fbpx
Veel ondernemers worstelen met de tekst voor hun ‘Over mij-pagina’. Jij ook? In deze blog vind je een handig stappenplan voor het schrijven van je ‘Over mij-pagina’. Vul alle 7 stappen in en schrijf een onweerstaanbare ‘Over mij-pagina’ die jouw omzet verhoogt.

Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van mijn podcast:

Mensen worden niet geraakt door cijfers, wel door de verhalen achter de cijfers. Een goed geschreven verhaal roept emoties op en blijft de lezer bij. Door te zorgen voor emoties in je teksten, raak je je publiek. En als jij je publiek raakt, is de kans het grootst dat mensen actie ondernemen (lees iets bij jou kopen) en jij dus je omzet verhoogt.

Er chocolade van maken

Veel ‘Over mij-pagina’s’ zijn een uitgeschreven CV. Mensen vertellen wat ze hebben gestudeerd en waar ze hebben gewerkt. Best belangrijk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar daarmee leer ik jou als persoon niet kennen. Weet ik niet of we iets gemeenschappelijks hebben dat ons bindt. Een paar jaar geleden voegde ik wat persoonlijke informatie toe aan mijn ‘Over mij-pagina’. Toen ik een man belde voor een interview was het eerste wat hij opmerkte: “Wat vond je het mooiste in Nieuw-Zeeland?” Eerlijk is eerlijk, hij overrompelde me een beetje met zijn vraag. Maar hierdoor brak hij het ijs (of eigenlijk had ik dat gedaan, door hem op mijn ‘Over mij-pagina’ een haakje te geven) waardoor we op een heel ontspannen manier het interview ingingen. Ook de opmerking op mijn ‘Over mij-pagina’ dat ik enorm van pure chocolade houd, maar graag een uitzondering maak voor karamel-zeezout van Tony Chocolonely heeft meer dan eens tot leuke gesprekken geleid met mensen.

Know-like-trust-factor

Iets van jezelf laten zien, zorgt ervoor dat mensen een band met je opbouwen. Het draagt bij aan de zogeheten ‘know-like-trust’-factor. Die gaat ervan uit dat mensen je eerst moeten kennen, dan aardig gaan vinden en je moeten vertrouwen voordat ze overwegen iets bij je te kopen. De laatste tijd lijkt het of drama de norm is. Ook ik hoor regelmatig verhalen van ondernemers die ontslagen waren, aan de rand van de afgrond zaten en met hun laatste geld een seminar bezochten dat voor de ommekeer zorgde waardoor ze nu een miljoen omzet draaien. Mijn eigen verhaal is geen blockbuster in de dop. Maar het delen van mijn verhaal zorgt er wel voor dat bezoekers van mijn website mij leren kennen en ik de klanten aantrek die bij mij passen en die ik kan helpen.

Een populaire pagina

Hoe komt het nou dat de ‘Over mij-pagina’ één van de meest bezochte pagina’s op een gemiddelde website is? Dit is, omdat we liever zakendoen met mensen dan met bedrijven. Volgens Chris Ducker, een expert op het gebied van personal branding, moeten we het niet hebben over B2C (business to consumer) of B2B (business 2 business), maar over P2P (people 2 people). Ik ben het dat volledig met hem eens. Voor mij is de klik met een klant of leverancier belangrijk. Die komt er pas als ik zijn/haar persoonlijkheid zie en weet wat iemand drijft.Maar nog belangrijker is dat de ‘Over mij-pagina’ een van de meest bezochte pagina’s is op websites. Uit een studie van Huff Industrial Marketing, KoMarketing, & BuyerZone, blijkt dat 52% van de respondenten aangaf dat ze deze pagina als eerste willen zien als ze op een website komen.

Grafiek met uitkomsten onderzoek naar meest bezochte pagina's op websites

 

 

 

 

 

 

Stappenplan ‘Over mij-pagina’

Maar hoe schrijf je nou een goede tekst voor je ‘Over mij-pagina’? Tijdens mijn onderzoek naar ‘Over mij-pagina’s’ ontdekte ik patronen in pagina’s die me aanspraken, en dus ook wat ik miste op pagina’s die ik minder sterk vond. Op basis van de research die ik deed, ontwikkelde ik een gouden stappenplan dat ik met je deel. Je begint met het voorbereidende werk, namelijk het in kaart brengen van je ideale klant. Daarna vul je de zeven stappen in: 

  • Stap 1: Benoem de pijnpunten
    Om een goede ‘Over mij-pagina’ te kunnen schrijven is het belangrijk dat je weet waar jouw potentiële klant ’s nachts wakker van ligt.

 

  • Stap 2: Vertel jouw verhaal
    Zet jouw merkverhaal strategisch in door klanten te laten beseffen dat jij weet hoe het voelt om in hun schoenen te staan en dat jij de oplossing hebt. Ik noem ze hier kort (in deze blog worden de stappen uitgebreid beschreven):
  1. Jouw ‘waarom’
  2. Je geschiedenis
  3. De karakters in het verhaal
  4. Je missie
  5. De ruwe randjes

 

  • Stap 3: Voordelen
    Dit is cruciaal. Potentiële klanten willen weten wat er voor ze halen valt. Hoe jij van meerwaarde voor ze kunt zijn. En of, en hoe, jij hun probleem kunt oplossen. What’s in it for me!

 

  • Stap 4: Jouw aanpak
    Hier beschrijf je wat mensen kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan.

 

  • Stap 5: Social proof
    Je kunt natuurlijk zelf zeggen dat jouw potentiële klant met jou ‘moet’ werken, maar het is veel sterker om dat anderen te laten vertellen.

 

  • Stap 6: Meer over jou (optioneel, maar wel zeer aan te raden)
    Als je wilt, kun je de lezer wat leuke, grappige of bijzondere weetjes over jezelf vertellen.

 

  • Stap 7: call to action
    Geen ‘Over mij-pagina’ is compleet zonder een call to action.

 

Optioneel: Bedank je lezer
Deze stap is absoluut niet verplicht, maar wel attent. Je kunt je lezer bijvoorbeeld letterlijk bedanken of hem/haar je meest bekeken blog aanbieden, et cetera.

Veelgemaakte fouten op ‘Over mij-pagina’s’; een gratis checklist

Je weet nu uit welke onderdelen een goede ‘Over mij-pagina’ bestaat en hoe je er dus voor zorgt dat jouw ‘Over mij-pagina’ onweerstaanbaar wordt. Er zijn ook fouten die veel mensen maken op de Over mij-pagina. Wil je weten welke dat zijn? Meld je dan nu meteen aan voor de gratis masterclass die ik hierover geef om te zien of jij ze op je pagina maakt. Geen zorgen als dat het geval is! Ik leg je namelijk ook uit hoe je dat oplost!

Bezorgt je 'Over mij-pagina' je hoofdpijn?

Begin je niet aan het schrijven van de tekst voor die pagina, omdat je geen idee hebt wat je moet schrijven of ben je er niet tevreden over?

Dan is mijn gratis masterclass ‘3 veelgemaakte fouten op Over mij-pagina’s (en de oplossingen)’ iets voor jou!

 

Registreren voor de GRATIS masterclass? Klik dan hier: https://event.webinarjam.com/register/1/q1082i6

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest