fbpx

Wanneer was de laatste keer dat je iets geschreven hebt? En dan bedoel ik écht iets hebt geschreven. Dus niet je boodschappenbriefje, een e-mailtje of reactie op je social media post… Maar dat je op papier hebt gezet wat je bezighoudt, waar je dankbaar voor bent. Is het lang geleden of heb je dat nog nooit gedaan? Overweeg om het te gaan doen. Het helpt je namelijk om gezonder te leven. Hoe dat werkt, lees je hieronder. 

1. Schrijf met de hand

Laat die computer, laptop of smartphone even voor wat het is (vooral die laatste is lastig, ik weet het…) en schrijf eens ouderwets met pen en papier. Het kan je helpen om dingen beter te onthouden, zoals blijkt uit onderzoek. Dit komt doordat er, wanneer je met de hand schrijft, signalen van je hand naar je brein worden gestuurd die je geheugen stimuleren. Maar dat zijn niet de enige voordelen van schrijven met de hand. In deze blog lees je er meer over.

 2. Schrijf over emoties (en heel sneller)

Over je emoties en gevoelens schrijven nadat je iets vervelends mee hebt gemaakt, kan ervoor zorgen dat fysieke wonden sneller helen. Dat blijkt uit een onderzoek dat in Nieuw Zeeland is uitgevoerd. Voor dit onderzoek werd gewerkt met twee groepen. De ene groep moest schrijven over hun diepste emoties en gevoelens. De andere groep moest over alles schrijven, behalve over hun gevoelens en overtuigingen. Twee weken later werd er bij alle deelnemers een stukje huid (biopsie) afgenomen, zodat er een wond op de arm van de deelnemers ontstond. De onderzoekers bleven de deelnemers volgen totdat bij iedereen de wond was genezen. Ze ontdekten dat de wond van de mensen die over hun emoties en gevoelens hadden geschreven sneller was genezen dan die van de mensen die over algemene dingen hadden geschreven.

3. Denk anders over je diagnose kanker

De diagnose kanker zet je leven op zijn kop. The Oncologist plaatste een artikel over een studie uit 2008 waarin de voordelen van expressief schrijven beschreven staan. Onderzoeken laten zien dat schrijven kan helpen om anders over de ziekte te gaan denken en dat patiënten na erover te schrijven meer welzijn ervaren. “Moreover, despite the pilot nature of the present study, initial findings suggest that a single, 20-minute writing exercise led to changes in how some patients thought about their illness”, schreef een van de onderzoekers in de studie.

4. Denk aan waar je dankbaar voor bent

Het is zo makkelijk om je te focussen op wat er niet goed gaat in je leven. Maar het is zo veel krachtiger om te benoemen waar je dankbaar voor bent. Wanneer heb jij daar voor het laatst bij stilgestaan? Uit een studie uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van  California, Davis en de Universiteit van Miami blijkt dat een dankbaarheidsdagboek ervoor kan zorgen dat je je gelukkiger voelt. In The New York Times is te lezen dat mensen die twee maanden lang elke week in een dankbaarheidsdagboek schreven optimistischer waren (en meer bewogen) vergeleken met mensen die dat niet deden.

Elke avond een kwartier schrijven over waar je dankbaar voor bent, kan er ook voor zorgen dat je beter gaat slapen. Dat staat in een artikel van Psychology Today over een Health and Well-Being studie die is uitgevoerd. De onderzoekers ontdekten dat deelnemers die dingen opschreven waarvoor ze dankbaar waren langer en dieper sliepen.

5. Ga expressief schrijven

In een artikel dat in 2005 verscheen in de journal Advances in Psychiatric Treatment staat dat schrijven niet alleen voordelen heeft op de korte termijn (zie ook punt 2). Het kan ook de lange(re) termijn positieve effecten hebben. Onderzoeken lieten ook zien dat expressief schrijven kan zorgen voor een beter humeur, meer welzijn en minder stress. Maar ook voor een lagere bloeddruk, verbeterde long- en leverfuncties en minder bezoeken aan de dokter. Klinkt jou dat als muziek in de oren? Wil jij je gezondheid verbeteren door te schrijven? Dan is het online programma Schrijf jezelf beter echt iets voor jou!

6. Ben liever voor jezelf

“Stomkop, hoe kon je dat nou doen?” Is dat iets wat jij wel eens tegen jezelf zegt? Zou je uitgebreid in bad willen gaan, maar gun jij jezelf er de tijd niet voor? Of is het tijden geleden dat je keihard hebt gelachen? Wees liever voor jezelf. Dat zorgt voor minder stress. En minder stress, draagt bij aan een gezonder leven. Vind je het lastig om liever voor jezelf te zijn? Doe dan mee aan de Self-Care Challenge.

Dat waren ze: 6 onverwachte manieren om gezonder te leven. Welke spreekt jou het meeste aan? Laat het weten in de comments!

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest