fbpx
 

Waarom contentmarketing goed is voor zzp’ers

Waarom contentmarketing goed is voor zzp'ers

Waarom contentmarketing goed is voor zzp’ers

“Contentmarketing, da’s niets voor mij, daar is mijn bedrijf niet groot genoeg voor”. Ook “Ik heb geen idee waarover ik kan schrijven” is een reden die ik vaak hoor van ondernemers om niet aan contentmarketing te doen. Da’s een gemiste kans. In deze blog leg ik uit waarom het goed is voor zzp’ers om aan contentmarketing te doen.

Wie überhaupt nog televisie kijkt, zapt vaak weg als er een commercial voorbij komt of gebruikt de break om drinken te halen. Mensen zijn op zoek naar relevante informatie die voor hen van waarde is en een probleem oplost of helpt bij het vervullen van een wens. Ze prikken dwars door advertenties heen. Contentmarketing zorgt volgens een onderzoek door Kapost voor drie keer meer leads dan advertenties en het kost maar liefst 62% minder. Contentmarketing kan dus zorgen voor nieuwe klanten, en dus omzet.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is meer dan af en toe bloggen, iets posten op social media en Facebook Lives doen. Zeker als je het goed wilt doen. Wie kiest voor contentmarketing, kiest voor een lange termijn strategie. Je neemt de tijd om ervoor te zorgen dat jouw publiek je leert kennen en jou ziet als de expert op jouw vakgebied die waardevolle informatie deelt. Wie contentmarkting goed en strategisch aanpakt, lost doorlopend problemen van zijn (potentiële) ideale klant op door het delen van relevante kennis over zijn/haar expertise.

Contentvormen

Contentmarketing hoeft niet alleen in de vorm van blogs te zijn (al is dat voor je vindbaarheid in zoekmachines wel slim om te doen. Lees ook deze post waarin ik 9 redenen geef waarom jouw bedrijf een blog nodig heeft). Er zijn allerlei vormen mogelijk om je boodschap te communiceren, denk bijvoorbeeld aan video’s, foto’s, podcasts, webinars of infographics. Mijn advies: maak het jezelf makkelijk. Daarmee bedoel ik dat je niet meteen alles moet willen doen. Kies bijvoorbeeld één contentvorm (blog, vlog, podcast) en twee social media platforms om je content te verspreiden, ondersteund met e-mailmarketing. Kijk bij het selecteren van de social media platforms naar jouw ideale klant. Waar is die te vinden? Kies voor die platforms en ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Wat zijn de voordelen van contentmarketing voor zzp’ers?

In deze tekst ben je al een paar keer de woorden publiek en klanten tegengekomen. Dat is niet voor niets. Contentmarketing draait niet om jou, maar om jouw (potentiële) ideale klanten. Als jij doorlopend waardevolle informatie geeft aan mensen die daarnaar op zoek zijn, gaan ze jou waarderen en erop vertrouwen dat jij kunt helpen bij het oplossen van hun probleem. En dan wordt het interessant, omdat je de basis hebt gelegd voor de koopbereid van jouw ideale klant.

De voordelen van contentmarkting zijn:

  1. Je vergroot het aantal bezoeken aan je website
  2. Je verbetert de vindbaarheid van je hele site
  3. Je versterkt je online zichtbaarheid
  4. Je positioneert jezelf als expert
  5. Je werkt aan je ‘know-like-trustfactor’
  6. Je kunt met een heel klein budget al grote resultaten behalen waardoor contentmarketing een goede return on investment (ROI) heeft

Werkt contentmarketing voor mij als zzp’er?

Misschien ben je ooit met bloggen begonnen en heb je de handdoek alweer in de ring gegooid. Omdat je niet wist waarover je kon schrijven of omdat je het zat was dat maar 25 mensen -waaronder je ouders- je blog lazen en je geen resultaat zag. Maar als je contentmarketing strategisch aanpakt en het tijd geeft, werkt het echt!

Als jij via je content iets van waarde biedt aan jouw (potentiële) ideale klanten doe je op een heel natuurlijke en authentieke manier aan sales. Je bent dan aan het verkopen, zonder te verkopen. Hoe dat werkt? 86% van de mensen zoekt online naar informatie voor het doen van een aankoop. Als jij in je content brandende vragen beantwoordt, geef je waardevolle informatie. Als Google ziet dat mensen jouw content interessant vinden, zal de zoekmachine je belonen door jouw content aan meer mensen te laten zien/je hoger te ranken. Elk stuk content is dan een weggetje dat continu mensen naar jouw site toe kan leiden.

Wat als contentmarketing niet werkt?

De kans is groot dat een bezoeker je site verlaat na het lezen van je blog. Ik snap dat dit misschien niet is wat je wilt horen, maar het is wel de waarheid. Maar de kans is ook groot dat die bezoeker meerdere keren terugkomt naar jouw site. Elke keer bouw je aan je ‘know-like-trustfactor’. Wanneer de bezoeker er klaar voor is om te kopen, weet hij/zij jou te vinden.

Het belangrijkste is dat jij er met je content voor zorgt dat jouw ideale klant jouw (digitale) weg inslaat. Door ze steeds waardevolle content te blijven geven, zorg je ervoor dat ze spreekwoordelijk door blijven lopen en bij jouw einddoel (een verkoop) uitkomen. Dit wordt in vaktermen ‘inbound marketing’ genoemd. Het komt erop neer dat je niet adverteert en aan koude verkoop doet, maar dat je door het delen van waardevolle informatie klanten aantrekt.

Hoe begin ik met contentmarketing?

  1. De eerste stap is dat je bepaalt wat de expertise is die jij wilt delen
  2. Bepaal de frequentie. Hoe vaak kun je content delen? Wat mij betreft gaat kwaliteit daarbij altijd boven kwantiteit, dus liever 1 keer per maand een goed stuk content, dan wekelijks bagger verspreiden.
  3. Kies vervolgens welke vorm jouw content krijgt (blog, vlog, podcast,…)
  4. Onderzoek op welke social media kanalen jouw ideale klant actief is
  5. Maak een contentkalender. Hierin zet je wanneer je welke content deelt en via welke kanalen.
  6. Maak je content
  7. Publiceer je content
  8. Deel je content via je social media kanalen (en e-mailnieuwsbrief)

Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn die geen voordeel kunnen halen uit contentmarkteting. Wie wil er nou niet meer zichtbaarheid, sitesbezoekers en verkopen? Contentmarketing kost jou tijd, maar hoeft niet heel veel geld te kosten. Tijd die het investeren meer dan waard is, omdat jouw content continu voor nieuwe leads kan zorgen. En dat is juist voor jou als zzp’er ideaal, omdat je content voor nieuwe klanten zorgt, terwijl jij met andere aspecten van je bedrijf bezig bent.

Sensationele teksten leren schrijven? 

Wil jij starten met contentmarketing maar vind je dat lastig? Heb je geen idee hoe je goede teksten schrijft die niet verkoperig zijn, maar wel sales opleveren? Dan is mijn programma SENSA iets voor jou! Je leert hoe je SENSAtionele teksten schrijft en je contentmarketing met gemak doet.