fbpx

Te gast zijn in de podcast van iemand anders is een goede manier om je zichtbaarheid te vergroten en in contact te komen met jouw ideale klanten. In deze blog lees je hoe je het voor elkaar krijgt.

Te gast zijn in een podcast is ideaal als je niet zo’n schrijver bent. Hoe leuk je schrijven misschien ook vindt, een goede blog schrijven duurt al snel een paar uur. Podcasten gaat een stuk sneller: de opnamen duren meestal tussen de 30 en 60 minuten. Tel uit je winst.

Vertrouwen opbouwen

Een ander voordeel van podcasten is dat je snel vertrouwen opbouwt. Er zit een verschil tussen iemands woorden lezen en iemand horen praten. Dat laatste is een stuk intiemer, waardoor luisteraars sneller het gevoel krijgen dat ze je kennen. Het vergroot de kans dat ze je website bezoeken en je weggever bestellen of zelfs iets bij je kopen. Je kunt je eigen podcast beginnen, maar het voordeel van te gast zijn in de podcast van een ander is dat je een nieuw publiek bereikt. Hosts van populaire podcasts krijgen vaak meerdere verzoeken per week, dus een berichtje sturen betekent niet automatisch dat je te gast mag zijn in de podcast. Je kunt je kansen wel vergroten door een steengoede pitch te schrijven die eruit springt. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan snel verder.

Stappenplan podcast gast

1. Focus op hoe jij de podcast host kunt helpen (en niet jezelf)
Als ik gasten uitnodig voor mijn podcast kijk ik naar een aantal dingen:
1      Kan deze persoon goede content leveren voor mijn luisteraars? Denk aan praktische tips die mensen meteen kunnen toepassen of een verhaal dat inspireert.
2      Is deze persoon (online) zichtbaar op sociale media en/of heeft deze persoon een blog, vlog, podcast of boek geschreven? Vaak betekent dit dat die persoon een publiek heeft waarmee ze de podcast kunnen delen en ik mijn luisteraars naar meer waardevolle content kan doorverwijzen.

2. Luister naar de podcast
Het is een ontzettende open deur, maar bekijk titels van de podcast, zodat je weet waarover deze gaat en luister een paar afleveringen. In je pitch verwijzen naar dingen die in de podcast aan de orde zijn gekomen, vergroot je kansen op een ‘ja’.

3. Schrijf een goede onderwerpregel voor je e-mail
De gemiddelde podcast host is egoïstisch. Die zit niet op jou te wachten, wel op de goede content die jij de luisteraars kunt bieden. Door daarop in te spelen in je onderwerpregel vergroot je de kans dat je mail gelezen wordt en niet meteen in de prullenbak belandt.

4. Plaats een samenvatting in de onderwerpregel
Een duidelijke onderwerpregel waarin jouw idee/verhaal beschreven staat (het liefst in tien woorden of minder) vergroot je kansen om opgemerkt te worden. Het kan verleidelijk zijn om een leuke woordgrap te gebruiken, maar doe dat alsjeblieft niet. In dit geval wil je zo duidelijk mogelijk zijn in wat je te bieden hebt. Je sprankelende persoonlijkheid komt tijdens de opnamen wel aan bod. Dus benoem waarover je het kunt hebben. Wil jij vertellen over hoe je goede profielteksten voor LinkedIn schrijft, waarom lila het nieuwe zwart is of hoe je blijvend vijftien kilo afviel met je eigen methode? Doe dat dan!

5. Schrijf een korte introductie
Kent de podcast host jou nog niet? Dan is het slim om jezelf kort voor te stellen.

6. Laat zien dat je de podcast kent
Actiepunt twee komt hier om de hoek kijken. Schrijf iets waaruit de podcast host kan opmaken dat je daadwerkelijk weet waarover de podcast gaat en dat je de tijd hebt genomen om naar de podcast te luisteren. Zo kreeg ik een mail van iemand die zei: ‘Ik ben zelf ook de jongste van drie kinderen. Ik hoorde je daarover vertellen in je podcast’.

7. Laat zien dat je waarde kunt bieden aan de luisteraars
Een podcast host zit niet te wachten op een of ander vaag idee dat nog uitgekristaliseerd moet worden. Laat zien dat je een supergoed idee hebt dat waardevol is voor de luisteraars. Je kunt bijvoorbeeld een suggestie doen voor een titel van de aflevering (zorg dan dat die naadloos past in de titels die de podcast host zelf gebruikt).

8. Vertel de podcast host hoe je hem/haar kunt helpen bij het vergroten van het bereik van de podcast
Als jij duidelijk kunt aangeven hoe de host van de podcast zijn/haar publiek kan vergroten, vergroot jij je kans op een plekje als gast in een van de afleveringen. Hoe doe je dat? Door met cijfers te komen. Laat zien hoeveel volgers je op social media hebt, hoeveel mensen er op je mailinglijst staan of hoeveel abonnees je YouTube-kanaal heeft.
Nou niet in paniek raken als je net begint of geen grote aantallen kunt laten zien. Veel ondernemers hebben liever iemand te gast met 500 trouwe volgers die ook zijn/haar ideale klant zijn, dan iemand met 50.000 volgers die niet matchen. Laat zien dat je bereid bent om de podcastaflevering overal te promoten en dat je als expert iets waardevols kunt bieden.

9. Laat zien dat anderen je content waarderen
Ben je al ergens anders podcastgast geweest? Meld het in je pitch. Dat kan de host de zekerheid geven dat jij daadwerkelijk waarde biedt.

10. Maak het de podcast host zo makkelijk mogelijk
Het opnemen van de aflevering vinden de meeste podcast hosts superleuk. Mensen vervolgens achter hun broek aanzitten voor een foto, de url van hun website en social media kanalen voor in de shownotes is klote werk. Zorg ervoor dat je deze informatie in je pitch verwerkt. Dat scheelt de host een hoop tijd en moeite.

Voorbeeld mail pitch podcast

 

11. Laat nog wat van je horen
Wiehjaa! De podcast is live! Neem even de tijd om de podcast host een berichtje te sturen om hem/haar te bedanken voor het interview. En promoot de aflevering vervolgens als een malloot. Stuur een e-mail naar de mensen op je mailinglijst, deel het via social media en wees niet bang om er eens in de zoveel tijd nog eens over te posten. Een podcastaflevering is waardevolle evergreen content waar je trots op mag zijn.

Dit stappenplan maakt het makkelijker voor jou om een plek als gast in een podcast te scoren. Laat het me gerust weten als het gelukt is!

Schrijf je liever dan dat je praat? Dan vind je dit artikel wellicht interessant: Gastbloggen als ondernemer, hoe doe je dat? 

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest