fbpx

Wil jij leads halen uit een bedrijfsblog? Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. Ik deel praktische tips met je waardoor jij het bloggen gestructureerd en efficiënt kunt aanpakken en de kans vergroot om een bezoeker in een lead te veranderen.

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een blog 55% meer websiteverkeer genereren dan bedrijven die niet bloggen. Bloggende MKB-bedrijven zien daarnaast 126% snellere groei in het aantal leads dan bedrijven die dat niet doen. En B2B-bedrijven die bloggen, genereren gemiddeld 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.

Overtuigd? Voordat je begint met bloggen, is het belangrijk dat je twee dingen weet:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat is je doel?

 

Wie is je doelgroep?

Hoe helderder jij voor ogen hebt voor wie jij je blogs schrijft, hoe beter jouw blogs aansluiten bij de leefwereld van jouw ideale klanten. Het helpt je om goede content te maken die van waarde is voor je lezers. Denk niet aan jezelf en de fotoshoot, vloer of online training die je wilt verkopen, maar stel de lezers centraal. Welk probleem kun jij oplossen voor lezers? Denk aan ’10 dingen die je moet doen ter voorbereiding op een fotoshoot’, ‘5 tips om de juiste vloer voor je badkamer te kiezen’ of ‘Maak een half jaar aan content in slechts 4 uur’.

Ga niet met moeilijke woorden (vaktaal) smijten om slimmer over te komen. Als jouw lezers de woorden niet snappen, haken ze af en bereik jij je doel niet. Gebruik woorden die jouw klanten ook gebruiken. Deel kennis op een manier die begrijpelijk is voor jouw potentiële klanten en die hen helpt bij het oplossen van een probleem. Op die manier bouw je aan de know-like-trust-factor die essentieel is om uiteindelijk een verkoop te realiseren.

Wat is je doel?

Bepaal voordat je begint met schrijven welk doel je met het artikel wilt bereiken. Het doel bepaalt namelijk de inhoud van je blog. Schrijven is tachtig procent vooraf nadenken en twintig procent daadwerkelijk schrijven. Wil je een lezer informeren, iets leren, een aanbod doen, leads generen voor je bedrijfsblog, of…?

Ga ook na in welke fase van de klantreis je lezers zitten. Zijn ze in de fase dat je ze jouw expertise toont of zijn ze al stappen verder en op zoek naar relevante informatie die ze helpt bij het nemen van een besluit over je aanbod? In het eerste geval deel je kennis. In het laatste geval kun je lezers naar een product- of dienstenpagina laten gaan.

Tip:
Geen idee waarover je kunt schrijven? Begin met veelgestelde vragen die je van klanten krijgt of download gratis 100 content-ideeën die ik voor jou verzamelde. Ze helpen je om supersnel originele blogs, e-mails en social media posts te schrijven.

De lengte van je blog

Ik ben een enorme voorstander van kwaliteit boven kwantiteit. Liever één blog per maand van goede kwaliteit, dan elke week een middelmatig artikel. Onderzoek van Orbit Media laat daarover verschillende dingen zien. Ten eerste dat de gemiddelde blog de afgelopen jaren langer werd (van 808 woorden in 2014 naar 1151 woorden in 2018). De respondenten geven aan dat ze meer resultaat zien na het schrijven van langere blogsposts. Aan de andere kant laat het onderzoek zien dat dagelijks artikelen plaatsen nog steeds voor goede resultaten zorgt. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om dagelijks een longpost van goede kwaliteit te schrijven. Zelf kies ik ervoor om monsterblogs (van meer dan 2000 woorden) af te wisselen met kortere blogs en om de week een nieuwe blog te plaatsen.

Afbeelding gemiddelde lengte blogpost

Tips:
Wil je bijhouden hoe lang je over het schrijven van een blog doet? Gebruik dan een gratis tool als Toggl of RescueTime. Duurt schrijven extra lang, omdat je snel afgeleid bent? Dan zijn tools als Freedom of Cold Turkey iets voor jou.

Call to action toevoegen

Een blog zonder call to action (cta) schrijven, is zonde van je tijd, zeker als je leads uit je bedrijfsblog wilt halen. Je wilt dat lezers een volgende stap zetten, bijvoorbeeld een andere blog lezen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of naar een salespagina doorklikken. Als jij geen vervolgactie geeft, klikt de gemiddelde lezer je site weg en gaat iets anders doen. Daarmee kun je potentiële klanten mislopen. Door een gerichte cta op te nemen zorg je ervoor dat lezers die interesse hebben, maar nog niet klaar zijn voor een aankoop, via je bedrijfsblog toch leads worden.

Vooral een weggever is erg geschikt om leads te genereren via je blog. Zo’n weggever, ook wel freebie of lead magnet genoemd, is content gerelateerd aan je blog. Denk bijvoorbeeld aan een checklist of whitepaper. De lezer kan die aanvragen in ruil voor een e-mailadres (en naam).

Tip:
Ga je werken met weggevers? Automatiseer het verzendproces dan. Dat kan via programma’s zoals Mailchimp of ActiveCampaign* dat ik zelf gebruik. Je stelt in het programma eenmalig in wanneer de ontvanger welke mail krijgt en het programma regelt de rest.

Blog promoten

Hoe meer mensen jouw blog zien, hoe meer mensen je bereikt en kunt helpen bij het oplossen van hun probleem. Maar je blog wordt niet op magische wijze vanzelf gevonden. Jij moet je blog actief promoten. Bijvoorbeeld door ‘m te delen via social media, je nieuwsbrief of mensen er via een Facebook-advertentie op te wijzen. Wil je meer weten over het schrijven van blogs die gelezen én gedeeld worden? Dan is deze blog het lezen waard.

Meten is weten

Zorg dat je een Google Analytics account hebt en dat koppelt aan je website. Het helpt je om bloggen strategisch aan te pakken. Kijk naar de gegevens en stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk effect heeft bloggen op mijn website (aantal bezoekers) en op welke plek staat de blog binnen Google?
  • Welk effect heeft mijn bedrijfsblog op het aantal nieuwe leads en mijn omzet?
  • Welke artikelen worden het meest gelezen en kan ik meer blogs over dit onderwerp schrijven?
  • Waar komt het meeste verkeer vandaan (zoekmachines, social media, verwijzingen door andere sites, etc.)?

 

Conclusie

Door bloggen strategisch aan te pakken, kun je meer leads uit je artikelen halen. Experimenteer en kijk via Google Analytics wat het beste werkt en verbeter je contentmarketingstrategie op deze manier doorlopend. Wil jij je ontdekken wat je potentiële klant écht wil weten en leren hoe je ongelooflijk veel content genereert zonder het daadwerkelijk allemaal te schrijven? Dan is mijn Content Creatie Cursus iets voor jou.

 

* Dit is een affiliatelink. Dit betekent dat als jij via deze link bestelt, ik een kleine vergoeding krijg. Jou kost dit niets extra.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest