fbpx

Ken jij Carrie, Samantha, Miranda en Charlotte? Yep, de vier hoofdrolspelers uit de populaire tv-serie ‘Sex and the City’. Hoe komt het toch dat je het ene karakter te gek vindt en het andere niet? Dat komt doordat ze elk een persoonlijkheidstype vertegenwoordigen uit het DISC-model. Schrijvers van films en series doen dat bewust. En ook jij kunt die techniek in je teksten toepassen. Waarom het ‘Sex and the City-model’ gebruiken slim is en hoe je dat doet, lees je in deze blog.

Het DISC-modelgeeft inzicht in bewuste en onbewuste voorkeuren in gedrag en communicatie en bestaat uit 4 onderdelen. Het model werd in 1928 ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Dr. William Moulton Marston.

Het DISC-model

Het moderne DISC-model bestaat uit twee assen:
·     Indirect – direct
·     taakgericht – mensgericht

Het DISC-model: indirect of direct

Deze as geeft aan hoe snel en krachtig iemand communiceert. Ben je een indirecte (introvert) persoon? Dan heb je meestal bedachtzaam, rustig en wil je even nadenken voordat je iets zegt. Daar tegenover staan directe (extraverte) personen. Ben jij dit? Dan geef je vaak snel antwoord en ben je verbaal en qua lichaamshouding meer aanwezig.

Het DISC-model: taakgericht of mensgericht

Deze as geeft aan hoe iemand reageert op de omgeving. Ben jij meer taakgericht (controlerend), dan laat jij je meer leiden door argumenten en feiten. Je hebt de neiging een situatie te wantrouwen totdat het tegendeel bewezen is. Herken jij je hierin niet? Dan is de kans groot dat jij meer een mensgerichte (relaterende) persoon bent. Je vaart blind op je gevoel en vertrouwt andere mensen vrij snel.

De vier basis types

Het model onderscheidt vier basis types. Ieder van ons heeft alle vier de elementen in zich, maar meestal heeft één temperament de overhand, aangevuld met een tweede temperament. Die combinatie vormt samen jouw persoonlijke DISC-stijl. In mijn geval is ‘groen’ mijn overheersende kleur, aangevuld met geel als tweede temperament.

DISC-model uitkomst voor copywriter, contentmaker en stortteller Nanneke
 

 

 

De vier verschillende types zijn:

·     Dominant (rood)
Heb jij een ‘rode’ persoonlijkheid? Dan ben je meestal dominant en recht door zee. Je bent zelfverzekerd, assertief, houdt van resultaten en neemt snel beslissingen. Confrontaties ga je niet uit de weg, kunt ongeduldig zijn en neemt graag risico’s. Jouw valkuil is dat je arrogant en bot kunt overkomen. Over het algemeen geef je mensen een stevige handdruk en kijk je anderen direct in de ogen. Je gebaren zijn gecontroleerd en je praat luid, duidelijk en vol overtuiging.

·     Interactief (geel)
Krijg jij vaak te horen dat je zo lekker enthousiast bent? Dan is de kans groot dat jij een ‘gele’ persoonlijkheid bent die bruist van de energie en doorlopend nieuwe ideeën heeft. Je praat liever dan dat je luistert, houdt van trends en hebt een hoog tempo. Jij neemt beslissingen op gevoel, vertrouwt mensen snel en bent meestal positief en optimistisch ingesteld. Jouw valkuil is dat je (te) veel praat waardoor anderen er geen speld tussen kunnen krijgen. Jij maakt graag grapjes, bent ontspannen, maakt makkelijk oogcontact en gebruikt expressieve gebaren. Als je praat, doe je dat vol enthousiasme, energie en emotie in je stem.

·     Stabiel (groen)
Ben jij een ‘groen’ type? Dan heb je een vriendelijke uitstraling, kun je goed luisteren en ben je servicegericht. Je bent bescheiden, attent en stelt het nemen van beslissingen regelmatig uit. Je hebt aandacht voor de gevoelens van anderen, observeert en reflecteert graag. Jouw valkuil is dat jij jezelf wegcijfert. Meestal ben je relaxed en maak je vriendelijk oogcontact. Je gebruikt bescheiden gebaren en praat met een laag volume op een warme, kalme en zachte manier.

·     Consciëntieus (blauw)
Word jij vaak geprezen om je analytisch vermogen? Dan is de kans groot dat jij een ‘blauw’ type bent. Je bent wat formeel,  maar ook betrouwbaar, zorgvuldig en objectief. Je luistert kritisch, kijkt naar de feiten, hebt oog voor details en neemt beslissingen weloverwogen. Jouw motto is: eerst zien dan geloven. Jouw valkuil is dat je (te) kritisch en perfectionistisch bent. Typisch voor jou is een ferme houding, direct oogcontact en het feit dat jij geen (grote) gebaren maakt. Je praat gecontroleerd, monotoon en overdenkt je woorden.

Hoewel persoonlijkheidstesten vaak worden gebruikt om kwaliteiten van medewerkers te achterhalen en om teams samen te stellen, zijn ze ook enorm handig bij het schrijven van teksten.

 

Copywriting: DISC-model

Bron: Impact Ontwikkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Sex and the City-model

Carrie, Miranda, Samantha en Charlotte zijn goede vriendinnen, ook alle verschillen ze dag en nacht van elkaar. Dat hebben de bedenkers van de serie niet voor niets gedaan. Veel succesvolle tv-series en films geven hun karakters eigenschappen mee uit het DISC- of MBTI-model. Een bewuste keuze, omdat kijkers zich dan altijd herkennen in één van de vier personages. Voor Sex and the City is dat volgens het DISC-model bijvoorbeeld:
·     Rood: Miranda
·     Geel: Samantha
·     Groen: Carrie
·     Blauw: Charlotte

Het Sex and the City-model en copywriting

Hoe combineer je copywriting en het DISC-model nou? Door iets voor alle types in je tekst te verwerken. Grofweg kun je ervan uitgaan dat de rode en gele types snel actie ondernemen. De groene en blauwe types hebben meer tijd nodig. Groene en gele types kiezen vaak op gevoel daar waar blauwe en rode types dit meestal doen op basis van feiten. Probeer altijd de competitieve (Miranda) en spontane types (Samantha) eerst aan te spreken. Zij zijn snelle beslissers die geen lappen tekst nodig hebben om een keuze te maken. Prikkel deze types met passend beeldmateriaal geef ze korte, bondige informatie waaruit blijkt dat jouw product/dienst goedkoper, beter of leuker is.Vervolgens schrijf je voor de lezers (Carrie en Charlotte) die meer informatie nodig hebben. Zij hebben er geen moeite mee om lange(re) teksten te lezen. Ze klikken op die link waar ze extra informatie kunnen vinden en bellen je gerust op met een aanvullende vraag.

Het rode type
‘Rode’ types, zoals Miranda, hebben vaak genoeg aan een half woord (bijvoorbeeld prijs en levertijd) en willen snel ter zake komen. Ze zoeken en oplossingen en hakken de knoop snel door als ze de voordelen van jouw product/dienst inzien.Zet die kort en krachtig bovenaan in je tekst of werk met een ps. onderaan je e-mail waarin je kort de inhoud samenvat. Rode types worden op je verkooppagina blij als ze meteen bovenaan een knop zien waarmee ze je product/dienst kunnen kopen. Dit type komt het minst voor, zo’n 5 tot 10%.

Het gele type
‘Gele’ types, zoals Samantha, zijn snel verveeld en laten zich leiden door gevoel. Ze willen vermaakt worden, houden van improviseren én zijn gericht op persoonlijk prestige. Zij houden van elementen die een tekst leuk(er) maken, zoals foto’s, gifjes of woordspelingen. Zij lezen het liefst hoe jouw product/dienst helpt bij het verbeteren van hun imago. Ga bij deze groep dus vooral in op de ‘hoe’. Geef praktische tips die gericht zijn op hun behoefte en werk met aanbiedingen. Als die goed voelen onderneemt dit type vaak actie!

Het groene type
‘Groene’ types, zoals Carrie, zijn begaan met anderen. Zij zijn geduldig, loyaal en houden van emotie in een tekst. Dit ‘mensen-mens’-type is gevoelig voor de mening van anderen. Storytelling werkt bij deze groep erg goed. Deel je missie, jouw persoonlijke verhaal en dat van je klanten in de vorm van quotes/testimonials (hoe je goede testimonials schrijft, lees je in deze blog). De ‘wie’ is voor dit type belangrijk en helpt om ‘groenen’ te overtuigen.

Het blauwe type
‘Blauwe’ types, zoals Charlotte, willen verrassingen voorkomen en volgen de regels. Dit type houdt van een goed gestructureerd tekst die uitgebreide bewijsvoering bevat. Blauwe types willen graag dat dingen klopt én houden van inhoudelijke argumenten.Deze types lezen lange lappen tekst, worden blij van cijfers en ‘vreten’ de veelgestelde vragen-sectie. Ze zijn dol op getallen, grafieken en houden van lange teksten met veel feiten. Garanties doen het bij deze groep ook goed. Ze gaan niet over één nacht ijs. Ellenlange verkooppagina’s van duizenden woorden schrijf je voor dit type.

Beter schrijven dankzij het Sex and the City-model

Als je bij het schrijven van teksten voor je website, verkooppagina’s of e-mailnieuwsbrieven de vier karakters in je achterhoofd houdt, schrijf je teksten die bij meer mensen aansluiten. Want jij kunt een helder beeld hebben van jouw ideale klant, maar weet je ook of die rood, geel, groen of blauw is? Speel ermee in je teksten. Bijvoorbeeld door een ps. een je e-mails toe te voegen voor de rode types en het gifje voor de gele types. In e-mails is het wat lastiger om alle types te bedienen. Schrijf je mails met een bepaald type in gedachten en wissel af. Voor websites en verkooppagina’s is het makkelijker om alle vier de types aan te spreken. Ik geef je hieronder een voorbeeld voor een masterclass met als thema ‘sales copy. De ‘rode’ bezoeker wil weten wat er voor hem in zit (onderwerp dat aansluit op de behoefte). De ‘gele’ persoon is blij dat er een masterclass is over sales copy (dat is handig!). De ‘blauwe’ persoon leest graag de praktische informatie en de ‘groene’ persoon vindt het belangrijk om te zien wat ervaringen van eerdere deelnemers waren.

Voorbeeldtekst

“Baal je ervan dat je uren naar een blanco pagina met een knipperende cursor staart? Wil je leren hoe je supersnel steengoede sales copy schrijft? Dan is de gratis online masterclass ‘Sales copy schrijven’ op vrijdag 1 november 2019 iets voor jou! Je leert tijdens de online masterclass hoe je in vier eenvoudige stappen een verkooptekst op papier zet. Honderden andere ondernemers volgden de online masterclass al en waren er laaiend enthousiast over, zoals Margot: “Dankzij de masterclass zet ik in minder dan 30 minuten een sterke salestekst op papier. Heerlijk dat ik niet meer naar die blanco pagina staar en meteen aan de slag kan.” Deze masterclass kreeg een gemiddelde cijfer van maar liefst een 8,9. Meer weten? Kijk dan op onze website. Je vindt er ook interessante blogs die jou helpen bij het schrijven van sterke teksten.”

Het Sex and the City-model gebruiken

De vier kleuren uit het Sex and the City-model geven je inzicht in de verschillende typen mensen die je tekst lezen en hoe je daar strategisch mee om kunt gaan, zodat je al die groepen bereikt. Doe vooral ook een test om te zien welk type jij bent, zodat je weet wat jouw valkuilen zijn, ook bij het maken van content. Dat jij bijvoorbeeld een snelle beslisser bent en van korte teksten houdt, wil niet zeggen dat iedereen diezelfde voorkeur heeft. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met dit model. Laat het me gerust weten in de comments!

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest