fbpx

Stephen King schrijft boeken die als warme broodjes over de toonbank gaan. En veel van zijn boeken zijn inmiddels verfilmd. In zijn boek, On Writing, deelt bestsellerauteur King waardevolle inzichten over hoe je een betere schrijver kunt worden. Heb je de wens om ooit nog een fictieboek te schrijven, lees ‘On Writing’ dan zeker. Maar ook als ondernemer zijn er schrijflessen uit zijn boek te filteren. Ik deel ze hieronder met je.

 

1. Stop met televisie kijken, lees zo veel mogelijk

Volgens King ‘vergiftigt televisie je creativiteit’. Wil jij een betere schrijver worden, dan is het belangrijk dat je kijkt naar hoe anderen teksten schrijven en wat je daarvan kunt leren. Je hoeft niet zo ver te gaan als King en zelfs tijdens maaltijden te lezen, maar neem de tijd om het werk van anderen te observeren. “If you want to be a writer, you must do two things above all others: read a lot and write a lot”, zegt King. Zo schrijf ik me met liefde op mailinglijsten van andere ondernemers in om te zien welke titels ze in hun e-mails gebruiken en hoe ze hun mails opbouwen. Super interessant en leerzaam.

2. Verspil geen tijd door anderen te willen pleasen 

King schaamde zich wel eens voor wat hij schreef, vooral wanneer hij boze brieven kreeg van mensen die hem bijvoorbeeld beschuldigden homofoob of psychopaat te zijn. Soms vergeten lezers dat hij verzonnen verhalen opschrijft. 

Maar ook als ondernemer kun je deze les ter harte nemen. Je kunt het niet elke lezer naar zijn zin maken, dus maak je daar niet druk over. Als jij jezelf bent, zal niet iedereen jou(w teksten) leuk vinden. Maar met zo’n zeurpiet die jouw humor niet snapt, wil je toch ook niet werken? De mensen die het wel aanspreekt, zijn de klanten van wie jij blij wordt. 

3. Begin met het schrijven van de tekst die je het moeilijkst vindt 

“The most important things are the hardest things to say”, schrijft King. De schrijver doelt op moeilijke onderwerpen die hij aansnijdt. Als ondernemer kun je het op twee manieren aanvliegen: begin juist met wat je het makkelijkst vindt, zodat er iets op papier staat. Of schrijf juist als eerste wat je het lastigste vindt, zodat je daar vanaf bent (‘eat the frog’). 

4. Maak het niet moeilijker dan nodig

“One of the really bad things you can do to your writing is to dress up the vocabulary, looking for long words because you’re maybe a little bit ashamed of your short ones”, zegt King. Beroemd reclameman David Ogilvy schreef in een memo aan zijn medewerkers “Never use jargon words like reconceptualise, demassification, attitudinally, judgementally. They are hallmarks of a pretentious ass.” Oftewel: maak het niet moeilijker dan nodig. Door moeilijke woorden te gebruiken, lijk je niet slimmer. Wil je daar meer over weten? Check dan de blog die ik hierover schreef. 

5. Laat je niet weerhouden door grammatica

Volgens King gaat schrijven er vooral om dat je je lezer verleidt en gaat dat voor op het schrijven van een tekst die grammaticaal klopt. Jouw taak als schrijver is in eerste instantie dus het overbrengen van je boodschap. Dat het helpt als je teksten grammaticaal juist zijn, ontken ik niet. Maar dat hoeft niet jouw pakkie an te zijn. Er zijn genoeg specialisten die je daarbij kunnen helpen. Hoe je een goede eindredacteur vindt, lees je in deze blog. 

6. Gebruik jouw stem bij het schrijven

Je kunt veel leren van andere schrijvers. Kijk naar wat je aanspreekt en hoe jij dat kunt toepassen in jouw teksten. Maar kopieer geen teksten om ze vervolgens als de jouwe de wereld in te slingeren. Ten eerste ben je dan illegaal bezig en ten tweede schrijf je wat King een ‘pale imitation’ noemt. Een schrijver stopt gevoel in zijn teksten en jij kunt nooit weten hoe de schrijver zich voelde op het moment dat hij de tekst op papier zette. Daarbij hoeft de woordkeuze van de ander niet die van jou te zijn. Je wilt niet dat mensen -wanneer ze jou ontmoeten- vertwijfeld staan te kijken, omdat de teksten die ze van je lezen niet matchen met de persoon die ze in werkelijkheid ontmoeten.  

7. Schrijven is een vorm van telepathie 

“All the arts depend upon telepathy to some degree, but I believe that writing is the purest distillation”, schrijft King. In het geval van fictie geef je de lezer een geloofwaardig verhaal. Als ondernemer gaat het erom dat jij jouw lezer zo goed kent dat die het gevoel krijgt dat je in zijn/haar hoofd kunt kijken. Jij begrijpt met welk probleem jouw ideale klant rondloopt en biedt daar een passende oplossing voor. Je verkoopt een verandering.   

“Words are just the medium through which the transfer happens”, geeft King mee. 

8. Schrijf elke dag 

De duizenden woorden die King elke dag op papier zet, hoef je niet te evenaren, maar schrijven is wel gewoon een kwestie van doen. Er zijn allerlei schrijfformules die je daarbij kunnen helpen. Je krijgt ze echter alleen onder de knie door ze vaak toe te passen. Schrijf dus veel en vaak, vraag om feedback op je teksten en blijf jezelf doorlopend verbeteren. Hoe beter de teksten die jij schrijft, hoe hoger je omzet zal worden. 

9. Neem afstand van je werk 

Je tekst -net als King- zes weken laten liggen nadat ‘ie klaar is, is voor een blog of social media post wat lang, maar je tekst even wegleggen is zeker een goed idee. Je kunt dan met een frisse blik naar je eigen werk kijken en haalt er makkelijker fouten uit die erin zijn geslopen. De schrijver vergelijkt het bijschaven van zijn tekst met de natuur: “When you write a book, you spend day after day scanning and identifying the trees. When you’re done, you have to step back and look at the forest.” King heeft ook advies voor het geval je fouten in je tekst aantreft: “You are forbidden to feel depressed about them or to beat up on yourself. Screw-ups happen to the best of us”.

10. Schrijven is schrappen

Zeker als je enthousiast bent over je werk en veel van je vak afweet, ligt het gevaar op de loer dat je te veel in één tekst wilt proppen. Je doet je lezer -en daarmee ook jezelf- er geen plezier mee. Hanteer als stelregel: één boodschap per tekst en volg het advies van King: “Kill your darlings, kill your darlings, even when it breaks your egocentric little scribbler’s heart, kill your darlings”. Schrap de overtollige informatie en haal de saaie delen uit je tekst. Die wordt er prettiger leesbaar, vlotter en sterker door. En daarmee vergroot je de kans om van je lezer uiteindelijk een klant te maken. 

Deze schrijflessen van bestsellerauteur Stephen King helpen jou om betere teksten voor je bedrijf te schrijven. Aan welke tip uit ‘On writing’ heb je het meeste gehad? Laat het me weten in de comments!

Smaken deze tips naar meer? Wil jij betere teksten leren schrijven, zodat ze in de roos zijn bij jouw ideale klanten en jij de omzet van jouw bedrijf kunt verhogen? Ik kan je daarbij helpen, bijvoorbeeld met mijn online programma SENSA. 

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest