fbpx

Misschien denk je dat alle feedback op je tekst(en) waardevol is. Not! Waarom dat zo is en hoe je op een goede manier feedback kunt vragen én geven, lees je in deze blog. 

Wie feedback vraagt, heeft vaak een voorkeur voor een bepaald soort commentaar en heeft verwachtingen. Er zijn verschillen typen te onderscheiden:

  • De applausvrager
    Is alleen uit op complimenten en is eigenlijk zelf al overtuigd van de kwaliteit. De applausvrager kan slecht tegen kritiek en zal die altijd proberen te weerleggen.
  • De twijfelaar
    Is nooit tevreden en levert daarom alleen concepten. De twijfelaar staat open voor kritiek, maar kan er niet goed mee omgaan. De twijfelaar gebruikt feedbackrondes om het afronden van de tekst uit te stellen.
  • De conformist
    Wil graag aan de eisen voldoen en is bang om uit de toon te vallen. De conformist ziet het vragen van feedback als een noodzakelijk kwaad en wil het graag goed doen.
  • De strateeg
    Vraagt vooral latere lezers om commentaar en gebruikt dat om een tekst te verbeteren. De strateeg schrijft de tekst op het lijf van de lezer, laat mensen commitments aangaan en is doelgericht.
  • De perfectionist
    Vraagt gedetailleerd commentaar en legt teksten voor aan verschillende specialisten om alle puntjes op de i te kunnen zetten.

Zoals je zult zien, stelt niet ieder type elke vorm van feedback op prijs. Vraag je iemand om feedback, ga dan na waarom je dat doet. Is het om te horen dat je tekst goed is, wil je de tekst daadwerkelijk verbeteren of vraag je feedback omdat je denkt dat je dit moet doen?

Als je dat weet, kun je op zoek gaan naar de persoon die het beste bij je doel aansluit. Er zijn namelijk ook verschillende typen commentaargevers. Ik zet ze voor je op een rij:

  • De criticus
    Heeft van kritiek geven een vak gemaakt en is nooit tevreden waardoor er altijd wel iets aan je tekst is waarop je kritiek krijgt.
  • De cheerleader
    Is kritiekloos en vindt alles fantastisch dat je schrijft. Dit is vooral erg goed voor het zelfvertrouwen van de schrijver. Voor wie zijn tekst wil verbeteren, doet een cheerleader weinig.
  • De schoolmeester
    Is een purist die teksten altijd slecht geschreven vindt en let op de kleinste foutjes. Stijl- en spelfouten vormen een obsessie voor de schoolmeester.
  • De vertegenwoordiger
    Bekritiseert alles vanuit de eigen positie en belangen en ziet zichzelf als verlengstuk van zijn achterban, is bekrompen en denkt niet mee met de schrijver.
  • De meedenker
    Verplaatst zich in de schrijver en de lezer, is ruimdenkend en creatief. Levert veel ideeën en geeft vaak globaal commentaar en niet tot in detail. Is over het algemeen complimenteus.
  • De gepasseerde
    Had de tekst zelf willen schrijven of had bij het schrijven ervan betrokken willen worden, wijst graag op eigen werk en eigen ideeën en is jaloers aangelegd. Levert kritiek zonder duidelijke motivatie.
  • De eilegger
    Wil altijd iets van de eigen ideeën kwijt en wil altijd dingen bijgesteld of gewijzigd zien. Is ijdel en levert zelden fundamenteel commentaar, maar presenteert het vaak wel zo.
  • De cynicus
    Zeurt altijd over de haalbaarheid van nieuwe ideeën en verwacht niets van nieuwe teksten en heeft een lage dunk van lezers en schrijvers.

Bedenk dus vooraf goed wie je om feedback vraagt en vertel deze persoon waarop je feedback wilt hebben. Geef je zelf feedback op teksten? Dan kan het sandwich- of hamburgermodel je helpen. 

Het sandwich- of hamburgermodel

Ons onderbewuste houdt niet van negatieve feedback (alleen noemen wat niet goed is). Als je iemand feedback geeft, kun je daar rekening mee houden. Dit doe je door te beginnen met positieve feedback (‘positive framing’), daarna het verbeterpunt te benoemen (‘the difficult message’) en af te sluiten met nog een positief punt (‘normalization’). Je negatieve feedback ligt als het ware als beleg tussen twee broodjes/boterhammen van positieve feedback. Op deze manier accepteert ons onderbewuste de negatieve feedback makkelijker en zetten we het eerder om in nieuw gedrag.

pastedGraphic.png

Bron: Mindacademy.nl

Het hamburger-/sandwichmodel in de praktijk

  1. Benoem eerst wat goed ging
    • Wat erg goed is aan je tekst, is ….
  2. Benoem wat er kan worden verbeterd
    • Wat beter kan aan je tekst/minder sterk is aan je tekst, is …
  3. Sluit af met een positief punt/samenvatting 
    • Daarnaast was de manier waarop je … in je tekst verwerkte ook erg sterk
    • Je tekst vond ik over het algemeen goed …


Een
voorbeeld van het hamburger-/sandwichmodel 

“Martine, wat ik erg goed vond aan je tekst is dat je precies de pijnpunten van de klant te pakken had. Super gedaan. Wat me wel opviel, is dat je vaak passieve taal gebruikt, dat haalt de vaart uit je tekst. Zou je daar de volgende keer extra alert op willen zijn? Je opbouw en call to action zijn prima.”

Is het hamburgermodel zaligmakend? Nee. Volgens sommigen hoort niemand het compliment dat je voor je ‘maar’ serveert. Hoe gemeend of waardevol dat ook is. De gedachte is dat er bij de ontvanger, zodra hij doorheeft wat er gebeurt, allerlei gevoelens en gedachten door het hoofd heen schieten. Dit maakt het moeilijk om daadwerkelijk te horen wat er wordt gezegd. De kans dat de kern van de feedbackboodschap overkomt, wordt hiermee een stuk kleiner. 

Een andere manier van feedback geven

Geen hamburgermodel? Hoe pak je het dan wel aan? Door de ‘broodjes’ weg te laten en je te beperken tot wat je echt wilt overbrengen (‘het beleg’). Geef op een respectvolle manier specifieke en directe feedback op teksten. Dus niet ‘Je werk is slordig’, maar ‘Ik zag dat er tien fouten in je tekst staan.’ Bespreek vervolgens samen welk doel je voor ogen hebt en of dat haalbaar is. Formuleer het doel positief. Dus niet: ‘Hoe kun je dit de volgende keer voorkomen?’, maar ‘Hoe zorgen we ervoor dat het de volgende keer een succes is?’ Geef als zender de ontvanger de kans om op de feedback te reageren. Sluit af met het uitspreken van je waardering voor de ander. Er zijn meer feedbackmodellen die je kunt gebruiken, zoals het 4G-model.

Hopelijk helpt deze blog jou bij het vragen (of geven) van feedback op teksten. In welk type feedbackvrager of –gever herken jij jezelf? Ik hoor het graag in de comments!

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest