fbpx
Als (online) ondernemer is contentmarketing een prima strategie om jezelf als expert neer te zetten en zo je ideale klanten aan te trekken. Maar starten met contentmarketing, hoe doe je dat? Ik geef je een aantal handige tips om de drempel te verlagen.  

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een lange termijn strategie waarbij je ervoor zorgt dat jouw publiek je leert kennen en jou ziet als de expert op jouw vakgebied. Dit doe je door waardevolle informatie te delen waarmee je problemen van je (potentiële) ideale klanten oplost. Contentmarketing hoeft niet alleen in de vorm van blogs te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook video’s, infographics, foto’s of podcasts maken. Doe wat jou het makkelijkste afgaat. Dan is de kans een stuk groter dat je eraan begint en ook volhoudt. En da’s stiekem een bonustip…

  • Accepteer dat je gaat falen 

Niet de leukste om mee te beginnen, maar wel een belangrijke. Bereid je erop voor dat niet elk stuk content dat je met de wereld deelt, als een gek scoort. En ja, je kunt kritiek krijgen op je content (al is die kans meestal niet heel groot). Analyseer de reactie, vraag jezelf af of je hier iets van kunt leren voor een volgende keer en laat het los. 

  • Jat ideeën

Nanneke, dat kun je toch niet serieus menen?! Jawel hoor. Blok een uurtje in je agenda om je suf te googelen op zoek naar gratis inspiratie. Je kunt sites gebruiken, zoals deze content-ideeën generator https://www.portent.com/tools/title-maker of Answer the Public https://answerthepublic.com om ideeën op te doen die jij je vervolgens eigen maakt. 

Tip: vul dit lijstje aan met vragen die klanten je veel stellen en vragen die ze je zouden moeten stellen. Al die vragen kunnen het begin zijn voor een blog, vlog, podcast of welke contentvorm jij dan ook kiest. 

  • Werk met een contentkalender

Heb je een A4’tje vol met ideeën waarover je content kunt maken? Mooi! De volgende stap is dat je die in een contentkalender verwerkt. Je legt vast, bijvoorbeeld voor het komende kwartaal, wanneer je welke content gaat publiceren. Als je het ingepland hebt, is de kans een stuk groter dat je de content daadwerkelijk maakt.

  • Blok tijd in je agenda

Is je eigen marketing het eerste dat je van de to-do-lijst haalt zodra je het druk hebt? Heel herkenbaar. Wat voor mij werkt (en voor jou misschien ook) is mezelf als belangrijk(st)e klant te zien en tijd voor deze klant (je eigen marketing dus) in de agenda te blokken. Zelf blok ik (minimaal) twee halve dagen per week voor het maken van content. 

  • Batch je content

Het voordeel van werken met tijdsblokken in je agenda is dat je in die uren vooruit kunt werken en content kunt batchen. Wat dat is en wat de voordelen ervan zijn, lees je in deze blog https://nannekevandrunen.nl/content-batchen/.

  • Hergebruik je eigen content

De meeste tijd als je gaat starten met contentmarketing, gaat zitten in het maken van ‘broncontent’. Die foto, blog, vlog, video of podcast die jij creëert. Kijk eens hoe je die bestaande content kunt omzetten naar een andere vorm, dus bijvoorbeeld een podcast omvormen tot een blog of het geluid uit een Facebook Live filteren en daar een podcast van maken. Lees meer over het hergebruiken van je content in deze blog.

Tip: contentmarketing kost tijd. Omdat je daar slim mee wilt omgaan, is het goed om te onderzoeken welke content het goed doet. Check de statistieken van de social mediakanalen waarop je je content deelt en bekijk regelmatig wat goed scoort via Google Analytics. Doe minder van wat het niet goed doet en meer van wat wel werkt. Zo haal je het meeste uit je contentmarketing.

Welke vorm van content heeft jouw voorkeur? Laat het me weten in de comments!

Ps. Kun jij hulp gebruiken bij het maken van content, het schrijven van teksten of het vertellen van jouw verhaal? Ik help je er graag bij. Kijk hier https://nannekevandrunen.nl/werken-met-nanneke/ wat ik voor je kan betekenen. 

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest