fbpx

Wil jij dat je content je aan een hogere omzet helpt? Werk dan met de Content Marketing Funnel van Dan Knowlton. In dit artikel leg ik je uit wat het is en hoe je het toepast.

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel beschrijft de verschillende stadia die een potentiële klant doorloopt om tot een aankoop over te gaan. In eerste instantie ben je voor deze persoon onbekend, maar onder andere via je content kun je ervoor zorgen dat iemand je leert kennen en uiteindelijk klant wordt. Inzicht in deze stadia kan je helpen bij het maken van content, zodat je een potentiële klant mee aan de hand neemt tijdens de customer journey.

Marketing helpt jou in het begeleiden van je klant tijdens zijn customer journey. Ga jezelf maar eens na. Welke stappen zet jij wanneer je iets wilt kopen?

1.     Waar ga je je oriënteren?
Oriënteer jij je via social media, kijk je naar advertenties, tik je iets in op Google, lees je reviews of trekt een commercial op televisie je aandacht?
2.     Waar zoek je gericht naar informatie?
Bezoek je websites, kijk je op vergelijkingssites, bel je een bedrijf op of stuur je een mailtje?
3.     Waar doe je de aankoop?
Op een website, aan de telefoon, per e-mail of in een gesprek met iemand?

Jouw klanten zitten niet anders in elkaar dan jijzelf. En met jouw content kun jij potentiële klanten mee aan de hand nemen.

De funnel die Knowlton beschrijft, bestaat uit drie stappen. Elke stap vraagt om een eigen type content. De drie stappen zijn:

1.     Awareness (bewustwording)
2.     Consideration (overweging)
3.     Purchase (aankoop)

Stap 1: Awareness

In deze fase begint je potentiële klant te beseffen dat hij een probleem heeft dat opgelost moet worden. Hij is op zoek naar leuke, waardevolle content die inzichten geeft of hem al een kleine stap op weg helpt om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld: iemand wil afvallen en vraagt zich af wat de beste manier is om dat te doen met cardio- of krachttraining. Deze blog van De Sportprofessor geeft hier uitleg over. Of stel je wilt een nieuw matras kopen, maar hebt geen idee waar je op moet letten. Dan is een blog die tips geeft erg handig. Of je wilt een (nieuwe) website laten maken, maar weet niet waar je moet beginnen. Een praktisch stappenplan, zoals dit voorbeeld helpt je meteen verder.

Wat kun je doen?
In deze fase kun je bijvoorbeeld een video(serie) maken waarin je tips geeft, een tutorial aanbieden, een lezing verzorgen of je kennisdelen via een blog of podcast.

Stap 2: Consideration

Dit is de fase waarin een potentiële klant onderzoek doet en bekijkt welk bedrijf het beste kan helpen bij het oplossen van zijn probleem. Wie de beste aanbieder is, is sterk afhankelijk van de persoon en wat hij belangrijk vindt. Is het prijs, kwaliteit, een klik met de leverancier? Hoewel deze drie dingen vaak een grote rol spelen in het nemen van de beslissing, zijn er meer dingen die meespelen. Denk aan jouw geloofwaardigheid, het gemak waarmee iemand de aankoop kan doen en het niveau van je klantenservice.

In deze fase wil je content aanbieden die laat zien hoe waardevol jouw aanbod is en wil je mogelijke bezwaren bij je klanten wegnemen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld blogs waarin ik inga op bezwaren die mensen kunnen hebben of vragen waarmee ze kunnen zitten. Een kei in consideration content is Janet Murray. Check bijvoorbeeld deze video https://www.instagram.com/p/B6M_9XXlqEd/ die ze maakte om haar contentkalender te verkopen. Of deze video van Karin Hornstra waarin ze vragen beantwoordt die mensen kunnen hebben over haar evenement.

Wat kun je doen?
In deze fase kun je bijvoorbeeld case studies of (video)testimonials delen, veelgestelde vragen beantwoorden, posts schrijven over het onderscheidend vermogen van jouw product/dienst of een chatfunctie op je site plaatsen, zodat je eventuele vragen snel kunt beantwoorden.

Stap 3: Purchase

Wanneer een potentiële klant klaar is met zijn onderzoek zal hij vaak een aankoop willen doen bij het bedrijf dat hij daarvoor in gedachten heeft. Jij kunt er met je content voor zorgen dat die drempel zo laag mogelijk wordt. Een sterke call to action naar de aankoop en een efficiënt bestelproces dragen bij aan het verhogen van je sales. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van de IJslandse Sigrun om haar online programma aan de vrouw te brengen. Of deze van Artjanna Harkhoe om haar programma te promoten.

Wat kun je doen?
Je zou een ‘abandon cart-mail’ kunnen sturen naar mensen die hun aankoop niet hebben afgerond en je website optimaliseren, zodat het bestelproces zo soepel en simpel mogelijk verloopt.

En nu jij
Het is nu aan jou. Hoe ga jij dit toepassen in je contentstrategie? Vind je het nog niet zo makkelijk? Ik help je graag!

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest