fbpx

Een e-book schrijf je meestal niet in een verloren uurtje. Waarom zou je er dan in hemelsnaam aan beginnen? Omdat het je mooie kansen biedt. Welke kansen dat zijn en waarmee je rekening moet houden als je een e-book wilt schrijven (en verkopen), lees je in deze blog.

Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van mijn podcast:

Waarom is het schrijven van een e-book slim?

Je kunt jouw:

  • zichtbaarheid vergroten en expertstatus onderschrijven
  • verhaal met de wereld delen
  • kennis en kunde met anderen delen
  • omzet ermee verhogen

E-books of print?

Of je nu kiest voor het uitbrengen van een papieren boek of een e-book, beide hebben voor- en nadelen. Voordelen van een papieren boek zijn onder andere dat de lezer geen apparaat nodig heeft om het te kunnen lezen en dat het makkelijker leest. Daar staat tegenover dat het duurder is om te maken en foutjes lastiger te herstellen zijn. Voordelen van digitaal zijn onder meer dat het handzamer is dan een traditioneel boek en je geen dozen vol boeken in huis of op kantoor hebt staan. Nadelen zijn bijvoorbeeld dat een e-book lezen meer inspanning kost en een e-book zelden cadeau wordt gegeven.

Wil je een papieren boek uitbrengen, maar geen boeken op voorraad houden? Besteed het verzenden dan uit aan een verzendhuis of kies voor printing on demand. In dat geval wordt een boek pas gedrukt, gebonden en aan de koper verzonden als er een bestelling binnenkomt.

Stappenplan e-book uitbrengen

Misschien zie je als een berg tegen het schrijven van een e-book op. Dat is nergens voor nodig. Ik help je met onderstaand stappenplan op weg.

Stap 1: Het gouden idee
Wat wordt het onderwerp van je e-book?

Stap 2: Marktonderzoek
Onderzoek of je doelgroep zit te wachten op een e-book over het door jou gekozen onderwerp.

Stap 3: Cluster je ideeën
Verdeel je idee vervolgens onder in subonderwerpen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te mindmappen. Je kunt hier post-its voor gebruiken of een programma, zoals MindMeister.

Stap 4: Creëer de structuur van je boek
Bepaal de volgorde van de hoofdstukken en paragrafen.

Stap 5: Kies je programma
In welk programma ga jij je e-book maken? Microsoft Word, Pages van Mac of Google Docs?

Stap 6: Start met schrijven
Begin met het deel wat je het makkelijkst afgaat en besef dat die eerste versie rommelig mag zijn. De tekst oppoetsen (redigeren) doe je in een latere fase.

Stap 7: Puntjes op de i zetten
Laat je tekst tegenlezen. Zo weet je zeker dat je opbouw logisch is, je spelling en grammatica klopt en je geen belangrijke informatie bent vergeten.

Veelgemaakte fouten bij het schrijven van een e-book

De grootste fout die de meeste auteurs maken, is dat ze hun tekst niet voor de lezer schrijven. Best gek, toch? Maar let er maar eens op als je begint te typen… Je zit soms zo in de flow dat je vergeet voor wie je het e-book schrijft. Ken je klant en werk desnoods met een persona (een weergave van jouw ideale klant/lezer).

Elementen in je e-book

Er is een aantal elementen waaruit je e-book kan bestaan:

1. De opdracht
2. Een voorwoord
3. Links, bijvoorbeeld naar je website
4. Werkbladen en aanvullende oefeningen
5. Een dank je wel
6. Een korte biografie
7.  Disclaimer en copyright informatie

Welke prijs vraag je voor je e-book?

Je kunt je e-book gratis aanbieden. Dat doe je vooral als je het wilt gebruiken als weggever om mensen op je mailinglijst te krijgen. Je kunt natuurlijk ook geld voor je e-book vragen. Er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken om een prijs voor je e-book te bepalen. Maar besef dat jij uiteindelijk degene bent die bepaalt welke prijs perfect is voor jou.

Tip: getallen die eindigen op een 7 of 9 werken heel goed. Ons brein is er gek op.

De verspreiding van je e-book automatiseren

Er zijn verschillende mogelijkheden om een (betaald) e-book aan te bieden op je website. Ik deel de stappen die ik heb doorlopen. Hoe jij jouw proces invult en met welke programma’s je dat doet, is aan jou. Jij weet het beste wat bij jouw bedrijf past.

  • Maak een verkooppagina aan
  • Zorg voor een koppeling tussen je site en je e-mailprovider, zoals bijvoorbeeld Mailchimp of ActiveCampaign
  • Zorg voor een betaalmodule op je site
  • Zorg ervoor dat er bezoekers op je salespagina komen 

Je e-book vermarkten

Er verschillende manieren waarop jij je boek kunt promoten. Sommige zijn gratis en andere betaald. Voorbeelden van gratis dingen die je kunt doen, zijn bijvoorbeeld een ‘buzz’ creëren voordat je e-book verschijnt of tijdelijk korting geven (schaarste creëren). Bij betaalde technieken kun je denken aan Google ads of advertenties op social media inzetten.

Meer weten?

That’s it! In een notendop informatie over hoe je een killer e-book schrijft en in de markt zet. Is het gaan kriebelen? Wil jij je eigen e-book uitbrengen en nog veel meer weten, zodat jij het jezelf makkelijker maakt en jouw e-book sneller bijdraagt aan het verhogen van je omzet? Dan is mijn e-book ‘Hoe schrijf ik een killer e-book?’ iets voor jou! In 36 pagina’s deel ik alle informatie met je die jij nodig hebt om je eigen e-book in no time in de markt kunt zetten. Inclusief een super waardevol hoofdstuk over het schrijven van een steengoede salespagina, zodat jij van leads daadwerkelijk klanten maakt.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest