fbpx

Gastbloggen kan een goede manier zijn om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar hoe ontdek je welke sites op zoek zijn gastcontent? Hoe pitch je jezelf als gastblogger en welke opties zijn er? Lees vooral verder als je de antwoorden op deze vragen wilt weten.

Wat is gastbloggen?

Gastbloggen is een contentmarketingstrategie waarmee je jouw expertise, je bedrijf of je merk onder de aandacht kunt brengen. Het valt onder het maken van ‘gastcontent’. Dat is content (een blog, vlog of podcastinterview) die je maakt om op de website van een ander te laten plaatsen.

Wat is de meerwaarde van gastbloggen?

Wat heb ik er aan als mijn blog op de site van iemand anders komt te staan, vraag je je misschien af. Er zijn vier doelen die je met gastbloggen kunt bereiken:

  1. Jezelf als expert neerzetten
  2. Je publiek vergroten
  3. Meer bezoekers naar je website krijgen
  4. Hoger in zoekmachines komen

 

Hoe dat werkt? Door gastcontent te maken, bereik je een nieuw publiek. Gastbloggen kan je ook helpen om een band op te bouwen met influencers en nieuwe bezoekers naar je website te krijgen. Zo blog ik bijvoorbeeld over copywriting, storytelling en contentmarketing voor Frankwatching < https://www.frankwatching.com/>. Een platform dat elke maand zo’n 400.000 unieke bezoekers trekt. En da’s, eerlijk is eerlijk, toch echt wel wat meer dan op mijn eigen website. Bij de blogs die ik voor Frankwatching schrijf, staat een korte biografie met daarin een link naar mijn eigen website. Deze ‘backlink’ is weer van invloed op de resultaten in zoekmachines en zorgt voor extra bezoekers op mijn website. Die vertel ik uiteraard dat ze zich kunnen inschrijven voor mijn e-maillijst, zodat ze voortaan geen blog van mij meer missen.

Lang niet elk platform waar jij gastcontent voor wilt maken, helpt je bij het behalen van al deze doelen. Weeg goed af of de tijd die je steekt in het maken van de content opweegt tegen de doelen die je ermee kunt behalen. Bepaal dus vooraf welke doel je met jouw gastblog wilt bereiken. Houd er ook rekening mee dat populaire blogs, zoals Frankwatching, je artikel wellicht niet plaatsen. Zij krijgen ontzettend veel content aangeboden waarvan lang niet alles wordt geplaatst.

Welke opties zijn er voor gastbloggers?

Er zijn oneindig veel opties als je wilt gastbloggen, maar grofweg zijn ze in te delen in vier ‘categorieën’:

  1. Blogs van één persoon
    Zo’n site wordt meestal beheerd door één persoon die ook de meeste content maakt en af en toe teksten van gastbloggers plaatst. Je beste optie is een mailadres of telefoonnummer opzoeken en contact opnemen.
  2. Blogs van meerdere personen
    Soms wordt een dergelijk platform gerund door één persoon of door een klein team, maar de content wordt door meerdere mensen gemaakt. Op de site vind je meestal wel een pagina met e-mailadres of contactformulier waar je je kunt aanmelden als gastblogger. Soms pitch je eerst je idee, in andere gevallen lever je meteen het complete artikel aan – check dat vooraf even.
  3. Grote media sites
    Deze hebben een team dat content maakt en bijdragen van meerdere gastbloggers verwerkt. Deze sites hebben vaak een aparte pagina met een e-mailadres of contactformulier waar je je kunt aanmelden als gastblogger. Meestal wordt verwacht dat je meteen het complete artikel aanlevert, maar vraag dat voor de zekerheid na. Wil je je kans vergroten? Kijk of er een redacteur actief is op jouw vakgebied en bouw daar (online) een band mee op voordat je je jouw gastblog aanbiedt.
  4. Traditionele media (NRC, AD, Volkskrant)
    Hier is het gebruikelijker dat je jouw idee voorlegt. De kans bestaat dat je zelf een artikel schrijft, maar het kan ook zijn dat een journalist dat doet. Ook hier geldt dat een band opbouwen met een journalist die op jouw vakgebied actief is, zijn vruchten kan afwerpen.

 

Selectie maken

Voordat je enthousiast aan de slag gaat met het schrijven van een gastblog, is het goed om onderzoek te doen. Kijk welke websites passen bij jouw vakgebied of die bezoekers trekken die interesse hebben in de onderwerpen waarover jij schrijft. Bij voorkeur zijn het sites waarvan berichten vaak worden gedeeld en promoot de site jouw content actief via bijvoorbeeld nieuwsbrieven en social media. Maak een lijst van minimaal vijftig mogelijke platformen waarvoor je gastcontent kunt maken. Dat klinkt als veel, maar je hoeft ze niet allemaal tegelijkertijd te benaderen.

Welke sites zoeken gastbloggers?

Er zijn verschillende manieren waarop je sites kunt vinden voor wie je een gastblog kunt schrijven: 

  • De meeste websites die actief bloggers zoeken, hebben een speciale pagina op hun site over gastbloggen. Daarop staat hoe je jezelf als gastblogger kunt aanmelden. Pak je lijst met potentiële websites erbij en kijk of je zo’n pagina kunt vinden. Of ga naar Google en tik in: naam van de blogger/site + “gastartikel”.
  • Google is your friend. Zoek via Google welke sites mensen zoeken die voor ze kunnen gastbloggen. Door een specifiek trefwoord uit je branche toe te voegen aan je zoekopdracht krijg je de meest relevante resultaten te zien. Dat doe je als volgt: branche-gebonden trefwoord+ “gastblog” of branche-gebonden trefwoord+ “gastbloggen”.
  • Volg sites waarvoor je wilt gastbloggen via social Je zult verbaasd zijn hoe vaak er oproepen worden geplaatst voor gastbloggers.
  • Ga naar Twitter en gebruik de zoekfunctie. Tik daar ‘gastblog’ + jouw zoekwoord in.
  • Een andere optie is het bezoeken van de website van Blogtrommel. Daarop staat een handig overzicht met sites die (betaalde) gastbloggers zoeken.

 

Het stappenplan

Oké, dus je weet waarover je wilt schrijven en voor welke sites je dat wilt doen. Ik deel hieronder een stappenplan met je, zodat jij je kansen op plaatsing vergroot.

  1. Onderzoek doen

Kies een platform uit je lijst en ga naar de site.

  • Bekijk wat de belangrijkste onderwerpen zijn waarover wordt geschreven en welke artikelen het goed doen (welke artikelen hebben veel likes en/of reacties). Zijn dit lange artikelen? Bevatten ze algemene teksten of zijn die heel specifiek? En is de insteek praktisch of meer theoretisch? Zijn er onderwerpen waarover nog niet geschreven is en jij een blog kunt schrijven?
  • Onderzoek daarnaast wie de website bezoekt. Zijn dit beginners die op zoek zijn naar basisinformatie in eenvoudige taal? Of zijn het experts bij wie je met diepgaande informatie en jargon kunt aankomen? Neem deze informatie mee als je de insteek voor jouw blog bedenkt.
  • Ga ook na of de website richtlijnen hanteert voor het schrijven van je blog. En zo ja, welke dat zijn. Zo willen sommige websites dat je meerdere afbeeldingen bij het artikel plaatst, terwijl andere sites dat juist niet willen.
  • Noteer de naam en contactgegevens van de persoon die je kunt benaderen over het aanbieden van gastcontent. Dit kan de eigenaar van de blog zijn, maar ook een redacteur.
  • Kijk of je de ‘lead time’ kunt achterhalen. Dat is de tijd die zit tussen het aanleveren van je tekst en het publiceren ervan. Dit is vaak langer dan je denkt. Sommige blogs werken maanden vooruit of werken met thema’s waar jouw blog in moet passen.

 

  1. De gastblog schrijven

Het begint natuurlijk met het uitgangspunt dat je een originele, inhoudelijke tekst schrijft waarbij je de lezer waarde biedt. Bepaal het doel dat je wilt bereiken en start sterk. De kop bepaalt of de bezoeker het artikel daadwerkelijk gaat lezen. Hoe je een goede kop schrijft, lees je in deze blog.

Storytelling
Storytelling werkt erg goed om je lezer in het verhaal te trekken. Mensen zijn nou eenmaal ‘geprogrammeerd’ om naar verhalen te luisteren. In deze blog lees je welke vijf elementen onmisbaar zijn in een verhaal. Als het onderwerp het toelaat, kun je ook een controversiële blog schrijven.

Alinea’s en tussenkopjes
Schrijf geen lange lappen tekst, maar breek die op in alinea’s en zet boven elke alinea tussenkopjes. Dat zorgt voor een ‘adempauze’ in de tekst en helpt de lezer om in één oogopslag te zien waar de tekst over gaat en welke informatie in welke alinea aan bod komt. Zorg dat tussenkopjes er anders uitzien, door ze bijvoorbeeld vet of schuin te maken.

Call to action
Vergeet niet een call to action (cta) in je blog te zetten. Dat is een zin waarin je aangeeft wat je wilt dat de lezer doet. Bijvoorbeeld stuur me een mail, download de gratis checklist of laat een reactie achter.

Biografie
Lever een korte biografie aan die bij je blog kan worden geplaatst. Die wordt er bijna altijd bijgezet. Denk ook hierbij na over welk doel je wilt bereiken. Wil je backlinks? Plaats dan een link naar je eigen site. Wil je meer volgers op social media, verwijs dan naar het betreffende social media kanaal en vraag lezers om je daar te volgen. Promoot je liever een product/dienst, link daar dan naartoe. Vergeet niet een goede, professionele foto van jezelf toe te voegen.

Do’s en don’ts bij gastbloggen

  • Wat je ook doet, zorg ervoor dat jij jezelf bent in de tekst, maar houd ook de ‘tone of voice’ van het platform waarvoor je schrijft in je achterhoofd.
  • Kun je verwijzen naar andere artikelen op het platform waarvoor je schrijft? Doe dat dan. Op die manier voeg je waarde toe voor de lezer en sluit jouw artikel naadloos aan bij bestaande artikelen op de site.
  • Houd in gedachten dat jouw gastblog niet is bedoeld als reclame voor jezelf. Ga dus niet als een malloot je eigen artikelen, producten of diensten promoten.
  • Stuur je tekst niet meteen op, maar laat die -nadat je ‘m geschreven hebt- even liggen. Je kunt er dan met een frisse blik naar kijken en haalt eventuele foutjes er makkelijker uit. Je tekst hardop voorlezen kan daarbij helpen.
  • Laat iemand anders naar je tekst kijken. Dat kan een collega of familielid zijn, of wellicht heeft het platform waarvoor je de gastcontent schrijft een eindredacteur. Zo’n ‘tegenlezer’ kan er dingen uithalen die voor jou heel logisch zijn, maar een struikelblok vormen voor de lezer.

 

Meer weten over hoe je een goed artikel schrijft? Lees dan dit artikel over hoe je blogs schrijft die gelezen én gedeeld worden.

  1. Je pitch schrijven

Na het afronden van het artikel, zit je werk er nog niet op. Dan is het tijd voor het schrijven van je pitch. Hierbij komt je onderzoek naar de site goed van pas.

Belangrijk om te onthouden is dat je pitch niet om jou draait. Zeg dus niet dat je een groter publiek wilt bereiken of hulp nodig hebt, omdat je niet genoeg omzet draait en op zoek bent naar meer klanten. Da’s een grote no go.

Focus je pitch op hoe jij de ander kunt helpen. Ik deel daarvoor twee manieren met je:

  • Content aanbieden die perfect aansluit bij de doelgroep van het platform.
  • Laten zien dat jij het platform bij een nieuw publiek kunt introduceren (da’s wat lastiger als je net begint. Maar heb je zelf een groot publiek, dan kan dit goed werken, vooral bij blogs die door één persoon worden gerund).

 

Laat bijvoorbeeld zien dat jij een unieke mix aan kennis en ervaring hebt waardoor jij de lezers van de blog meerwaarde kunt bieden over een onderwerp. En schrijf op een informele manier. Een e-mail zou er als volgt kunnen uitzien:

Voorbeeld pitch

Onderwerp: Idee voor gastblog: <vul hier de titel van je blog in>

Hallo <Naam>,

Met veel plezier lees ik artikelen op <naam platform>. Vooral <voeg titels van één of twee blogs in> spraken me aan, omdat <voeg reden(en) in>.

Ik vroeg me af of je interesse hebt in een gastblog over <vul onderwerp in en wat meer achtergrondinformatie in>?

Als jij denkt dat deze blog goed past bij jouw publiek, stuur ik het je graag toe.

Je reactie zie ik graag tegemoet.

Groeten,
<Naam>

Over mij

<Vertel hier in het kort iets over jezelf en waarom jij dé persoon bent om dit artikel te schrijven>. Wil je meer weten, kijk dan eens op <vul website in> of neem contact met me op via <vul mailadres en telefoonnummer in>. Ik ben ook te vinden op <vul belangrijkste social media kanaal in>.

Je pitch opvolgen

Heb je jouw blog aangeboden, maar hoor je niets? Ben dan niet bang om er na een paar dagen achteraan te bellen of te mailen. Een vriendelijk ‘ik vroeg me af of je toevallig naar mijn idee voor een gastblog hebt kunnen kijken’ kan al genoeg zijn. Heb je het meerdere keren geprobeerd, dan mag je aannemen dat er geen interesse is. Neemt niet weg dat je jouw artikel ergens anders kunt aanbieden. Vergeet dan niet om je pitch aan te passen. Zo vergroot je de kans op succes.

  1. Je gastblog wordt geplaatst

Meestal laat de eigenaar van de site of de redactie je weten wanneer jouw gastblog online komt. Zij zullen jouw gastcontent via hun eigen nieuwsbrief en social media kanalen promoten. Doe dat zelf ook actief. Dat kun je op de dag zelf doen, maar ook vooraf inplannen via een tool als Hootsuite of Buffer.

Blok tijd in je agenda om te reageren op reacties (als deze er zijn). Hiermee laat je zien dat je betrokken bent en vergroot je het effect van jouw gastblog, omdat de kans bestaat dat meer mensen hierdoor jouw website bezoeken. En stuur de blogeigenaar een berichtje met een bedankje voor het plaatsen van de blog.

Copyright

In het algemeen is het zo dat als jouw content op de website van iemand anders staat, dat die ‘van hen is’. Tenzij er specifiek is afgesproken dat het copyright bij jou als schrijver ligt.

Informeer altijd of je jouw gastblog op andere plekken (je eigen site, als LinkedIn-artikel, …) mag plaatsen. De meeste partijen hebben hier geen probleem mee zolang het als eerste op hun platform verscheen en je een link naar de originele bron (je gastblog op hun site) vermeldt. Sommige partijen willen dat er een bepaalde tijd tussen de publicatie op hun platform en dat van jou zit. Vraag daarnaar. Het loont om de tekst aan te passen om te voorkomen dat Google jouw tekst als dubbele contentziet. Dit wordt ‘bestraft’ waardoor de blog op jouw site minder goed te vinden is in zoekmachines.

Totale contentmarketingstrategie

Gastbloggen kan een goede investering van je tijd zijn om jezelf als expert te positioneren en je zichtbaarheid te vergroten. Maak vooraf een afweging of de tijd die je erin investeert het gewenste effect kan opleveren. Mijn advies is om het verzorgen van gastcontent een onderdeel uit te laten maken van je totale contentmarketingstrategie.

Zie je de meerwaarde in van een contentmarketingstrategie, maar weet je niet waar je moet beginnen, hoe je SENSAtionele teksten schrijft en hoe jouw verhaal het verschil kan maken in het aantrekken van jouw ideale klanten? Dan is mijn programma SENSA iets voor jou! Je leest er hier meer over.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest