fbpx

Iedere website bevat content. En misschien denk je: hoe meer content hoe beter. Maar da’s helaas niet waar, want de kans is groot dat niet al je content even goed scoort. Slecht scorende content is van invloed op je zoekresultaten in Google. Als je niet regelmatig checkt hoe goed je content het doet, ben je als ondernemer een dief van je eigen portemonnee. Waarom dat zo is en hoe je een content audit uitvoert, ontdek je in deze blog.

Wat is een content audit?

Bij een content audit houd je al je content tegen het licht. Je analyseert de kwaliteit en prestaties van de content op je website, om deze vervolgens aan te passen. Je verwijdert of verandert content die het minder goed doet, niet meer relevant of niet up to date is.

Redenen waarom een content audit nodig is:

Er zijn verschillende redenen waarom het slim is om een content audit te doen, denk aan:
•       gedateerde content
•       veranderende behoeften en interesses van je doelgroep
•       een verandering in je aanbod
•       een toename in de online concurrentie
•       veranderingen in het algoritme van zoekmachines

Voordelen van een content audit

Een content audit helpt je onder andere om:
•       je contentstrategie (verder) te ontwikkelen. Uit de audit blijkt welke content het goed doet en welke niet. Vanzelfsprekend maak je voortaan meer van de content die goed scoort.

•       hoger te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. In het algemeen geldt dat de top drie van de zoekresultaten negentig procent van de bezoekers naar zich toetrekken. Je wilt dus bij die eerste drie zoekresultaten zitten. Dankzij een content audit zorg je ervoor dat de content die overblijft super relevant en waardevol is. Stel dat een bezoeker gemiddeld vier minuten op jouw site rondkijkt en een minuut op die van je concullega. In de ogen van Google lijkt jouw content waardevoller en dus wordt je daarvoor beloond. Zorg dus dat die bezoeker redenen heeft om langer op je site te blijven. Bijvoorbeeld door video’s aan je content toe te voegen, (gratis) downloads aan te bieden of te verwijzen naar andere interessante content.

•       te voldoen aan de webrichtlijnen. Door een content audit uit te voeren, kun je controleren of je pagina’s nog voldoen aan de webrichtlijnen. Bijvoorbeeld door te checken of hyperlinks in dezelfde pagina openen en niet in een nieuw venster.

Stappenplan content audit

Je bent ervan overtuigd dat je een content audit wilt uitvoeren, maar hoe pak je dat nou een beetje handig aan? Het stappenplan hieronder helpt je op weg:

1. Wat is je doelstelling?
Bepaal wat het doel is van je content audit. Het vaststellen van een concreet doel helpt je om later te kunnen vaststellen of je audit is geslaagd. Mogelijke doelen kunnen zijn:
·      Hoger eindigen in zoekresultaten (SEO)
•       Meer leads genereren
•       Je conversie verhogen
•       Meer uniformiteit in je site realiseren

2. Database dump
Ben je technisch genoeg? Zorg dan voor een database dump van je website. Dat kan via tools als Google Analytics en Google Search Console. Ben je, net als ik niet zo technisch, vraag dan een wizz kid om dat voor je te doen. Die database dump zet je in een Excel-bestand. En voeg kolommen toe van zaken die jij belangrijk vindt. Denk aan:
•       De url van je pagina
•       De titel van je pagina/blog
•       Het aantal bezoekers op de pagina
•       Hoeveel verkeer er vanuit je social media kanalen op de pagina komt
•       Hoeveel reacties op het artikel zijn gekomen
•       De gemiddelde tijd die de bezoeker op de pagina doorbracht
•       Het bouncepercentage
•       Het aantal conversies
•       Een vak voor aantekeningen

3. Analyseer en deel in
Analyseer de cijfers. Welke content doet het goed? Kun je ontdekken waarom dat zo is? Ja! Zorg er dan vooral voor dat je dit ook in nieuwe content verwerkt. Kijk ook naar je concullega’s. Scoren anderen hoger? Kijk waarom dat zo kan zijn. Is de blog langer, zit er een video in verwerkt? En wat kun jij doen om je pagina te verbeteren?

Kijk naar de volgende punten op alle pagina’s:
•       Is de inhoud van de pagina actueel?
•       Sluit de content aan bij de doelstellingen van je bedrijf?
•       Voldoet de pagina aan de eisen qua taalgebruik, stijl en zo meer?
•       Kun je de content verbeteren en zo ja, hoe?

Beslis vervolgens wat je met de content gaat doen. Belangrijk is dat je in je Excel-bestand een kolom toevoegt waarin je noteert welke actie je gaat ondernemen. Je hebt daarin vier keuzes:

1.     Behouden
Pagina’s en blogs die voldoen aan je doelstelling(en) laat je zoals ze zijn. Eitje!

2.     Combineren
Zijn er pagina’s waarvan de inhoud elkaar overlapt? Voeg die dan samen tot één pagina. Stel dat jij gevonden wilt worden op het zoekwoord wandelcoach, dan kun je talloze blogs over het onderwerp schrijven. Denk aan ‘De tien beste wandelcoaches van Nederland’, ‘Hoe vind je de wandelcoach die bij jou past?’ of ‘Wanneer is een wandelcoach iets voor jou?’. Want hoe vaker jij het zoekwoord gebruikt, hoe beter, toch? Niet per se. Google kan er door in de war raken. Je schrijft continu over hetzelfde onderwerp, steeds net een beetje anders. Maar wat is nou je beste content? Door Google minder keuze te geven, kan de blog die je wel plaatst hoger scoren.

Met het gevaar dat het nu voelt alsof ik Chinees tegen je spreek: laat de oude pagina’s via een 301-code doorverwijzen naar de pagina waarop alle content is samengevoegd. Op deze manier komt een bezoeker op de juiste pagina uit en weten zoekmachines waar ze moeten zijn (en nee… dit doe ik niet zelf…).

3.     Aanpassen
Met aanpassen bedoel ik het verbeteren van je content. Gebruik je overal dezelfde bullet points, koppen en afbeeldingen? Zijn je afbeeldingen te gebruiken op Pinterest (als je daar actief op bent) en hebben ze een alt tag of title tag? Kun je een weggever aan de pagina toevoegen, zodat je meer potentiële klanten op je mailinglijst krijgt? Leiden links nog naar de juiste pagina’s of lopen ze dood?

4.     Verwijderen
Nanneke, ben je gek geworden? Ik ga toch geen pagina’s verwijderen waarop ik uren heb zitten zwoegen? Trust me… dat was ook mijn eerste reactie toen ik de suggestie kreeg om blogs te verwijderen. Totdat ik er eens goed over nadacht. Content op je site waar niemand naar zoekt, levert je ‘strafpunten’ op van zoekmachines. In dit geval is less dus more… je wilt alleen je beste content op je site hebben staan. Content die net iets beter is dan die van een ander.

4. Prioriteer
De volgende stap is om te bepalen wanneer je wat gaat doen:
•       Hoog – Binnen een week
•       Matig – Volgende maand
•       Laag – Dit kwartaal

Geef elk stuk content een kleur die de prioriteit weergeeft. Bijvoorbeeld rood voor een pagina die een hoge prioriteit heeft, oranje voor matig en geel voor een lage prioriteit. Uitgevoerde acties kun je groen markeren. Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik word altijd heel blij van afvinklijstjes en het zien van de voortgang.

Hoe vaak doe je een content audit?

Mijn advies is om minimaal één keer per jaar een content audit uit te voeren. Plaats je veel nieuwe content in korte tijd op je site? Dan is het slim om bijvoorbeeld elk half jaar een audit te doen. Zo voorkom je dat je er niet aan begint, omdat het als too much voelt en de moed je bij voorbaat al in de schoenen zakt.

Tip: Normaal gesproken is de content die je in de drie maanden voorafgaand aan je audit hebt geplaatst waarschijnlijk nog up-to-date. Die hoef je dan ook niet mee te nemen in de audit.

Conclusie

Het regelmatig uitvoeren van een content audit zorgt voor een betere ervaring voor je bezoekers en dat vertaalt zich weer in een hogere score in zoekmachines. Wie wil dat nou niet? Ben jij overtuigd en ga je een content audit uitvoeren, of doe je dat al? Laat het me weten in een reactie onder deze post!

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest