fbpx

Je wilt als ondernemer regelmatig content maken, omdat je weet dat contentmarketing goed is voor je online zichtbaarheid en je daarmee bouwt aan vertrouwen. Maar waar haal je de tijd vandaan om consistent goede content te creëren naast alles wat je ook voor je bedrijf moet doen? Door slimmer te werken, niet harder… Haal de druk van je schouders om elke week content te maken, ga content batchen. Wat dat is en hoe je dat doet? Lees snel verder!

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het consistent maken en delen van waardevolle, relevante online en offline content om zo klanten aan te trekken, aan je te binden en in klanten te veranderen. Contentmarketing omvat alles wat jij inzet om jouw merk te communiceren. Denk aan nieuwsbrieven, posters, podcasts, foto’s, video’s, blogs, etc. Zomaar een post de wereld in slingeren zonder dat die waarde heeft voor jouw lezer/kijker/luisteraar is geen contentmarketing. Het draait om de woorden waardevol en relevant. Help potentiële klanten bij het oplossen van een probleem door ze te informeren en te inspireren. Je geeft dus kort gezegd jouw kennis gratis weg. Dit doe je om je potentiële klanten te laten zien dat jij weet waar je het over hebt en je kunt helpen bij het oplossen van een probleem (lees: doordat een klant jouw product of dienst koopt).

Reden om geen content te maken

Voordat ik uitleg wat content batchen is, wil ik graag vier veelgehoorde redenen (of eigenlijk smoesjes) met je delen waarom ondernemers geen content maken:

  • Ik heb er geen tijd voor
  • Er kwam iets dringends tussen
  • Ik heb geen idee waarover ik content kan maken
  • Ik kan niet schrijven/heb geen apparatuur om video’s/podcasts te maken/ben niet technisch genoeg

 

Klinkt dat bekend?

Wat is content batchen?

Het maken van al die waardevolle content kost inderdaad tijd. En het kan gebeuren dat je naar een knipperende cursor zit te staren, omdat je geen idee hebt waarover je nu weer kunt schrijven. Je contentmarketing strategisch aanpakken en content batchen, gaat je ongelooflijk veel tijd schelen. Iets batchen betekent in het Engels:‘the grouping of similar tasks that require similar resources in order to streamline their completion’. Concreet betekent het dat je, in plaats van elke week (om de week, of elke maand) content te maken, jouw content in bulksessies produceert. Je blokt bijvoorbeeld een dag om in één keer een paar blogs, video’s, podcasts of visuals te maken. Kortom: je wijdt een dag(deel) aan één bepaalde taak en schakelt daarbij alle mogelijke afleidingen uit, zodat jij je daarop volledig kunt focussen.

Tip: een batchdag(deel) kun je voor allerlei taken inplannen, denk bijvoorbeeld aan het doen van je administratie, je (online) training ontwikkelen, het bijwerken van je website, of…

De voordelen van content batchen

Content batchen klinkt misschien als een puist werk, maar het heeft voordelen:

  • Het zorgt voor focus waardoor je bergen werk verzet
    Door die dag maar aan één ding te werken, zorg je voor focus. En dat is uiteindelijk een stuk efficiënter dan wanneer je aan het multitasken bent. Dit geldt zeker als je video’s of podcasts maakt. Je hoeft maar één keer de boel klaar te zetten voordat je opnames gaat maken. En voor de dames die video’s maken: je hoeft maar één keer je make-up te verzorgen. 🙂
  • Het scheelt tijd
    Doordat je met meer focus werkt, maak je meer content in minder tijd. Ook kun je je content vooruit inplannen in je CMS-systeem en voor social media. In de tijd die je overhoudt, kun jij klanten helpen, een bezoekje aan de schoonheidsspecialist brengen of leuke dingen doen met je familie of vrienden.
  • Je pakt je contentmarketing strategischer aan
    Doordat je meer content op één dag maakt, kun je er met een helicopterview naar kijken. Sluit de content logisch op elkaar aan, kun je naar andere content verwijzen?
  • Je kunt vooruit werken
    Een ander voordeel van content batchen is dat je vooruit kunt werken. Ben je een weekje ziek of op vakantie? Dan hoef je niet meteen in paniek te raken. Jouw content is klaar en ingepland. Terwijl jij al nippend aan een drankje op het strand ligt, wordt jouw content gepubliceerd.

 

Hoe werkt content batchen?

Om je content zo effectief mogelijk te batchen, heb je twee dingen nodig:

  • Een plan
  • Een systeem

 

In dit artikel ga ik ervan uit dat je een eenpitter bent, die alles zelf doet. Werk jij met een team, dan zal jouw systeem er iets anders uitzien. Ik deel een werkwijze met je die je kunt aanpassen, zodat het werkt voor jou en jouw bedrijf.

Onderzoek welke content werkt
Voordat je uren steekt in het maken van content, is het goed om te weten welke content werkt voor jouw bedrijf. Anders ben je kostbare tijd aan het verspillen aan iets waar jouw publiek niet op zit te wachten. En da’s zonde. Kijk naar welke type content populair is bij jouw doelgroep. Is dat video, een podcast, een blog of een poll? En doe onderzoek naar de vragen die leven bij jouw potentiële klant. Naar welke informatie zoekt jouw doelgroep? Als je die content maakt, is de kans een stuk groter dat het een succes wordt.

Plan een brainstormdag in
Begin met een brainstorm. Tijdens die brainstorm noteer je al je content-ideeën. Welke vragen stellen klanten jou, welke vragen zouden ze moeten stellen en welke influencers kunnen jou helpen bij het verspreiden van jouw content. Kijk ook welke koppen van andere blogs jou aanspreken, wat anderen over het onderwerp schreven (gewoon het onderwerp waarover je wilt schrijven intikken in Google) en hoe jij dat nóg beter kunt doen.

Noteer alles in een document. Bij gebrek aan inspiratie kun je er altijd weer naar teruggaan en uit putten (of mijn 100 content-ideeën gratis downloaden). Krijg je nieuwe ideeën? Voeg die dan toe aan je lijst.

Tip: kijk of jij het fijn vindt om je content in thema’s in te delen. Stel je bent voedingsdeskundige dan zou je bijvoorbeeld de ene maand kunnen ingaan op bewegen, de volgende maand op mindset en de maand daarna op dieetmythes.

Bepaal je intentie
Wat is haalbaar voor jou? Dat een collega iedere week een podcast publiceert, wil niet zeggen dat ook jij elke week content moet delen. Wat mij betreft gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit. Hoeveel tijd kun jij vrijmaken voor het creëren van content en hoeveel blogs/vlogs/podcasts van goede kwaliteit kun jij in die periode maken? Laat dat het uitgangspunt zijn.

Pak het strategisch aan
Je contentplan omvat meer dan alleen je contentkalender. Wat je wilt, is dat jouw content je bedrijfsdoelen ondersteunt en je helpt bij het bouwen aan je ‘know like en trustfactor’. Dat betekent dat je niet in het wilde weg 52 content-ideeën bedenkt, maar het strategisch aanpakt. Kijk naar wat er binnen je bedrijf te gebeuren staat en hoe je daar met je content op kunt inspelen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wanneer verkoop ik wat?
  • Op welke evenementen/gebeurtenissen (denk aan beurzen, Black Friday, Valentijnsdag) kan ik inhaken?
  • Welke informatie hebben mijn klanten nodig?
  • Waar sta ik (en mijn bedrijf) voor?
  • Hoe leid ik mijn klanten met waardevolle content door mijn salesfunnel heen?

 

Plan batchdagen in
Heb je dit allemaal gedaan? Plan dan (twee)wekelijks je batchdagen (of dagdelen) in. Dat zijn de dagen waarop je content maakt. Door de dagen te blokken in je agenda is de kans groter dat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Respecteer de afspraak met jezelf, zoals je ook een afspraak met een klant serieus neemt. En noteer ook in je agenda aan welke stukken content je die bepaalde dag gaat werken. Hoe concreter hoe beter.

Tip: plan het maken van je content in op het moment dat jij op je best bent. Is dat ’s ochtends vroeg, terwijl iedereen nog ligt te slapen, ’s middags of ’s nachts? Kijk ook of de locatie invloed heeft op jouw productiviteit. Maak jij meters in een drukke coffeebar of juist in een stille omgeving, zoals een bibliotheek? Door de ideale omstandigheden te creëren, gaat het maken van content nóg sneller.

Zet de grote lijnen uit
Omdat je al ideeën hebt genoteerd en weet wanneer je welke content gaat creëren, hoef je dat niet meer te doen. Je kunt meteen aan de slag met het maken van de content. Voordat je dat doet, is het goed om jezelf een paar vragen te stellen. Dit helpt je om de boel te stroomlijnen waardoor het schrijven/maken zelf een stuk sneller gaat:

  • Welk doel wil je met deze content bereiken?
  • Wat wil je dat je potentiële klant leert van deze content?
  • Wat wordt de volgende stap van jouw klant (je call to action)?

 

De content maken
Nu je de grote lijnen hebt staan, is het tijd om de content daadwerkelijk te maken. Schrijf een eerste rommelige versie en leg die aan de kant. Het redigeren (of herschrijven) van je tekst doe je op een later moment (bijvoorbeeld nadat je alle concept teksten voor die dag klaar hebt). Maak je video’s of podcasts? Neem die op en bewaar het editen voor een later moment. Ook dat kun je het beste allemaal in bulk doen. Net als het maken van afbeeldingen voor bij je blogpost en die in je CMS-systeem zetten.

Tip: is je blog/vlog/podcast klaar? Kijk dan meteen of je meer uit je content kunt halen. Zijn er quotes die je eruit kunt filteren om via social media te delen? Kun je er een infographic, animatie, cheatsheet of checklist van (laten) maken? Je leest er in dit artikel meer over.

Plan je content in
De tijd dat je handmatig al je posts op social media moest plaatsen is al lang voorbij. Er zijn handige tools, zoals Hootsuite, Buffer en Later, waarmee je jouw social mediaposts vooraf kunt inplannen. Op een door jou gekozen dag en tijd verschijnt je post in de tijdlijn van je volgers. Je kunt er ook voor kiezen het programma te laten bepalen wat het meest geschikte moment is om jouw content te delen.

Tip: heb jij een batchdag ingepland, maar laat jij je afleiden door social media en internet? Zet je telefoon op vliegtuigstand (of leg ‘m in een andere kamer) en installeer Freedom en/of werk met de Pomodoro-techniek, zodat je ongestoord meters kunt maken.

Zoals je hebt kunnen lezen, heeft het batchen van content dus veel voordelen. Ik hoop dat dit artikel jou helpt om het maken van je content voortaan strategische aan te pakken en dat je ook gaat batchen. Het kan je veel tijd, geld en frustratie schelen.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest