fbpx

Je site is klaar, yes! Je bent helemaal blij met je homepage en je blogs zijn inhoudelijk sterk. De juiste zoekwoorden zitten in je tekst verwerkt, zodat Google jouw zichtbaarheid een boost kan geven. De kans is echter aanwezig dat je iets belangrijks bent vergeten… je microcopy.

Huh? Microcopy, wat is dat? Als je niet weet wat het is, is het ook niet zo gek dat je er geen aandacht aan besteedt. Al is het wel heel slim om te doen, want deze korte tekstjes kunnen een grote impact hebben op het succes van je website. Omdat je bezoeker ongeveer 20 procent van de tekst op je site leest, kan microcopy op strategische plekken een groot verschil maken. Maar hoe schrijf je nou magische microcopy?

Wat is microcopy?

Microcopy is een verzamelterm voor korte tekstjes op een website die je bezoeker ‘helpen’. Denk aan de tekst in een pop-up, aanwijzingen in je contactformulier of op de buttons.

Waarom is microcopy belangrijk?

Microcopy is belangrijk, omdat deze tekstjes je helpen om de klant te verleiden. Hoe? Door de gebruiker te ontzorgen, behulpzaam te zijn en mogelijke bezwaren weg te nemen. En je kunt er je branding mee ondersteunen, zeker als zelfstandig ondernemer, door er iets van je persoonlijkheid mee te laten zien.

Voorbeelden van microcopy

Een voorbeeld van microcopy zijn de zinnen die je op Facebook ziet, zoals ‘Wat ben je aan het doen?’

Microcopy voorbeeld Facebook

 

 

 

 

 

 

Je denkt misschien: boeien! Maar ik heb zo’n vermoeden dat ze hier bij Facebook goed over hebben nagedacht. Ze hadden ook kunnen kiezen voor:
·      Waar denk je aan?
·      Typ hier iets
·      Zeg iets
·      Deel iets me je vrienden

Of deze van Airbnb die je op weg helpt om bij de juiste keuze uit te komen:

Microcopy voorbeeld Airbnb

 

 

 

Microcopy kun je ook inzetten om mogelijke bezwaren bij je doelgroep weg te nemen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van Timely.

Microcopy voorbeeld Timely

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Of wat te denken van deze van Grammerly. De toevoeging ‘It’s free’ op de call to action-knop is superslim. Het stelt de lezer gerust en creëert ook urgentie, want misschien gaan ze er ooit geld voor vragen en nu is het nog gratis.
Microcopy voorbeeld grammerly

 

 

 

 

 

 

 

Microcopy is geen heilige graal

Hoewel microcopy veel voor je kan doen, is het geen heilige graal. Als jouw aanbod het probleem van de klant niet oplost, helpt microcopy hem niet over de streep. Daarbij hebben de beste websites weinig microcopy nodig, omdat ze intuïtief werken. Betrap jij jezelf erop dat je bij elke knop en stap teksten toevoegt, zodat de bezoeker weet wat hij moet doen? Doe dan eerst een stap terug en kijk hoe je de gebruiksvriendelijkheid van je site kunt vergroten.

Microcopy schrijftips

Wil jij meer gaan doen met microcopy? Dan heb ik een paar tips voor je:

·      Bepaal je grootste usp
Met microcopy kun je potentiële klanten een duwtje in de rug geven door je usp’s en benefits te benadrukken en zo bezwaren weg te nemen. Bepaal dus wat jou onderscheidt van je concurrenten. En wat is het voordeel van jouw product/dienst voor de klant? Bijvoorbeeld dat je met een proefabonnement gratis onbeperkt films kunt kijken. En dat het niet stiekem na twee weken wordt verlengd.

·      Waarover twijfelt je klant?
Zijn er twijfels die je kunt wegnemen bij je potentiële klanten? Bijvoorbeeld dat ze wel willen picknicken, maar geen idee hebben wat een mooie plek daarvoor is. Die twijfel kun je wegnemen door te melden dat ze een plattegrond krijgen met de 10 topspots voor een picknick.

·      Ga in gesprek
Veel ondernemers hebben de neiging om heel formeel te gaan schrijven. Je krijgt dan boodschappen als: ‘Je formulier bevat fouten. Herstel deze a.u.b. voordat u het formulier opnieuw indient’ Wanneer is de laatste keer dat jij dit tegen iemand hebt gezegd (hopelijk nooit…)? Zo kan het ook: ‘Oeps, er iets misgegaan. Doe je een nieuwe poging?’
Je moet natuurlijk niet gaan overdrijven, maar als het bij jou/je merk past, mag je informeel zijn. Dit doe ik bijvoorbeeld door in het contactformulier te vragen welke smaak chocolade je favoriet is.

Microcopy voorbeeld Nanneke

 

 

 

·      Gebruik een positieve toon
Niemand vindt het fijn om het gevoel te krijgen dat hij dom is. Je kunt dat met je microcopy voorkomen door je boodschap positief in te steken. Zeg dus niet: ‘Met deze foto kunnen we niets’, maar doe bijvoorbeeld wat Google doet:

Microcopy voorbeeld Google

 

 

Klinkt een stuk vriendelijker, toch?

·      Test wat werkt
Er zijn verschillende manieren waarop je kunt testen wat het beste werkt op jouw site.
Een manier om te testen of alles helder en duidelijk is, is door je vader of moeder te vragen om je site te bekijken en te noteren wat ze niet begrijpen en waar ze vastlopen. Kijk of je die onderdelen kunt verbeteren door microcopy toe te voegen.

Vervolgens kun je met een A/B-test kijken welke microcopy het beste werkt. Hoe A/B-testen werkt? Je hebt een pagina met een zin microcopy. Voor de B-test wordt een kopie van de pagina gemaakt waarop je een andere zin microcopy plaatst. De site laat beide pagina’s aan bezoekers zien en houdt bij welke het beste werkt. Op basis van die cijfers kun jij de beste werkende zin vaststellen. Bepaalde thema’s binnen een WordPress website, bijvoorbeeld Divi, bevatten de mogelijkheid om A/B-tests uit te voeren.

·      Niet overdrijven met je funfactor
Er zijn plaatsen op je website waar je kunt laten zien hoe grappig en leuk jij bent. Een geschikte plek daarvoor is bijvoorbeeld je 404-pagina (tip: die van Bol.com en Hema zijn erg leuk). Maar er zijn ook plekken, zoals de knoppen op je site en de navigatie, waar ‘clear over clever’ van toepassing is. Daarmee bedoel ik dat kristalhelder moet zijn voor de lezer wat hij moet doen. En ja, dat mag op een informele manier… Stel je hebt een gratis weggever. Je kunt dan op de knop onder het inschrijfformulier ‘verzend’ zetten. Maar je kunt er ook voor kiezen om daar ‘Ja, ik wil dat e-book!’ te schrijven. Persoonlijk vind ik het tweede aansprekender. Daar word ik enthousiaster van dan van ‘verzend’.

Deze is dan wel weer erg leuk gevonden van Wetransfer:

Microcopy voorbeeld Wetransfer

 

 

 

 

 

 

 

 

·      Houd het kort
Iedereen heeft het druk en het heet niet voor niets microcopy… dus ga geen paragraaf schrijven als het in één regel kan. Zo legt bit.ly in zes woorden uit hoe het werkt. Plak een link in dit vak en wij verkorten die voor jou. Op de knop staat nog eens wat er gebeurt als je klikt: shorten. 100% helder en gebruiksvriendelijk.

Microcopy voorbeeld Bitly

 

 

 

 

 

 

Microcopy: kleine teksten met een groots resultaat! Heb jij oog voor de microcopy op je site? Of het je briljante voorbeelden gezien? Laat het me weten in de comments!

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest