fbpx

Het bijwonen van een evenement is een mooie kans om content te maken. Je kunt vooraf, tijdens en ook na het event jouw ervaringen delen. Waarom dat slim is en hoe je dat doet, lees je in deze blog.

De kans is groot dat als jij een event bezoekt je toch al aantekeningen en foto’s maakt en je ervaringen via social media deelt. Ik deel 5 redenen met je waarom het slim is om die content te verwerken in een blog, vlog of podcast én leg je uit hoe je dat doet.

Reden 1: Informatie verwerken

Tijdens veel evenementen komt er een stortvloed aan informatie op je af. Al die nieuwe kennis kan overweldigend zijn. Door aantekeningen te maken, filter je eruit wat voor jou belangrijk is en staan relevante tips en adviezen zwart op wit.

Tip: blok voordat je naar het evenement toegaat alvast tijd in je agenda om content over je ervaringen te maken. Zo voorkom je dat je er, door de waan van de dag, niet aan toekomt.

Reden 2: Accountability

Eenmaal uit de bubbel van het evenement en weer terug achter je bureau, kunnen al je ideeën naar de achtergrond zakken. Door content over je ervaringen te maken, komen je plannen weer bovendrijven en kun je actie ondernemen.

Reden 3: Waarde toevoegen voor jouw klanten en volgers

Door content te delen over het evenement waarbij je aanwezig was, kun je waarde toevoegen voor jouw lezers en klanten. Denk bijvoorbeeld door aan het delen van lessen, tips en strategieën die je tijdens het event leerde. Denk aan ‘3 dingen die onze medewerkers anders doet na het bijwonen van x’, ‘Waarom we dankzij <vul naar evenement in> een nieuw product lanceerden’, of ‘Waarom we dankzij <vul naam evenement in> onze social media strategie wijzigden’.

Reden 4: Vindbaarheid vergroten

Wanneer je over een evenement blogt, heb je meteen content die je via social media kunt delen. De content zelf kan jarenlang meegaan (evergreen content) en op die manier doorlopend mensen op jouw website laten belanden. Terwijl je tegelijkertijd laat zien wie jij bent, wat je doet en wat voor jou belangrijk is. Stel je verkoopt handtassen, dan kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven over items die niet in je handtas mogen ontbreken als je een evenement bezoekt.

Reden 5: Je netwerk uitbreiden en onderhouden

Zeker op grotere evenementen is het lastig om met iedereen in gesprek te komen. Door het creeren van content over het evenement kun je het gesprek met andere deelnemers (en sprekers) starten of vervolgen. Het is een #throwback voor iedereen die bij het evenement aanwezig was. En een mooie mogelijkheid voor jou om te laten zien wie je bent en wat je doet.

Nanneke tijdens de Youpreneur Summit waarover ze content maakteTip: tag de organisatie van het evenement in social media updates die je plaatst over je blog waarin je hun evenement noemt. De kans is groot dat zij jouw content met hun volgers delen, waardoor meer mensen jou leren kennen. Hetzelfde kun je doen met sprekers die je noemt in je blog of posts op social media.

 

Format bepalen

Heb je besloten om content te maken over een evenement? Denk dan vooraf na over welke vorm je content krijgt. Het maakt nogal uit of je een blog, video, podcast maakt. Voor de ene heb je alleen aantekeningen nodig, terwijl een vlog zonder beelden toch een beetje lastig wordt om te maken 😉 Bedenk ook wat haalbaar is in de tijd die je beschikbaar hebt. Mijn advies: maak minder content die van hoge kwaliteit, dan meer van middelmatige kwaliteit. Wordt het een blog? Denk dan na over de insteek van je tekst. Ga je voor een terugblik op de dag waarin je jouw ervaringen deelt? Of maak je een meer inhoudelijke post waarbij je geleerde lessen en praktische tips, tactieken en strategieën deelt? Denk bijvoorbeeld aan ‘3 must do’s wanneer je als introverte ondernemer een evenement bezoekt’.

Beeldmateriaal verzamelen

Tijdens het event kun je foto’s maken en die via social media delen. Denk bij Instagram ook aan het plaatsen van stories of ga bijvoorbeeld live op je Instagram-account en/of Facebook-pagina. De foto’s die je die dag maakt, kun je prima gebruiken in je blog. Zo breek je de tekst op en geef je de lezer een ‘adempauze’ in je tekst. Daarbij kun je foto’s ook gebruiken om je blog te optimaliseren voor zoekmachines. Dat doe je door -in je CMS-systeem- relevante zoekwoorden in de Alt-beschrijving van de foto te zetten.

Deel je content

Deel je content op zo veel mogelijk plaatsen, denk aan:

  • Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Was er een # voor het evenement? Gebruik die dan en tag de organisatie, de sprekers en andere bezoekers.
  • Is er Facebook-groep voor het evenement? Post je blog dan in die groep.
  • Het mailen van de mensen op je mailinglijst. Geef duidelijk aan waarom het lezen van het artikel interessant voor de lezer is (‘what’s in it for me?’).
  • Live gaan op je social media accounts (Facebook/Instagram) om over je ervaringen te vertellen en dat je daar een blog/vlog/podcast over hebt gemaakt.

Hopelijk helpen deze tips jou om zo veel mogelijk uit een evenement te halen. En er ook na afloop nog plezier van te hebben, doordat je via je content je zichtbaarheid vergroot en waardevolle content met jouw (potentiële) klanten deelt.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest