fbpx

Wist jij dat je schrijven kunt gebruiken als een meditatietechniek? Een schrijfmeditatie kan je helpen om te focussen, mindful te zijn en je creatief te uiten.

Wat is meditatie?

Simpel gezegd is meditatie het oefenen met focus en daar weer naar terugkeren. Meestal doe je dat door je aandacht op één ding te richten, bijvoorbeeld je ademhaling, een mantra, gevoelens, geluid of een activiteit die je herhaalt. Hierbij ga je door het proces van focussen, je focus verliezen en er weer naar terugkeren.

Wanneer je mediteert, zul je merken dat je gedachten steeds afdwalen, naar een gesprek, je agenda of boodschappenlijstje om maar wat te noemen. Dat kun superirritant zijn, maar is heel normaal. Meditatie is een oefening om te ontdekken wanneer je geen focus hebt en terugkeert naar hetgeen je met focus aan bezig bent.

Hoe lullig het ook klinkt… de enige manier om er beter in te worden is door te oefenen, te oefenen en nog eens te oefenen. Vergelijk het met het leren bespelen van een instrument of een nieuwe taal onder de knie krijgen. Dat lukt ook niet van vandaag op morgen.

Kunnen focussen levert voor de meeste mensen voordeel op. Zie jij het niet zitten om te mediteren door te letten op je ademhaling of een mantra op te moeten dreunen? Dan is meditatief schrijven wellicht iets voor jou.

Wat zijn de effecten van een schrijfmeditatie?

Een schrijfmeditatie is kort, zo’n vijf tot twintig minuten. De schrijfsessies helpen je om te reflecteren op belangrijke taken of beslissingen en om vanuit een uniek perspectief naar dingen te kijken. En het toffe is dat bepaalde vormen van schrijven je zelfs kunnen helpen om vitaler, gelukkiger en gezonder door het leven te gaan. Wil je over dit laatste meer weten? Dat kan op deze pagina.

Hoe werkt meditatief schrijven?

Zorg dat je een plek hebt waar je ongestoord kunt schrijven en kies vervolgens een ‘meditatie’ of schrijfsuggestie uit. Zit je lekker? Zet dan een timer. Je bepaalt zelf de tijdsduur van je schrijfmeditatie. Dat kan vijf minuten zijn, twintig of alles wat daar tussenin ligt. Adem een paar keer diep in en uit en begin te schrijven.

Hoe behaal je de beste resultaten?

  • Let niet op spelling en grammatica. Het belangrijkste is dat je jouw gedachten op papier zet.
  • Ben open en eerlijk en weet dat niemand leest wat jij opschrijft.
  • Schrijf, bij voorkeur, met de hand. Typen kan ook, maar zorg ervoor dat je jezelf niet corrigeert.
  • Schrijf zo veel mogelijk in de tijd die je jezelf gegeven heb.

Nogmaals: bij schrijfmeditaties gaat het erom dat je jezelf traint om te focussen op het schrijven en dat je het accepteert als je die focus verliest. Je brengt je focus daarna weer op het schrijven.

Voorbeelden schrijfsuggesties

Heb je geen idee waarover je kunt schrijven? Geen nood… ik deel hieronder een aantal schrijfsuggesties met je die je kunt gebruiken voor meditatief schrijven.

Schrijfmeditatie #1: 10 slechte ideeën

Zet een timer ergens tussen de vijf en vijftien minuten. Schrijf bovenaan de pagina ‘10 slechte ideeën voor x’ en schrijf vervolgens een lijst met minimaal tien ideeën over je onderwerp.

De 10 slechte ideeën kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • hoe je vaker dankbaarheid kunt tonen
  • titels van boeken, Tv-series of liedjes
  • stappen die je moet zetten om een groot project waaraan je werkt af te kunnen ronden.
  • welk beroep je zou hebben als je opnieuw zou kunnen kiezen
  • hoe je fitter kunt worden
  • cadeautjes die je je schoonmoeder/partner/kind/beste vriend(in) kunt geven
  • dingen die je als ontbijt kunt eten
  • dingen die je tegen die vervelende collega zou kunnen zeggen
  • hoe je effectiever met je tijd kunt omgaan.

De reden waarom je het hebt over slechte ideeën is dat je niet wilt nadenken over het feit of een idee goed of slecht is. Je kunt deze oefening elke dag doen door steeds een ander onderwerp te kiezen om over te schrijven.

Je zult zien dat tussen je lijst(en) met slechte ideeën vaak supergoede ideeën zitten. Hoe fijn is dat?

De kans is groot dat je tijdens het schrijven afdwaalt. Besef je dat je aan iets heel anders denkt dan het lijstje waarover je schrijft? Erken dat je dat doet en keer terug naar het schrijven. Ga hiermee door totdat de timer afgaat.

Schrijfmeditatie #2: Mijn leven als toneelstuk

Zet een timer ergens tussen de tien en twintig minuten. Schrijf bovenaan de pagina: ‘Mijn leven als een toneelstuk’. Schrijf een toneelstuk in drie delen (begin, midden en einde) waarbij jij de hoofdrol speelt. Schrijf over je leven (of dit jaar) en verwerk onder andere doelen, tegenvallers en geleerde lessen in je verhaal. Het verhaal hoeft niet volledig waargebeurd te zijn. Je mag absoluut fictie-elementen (verzonnen dingen) in je verhaal verwerken.

Deze schrijfoefening is heel fijn als je een grote beslissing moet nemen, denk aan het verbreken van een relatie of verhuizen. Je kunt beschrijven welke uitdagingen daarbij op je pad kunnen komen en hoe anderen erop zouden reageren.

Voor de opbouw van je verhaal kun je een Drie-actstructuur gebruiken:
In het eerste deel (de eerste akte) beschrijf je de belangrijkste spelers, hun relatie tot elkaar en hoe hun wereld er uitziet. De hoofdrolspeler komt voor een keuze te staan (scheiding, verhuizing, …) waarmee hij moet omgaan. Zijn/haar pogingen om dat te doen zorgt ervoor dat de situatie alleen maar erger wordt. Het leven van de hoofdpersoon zal nooit meer hetzelfde zijn.

In het tweede deel (de tweede akte) probeert de hoofdpersoon het probleem op te lossen, maar de situatie wordt alleen maar erger. De hoofdpersoon moet nieuwe dingen leren en zichzelf beter leren kennen om te kunnen omgaan met wat er gebeurt. Hij/zij kan hierbij hulp krijgen van andere spelers.

In het derde deel (de derde akte) komt het verhaal tot een hoogtepunt. De hoofdpersoon moet nog een laatste strijd voeren voordat zijn probleem opgelost is. De spelers veroveren de schat. Dit kan letterlijk zijn, maar ook nieuwe inzichten of kennis die verworven zijn.

Houd er rekening mee dat je gedachten tijdens het schrijven afdwalen. Besef je dat je aan iets heel anders denkt dan aan het toneelstuk waarover je schrijft? Erken dat je dat doet en keer terug naar het schrijven. Ga hiermee door totdat de timer afgaat.

Schrijfmeditatie #3: Brief aan je (over)grootouder(s

Zet een timer tussen de tien en twintig minuten. Schrijf boven aan de pagina: ‘Brief aan <vul de naam van je (over)grootouder(s) in>. Je hoeft die persoon/personen niet hebben gekend. Schrijf die persoon/personen een brief over iets dat nu in je leven speelt.

De vorm kan bijvoorbeeld zijn:

  • een beschrijving van wie jij bent, hoe je leven er uitziet en welke wensen en dromen je hebt.
  • een (chronologisch) overzicht van je familiegeschiedenis.
  • een bedankbrief. Denk aan een bijzondere familietraditie, een erfstuk of karaktereigenschap die je van (over)grootouder hebt meegekregen.

Je gedachten kunnen tijdens het schrijven afdwalen. Besef je dat je aan iets heel anders denkt dan aan de brief die je schrijft? Erken dat je dat doet en keer terug naar het schrijven. Ga hiermee door totdat de timer afgaat.

Voordelen

Voelt het gek om zomaar te schrijven over van alles en nog wat? Bedenk dan dat de groten der aarde, zoals Charles Darwin, Winston Churchill en Leonardo Da Vinci uren schreven, puur en alleen voor zichzelf. Zij begrepen dat schrijven van meerwaarde was voor onder andere hun geheugen, productiviteit en welzijn.

Wil jij ook productiever, gelukkiger en gezonder zijn. Mijn online training ‘Schrijf jezelf beter’ kan je daarbij helpen.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest