fbpx

Als (online) ondernemer ontkom je niet aan het schrijven van teksten. Denk aan posts voor social media, e-mails en je salescopy. In deze blog deel ik een aantal handige copywriting tips en trucs waardoor jij sneller, betere teksten schrijft voor je bedrijf.


1. Kom meteen tot de kern

Veel mensen hebben de neiging om veel context te geven en lange inleidingen te schrijven waarin ze allerlei achtergrondinformatie geven. Wat beter werkt, is meteen tot de kern komen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door met een verhaal of dialoog te beginnen. Daarmee trek je de lezer eerder je verhaal in. Je kunt bijvoorbeeld een verhaal over vrouwelijke sprekers beginnen met allerlei feiten en cijfers over de verschillen tussen mannen en vrouwen op podia. Je kunt ook beginnen met een verhaal waarin jij als spreker bij een evenement aanwezig was en je meerdere keren gevraagd werd of je de echtgenoot van een van de mannelijke sprekers was. Dat zorgt voor een emotionele reactie en verbinding. Waarom storytelling zo krachtig is en hoe je in drie stappen een verhaal schrijft dat raakt, lees je in deze blog.

2. Gebruik de ‘regel van drie’

Weet jij wie Abraham Lincoln en J. F. Kennedy zijn? En Barack Obama? Drie voormalige presidenten van de Verenigde Staten. Bij één naam kun je nog denken: waar gaat dit naartoe, bij de tweede naam wordt je vermoeden sterker. En bij de derde naam weet je het zeker. De kracht van drie (ook wel ‘the rule of three’ genaamd). Marketeers en copywriters gebruiken groepjes van drie al jarenlang. Dit doen ze, omdat het een grotere impact heeft en het ‘t makkelijker maakt voor mensen om te onthouden. Want drie is het minimale aantal dat je brein herkent als een patroon. Verwerk het in je teksten door bijvoorbeeld drie testimonials, voorbeelden of namen te gebruiken.

3. Laat het niet om jou draaien

Elke tekst die jij schrijft, moet om je lezer draaien. Die is de held in het verhaal. De kans is echter groot dat er stiekem toch ‘ik’, ‘me’ en ‘mijn’ in je tekst is geslopen. Pak je tekst erbij en gebruik de zoekfunctie om elke ik/me/mijn eruit te filteren. Per geval kun je bekijken of je de zin kunt veranderen, zodat die om de lezer draait. Ik geef je een voorbeeld: ‘Met mijn programma SENSA leer ik succesvolle, vrouwelijke ondernemers SENSAtionele teksten schrijven’ kun je veranderen in ‘SENSA is voor succesvolle vrouwelijke ondernemers die SENSAtionele teksten willen leren schrijven’.

Tip: kun je het woord ik/me/mijn niet ontwijken? Probeer het dan verderop in de zin te plaatsen en er niet mee te beginnen. Bijvoorbeeld: ‘Ik coach al jaren vrouwen en leerde daarvan…’ wordt dan ‘Door jarenlang vrouwen te coachen, leerde ik…’.

4. Beperk je call to actions

Je bent enthousiast over je bedrijf en wilt de lezer het liefst een andere blogpost laten lezen, contact met je laten opnemen en zich laten inschrijven voor je mailinglijst. Geloof me, dat snap ik volledig. Maar het werkt averechts. Je lezer krijgt er keuzestress van waardoor de kans groter is dat hij/zij niets doet. Bedenk vooraf wat je doel is voor de tekst die je schrijft en leidt de lezer richting de actie die daarbij hoort. Stuur je een nieuwsbrief en wil je dat de lezer je blog leest, schrijf dat dan in je tekst. Je kunt dezelfde call to action wel meerdere keren in je tekst laten terugkomen. Bijvoorbeeld een keer in de lopende tekst en een keer in een ps. die je onderaan je mail toevoegt.

5. Ga terug naar het begin

Veel mensen vinden het lastig om een tekst af te ronden. Een simpele, maar sterke techniek is om terug te komen op waarmee je de tekst begonnen bent. Stel dat je een tekst begint met dat je jouw collega Sjoerd tijdens zijn telefoondienst onderbreekt om wat tips te delen over telefoonetiquette. Dan kun je het stuk afsluiten met dat de telefoon rinkelt en Sjoerd weer aan het werk moet.

Dankzij deze copywriting tips schrijf jij  je sneller, betere teksten voor je bedrijf. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest