fbpx

“Hoe vaak moet ik bloggen?”, “Zijn mijn blogs wel interessant genoeg?” en “Hoe bedenk ik steeds weer nieuwe onderwerpen?” Zomaar wat opmerkingen die ik regelmatig van klanten hoor. Zou jij het gezegd kunnen hebben? Lees dan dit artikel. Ik geef je handige tips over het starten met bloggen en hoe je ervoor zorgt dat je het daadwerkelijk blijft volhouden.

Bijna elke ondernemer die ik spreek, begint met mij over bloggen. Vragen die regelmatig voorbij komen, zijn onder andere of bloggen voor hun bedrijf een verplichting is, hoe vaak ze moeten bloggen en waar ze inspiratie vandaan kunnen halen. Om met de eerste vraag te beginnen: nee, bloggen is geen verplichting. Wel is het slim om als ondernemer regelmatig van je te laten horen. Dat helpt je om je expertstatus te onderbouwen, je zichtbaarheid te vergroten en om je omzet te verhogen.  Hoewel ik voorstander ben van blogs, omdat die meegenomen worden in zoekmachines, kun je ook andere vormen van content delen. Denk aan podcasts, vlogs, foto’s of bijvoorbeeld infographics. Kies wat bij jou past. Als je iets doet wat je leuk vindt, is de kans sowieso al een stuk groter dat je het lang(er) volhoudt.

Hoe vaak moet ik bloggen?

Op de vraag hoe vaak je zakelijk moet bloggen, zijn twee antwoorden mogelijk: het ene is een uitleg met allerlei onderzoeken en statistieken die aantonen hoe vaak je zou moeten bloggen. Het andere antwoord is dat je helemaal niets moet. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat hoe meer je blogt, hoe meer verkeer dat oplevert. Zo laat het onderzoek zien dat B2B-bedrijven die meer dan elf keer per maand bloggen bijna driemaal zoveel bezoekers krijgen dan bedrijven die eenmaal per maand bloggen. Persoonlijk krijg ik vette stress bij de gedachte dat ik minimaal drie keer per week verplicht iets moet posten, hoe succesvol anderen er ook mee zijn. Maar één keer per maand iets posten, is toch wel het minimum. Wat mij betreft ligt de waarheid dus ergens in het midden.

Doet de lengte van mijn blog ertoe?

Ik kan wel zeggen dat dit niet het geval is, maar dan zou ik liegen. Lengte doet er wel degelijk toe. Onderzoeken laten zien dat zoekmachines lange, diepgaande blogs die waarde voor de lezer toevoegen hoger waarderen. Je hebt er in die zin dus meer aan om een paar ‘monsterblogs’ van meer dan 2000 woorden te schrijven, dan elke keer een blogje van 300 woorden online te zetten. In zo’n ‘pillar post’ help je jouw potentiële klanten door tot in detail antwoord op één concrete vraag te geven. Door waardevolle informatie met je lezers te delen, zien ze dat jij verstand van zaken hebt. Je werkt met je content aan de ‘know-like-trustfactor’. Dat maakt het verkopen van jouw producten/diensten op langere termijn een stuk makkelijker.  Zelf wissel ik langere blogs af met kortere blogs. Bij die kortere blogs kijk ik of ik ze, op termijn, kan samenvoegen tot een nieuwe monsterblog.

Stel jezelf vooraf deze vragen

Er zijn een paar belangrijke vragen die jij jezelf kunt stellen voordat je enthousiast je eerste paar blog de wereld in slingert om het bloggen vervolgens te laten versloffen:

  • Over welk onderwerp/welke onderwerpen wil ik het hebben?
  • Vind ik dit onderwerp leuk genoeg om er de komende paar jaar regelmatig iets over te posten?
  • Welke frequentie is haalbaar voor mij (waarbij het uitgangspunt is dat je gaat voor kwaliteit, niet voor kwantiteit)?
  • Hoeveel uur per week heb ik beschikbaar voor het maken van content?
  • Welke contentvorm spreekt mij het meeste aan (blog, vlog, podcast, etc.)

 

Tips om te starten met bloggen

Oké, dus je hebt antwoord gegeven op de bovenstaande vragen en wilt aan de slag. Hieronder deel ik tips met je die je kunnen helpen om te starten met bloggen en het verzamelen van de eerste ideeën voor je content.

  • Noteer vragen van klanten
    Enorm voor de hand liggend en daarom vergeten veel mensen ‘m. Maak een lijstje met daarop vragen die klanten jou regelmatig stellen. Je kunt je klanten ook een enquête sturen met de vraag waarmee ze worstelen of waarover ze graag content willen ontvangen.
  • Kijk de kunst af
    Lang leve internet. Er zijn super handige bronnen die jou kunnen helpen bij het bedenken van onderwerpen. Bijvoorbeeld deze site, maar denk ook aan de content van anderen. En nee, het is niet de bedoeling dat je hun content letterlijk overneemt. Wel dat jij je erdoor laat inspireren om er vervolgens een eigen draai aan te geven. Zet ook al deze ideeën op het lijstje met veelgestelde vragen van klanten. Zo bouw je aan een database met mogelijke blogonderwerpen en zit je nooit zonder inspiratie.
  • Noteer blogtitels die je aanspreken
    Dat is namelijk niet voor niets. Noteer ze in een Word-document of maak een Excel-bestand aan waarin je ze opschrijft. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen als je gebrek aan inspiratie hebt.
  • Structureer je blog vooraf
    Schrijven is 80% vooraf denken en maar 20% daadwerkelijk schrijven. Bedenk vooraf over welk onderwerp je schrijft, voor wie je schrijft, wat die lezer wil weten en wat jij met de tekst wilt bereiken. Doe ook je research voordat je aan het schrijven slaat. Dat scheelt je een hoop tijd en zorgt ervoor dat je vingers over het toetsenbord vliegen als je daadwerkelijk je blog op papier zet.

 

Tips om het bloggen vol te houden

  • Blok tijd in je agenda
    Probeer een vast moment in je agenda te blokken voor het maken van je content. Dit helpt je om er een gewoonte van te maken. Ik blok zelf halve dagen voor het maken van content. Het zorgt ervoor dat ik met focus aan één taak werk. Als extra hulpje gebruik ik de pomodoro-techniek.  Ik zet mijn telefoon op vliegtuigstand en sluit op de computer programma’s, zoals mail en tabs op internet van bijvoorbeeld Facebook. De timer werkt als mijn deadline. In die tijdspanne wil ik bijvoorbeeld drie alinea’s op papier hebben gezet.Tip:in de meeste systemen waarmee je websites beheert -zoals WordPress-, kun je berichten vooraf inplannen. Je hoeft je blog niet per se te publiceren zodra die klaar is. Blogs vooraf inplannen, helpt je om regelmatig met nieuwe artikelen te komen. Het leuke is dat je bezoekers vaak doorkrijgen wanneer jij post en je site bezoeken. Dit kun je terugzien in Google Analytics.
  • Werk met een contentkalender
    Voor veel mensen werkt het goed om een contentkalender te gebruiken (ik zweer er zelf bij). Hierin noteer je, bijvoorbeeld voor de komende drie maanden, wanneer je welke content gaat publiceren. Als dat op papier staat, is de kans een stuk groter dat je het ook daadwerkelijk doet.
  • Gebruik je tijd slim
    Ben je een keer te vroeg bij een afspraak, omdat er onverwacht geen file stond of zit je een uur in de trein naar een afspraak? Gebruik deze tijd om de structuur van je blog uit te werken of het schrijven van (een deel van) je tekst.
  • Werk met gastbloggers
    Niet elke blog hoeft uit jouw pen te komen. Je kunt anderen vragen om een gastblog te schrijven over jouw onderwerp of iets dat ermee te maken heeft. Zo ben ik zelf geen Neerlandica waardoor ik best wel eens foutjes maak ik mijn teksten. Martha Pelkman, wél Neerlandica, schreef een gastblog over veelgemaakte grammaticale fouten. Waardevolle content, maar niet door mij geschreven.
  • Doe meer met je eigen content
    Stel je hebt een keer een blog geschreven met daarin een opsomming (10 tips om <vul jouw onderwerp in>. Misschien heb je wel zo veel te vertellen over elk item dat je hier tien aparte blogs van kunt maken. Je kunt ook kijken hoe je bestaande content kunt omzetten in een andere vorm, dus bijvoorbeeld door er een infographic van te maken, er een Facebook live over te doen, of…?  De mogelijkheden zijn eindeloos. Je leest er meer over in deze blog die ik over het hergebruiken van content schreef.
  • Houd rekening met tegenslagen
    Er komt een tijd wanneer je zonder inspiratie zit, je eigen planning niet haalt, een blog wat minder scoort of je baalt van negatieve commentaren die je op je post krijgt (dat laatste komt gelukkig niet héél vaak voor). Als je hier vooraf rekening mee houdt, valt het je niet zo rauw op je dak als het eenmaal gebeurt. Kijk wat je ervan kunt leren en probeer het los te laten.

 

Hopelijk helpen deze tips jou om te starten met zakelijk bloggen en om dat ook regelmatig vol te houden. Heb je ondanks al deze tips gebrek aan inspiratie? Download dan gratis de 100 content-ideeën die ik voor je verzamelde.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest