessie via Instagram Stories heb gedeeld:

 

Ik was helemaal ‘om’ en ben meteen in de materie gedoken. Heb de online training Pause van Samantha Skelly gevolgd en me aangemeld om breathwork facilitator te worden bij Revelation Breathwork. In mijn ogen is de combinatie tussen schrijven en ademwerk goud. En daar wil ik je dan ook graag mee helpen.

Meer weten? Neem dan contact met mij op.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest