fbpx

Wil je gaan bloggen voor je bedrijf, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Hieronder vind je een handig stappenplan zodat jij binnenkort stressvrij je eerste blog kunt publiceren.

1.     Kies een domeinnaam

Heb je al een site? Kijk dan of het mogelijk is om een blog op je site te integreren. Heb je een WordPress-site, dan is de kans heel groot dat het kan (WordPress begon oorspronkelijk als blogplatform). Heb je nog geen site, bedenk dan onder welke naam je te vinden wilt zijn. Dat kan bijvoorbeeld je bedrijfsnaam zijn of jouw eigen naam.

Ga daarna naar https://www.sidn.nl en controleer of deze domeinnaam nog vrij is. Is jouwdomeinnaam.nl niet vrij? Kijk dan of .com nog wel vrij is of misschien kun je een toevoeging doen waardoor je de naam wel kunt registreren, denk bijvoorbeeld aan wandelcoachjouwnaam.nl of jouwnaamwandelcoach.nl. Sowieso adviseer ik je om altijd je eigen naam vast te laten leggen. En schaf de domeinnaam meteen aan. De kosten zijn laag en je wilt niet het risico lopen dat iemand anders je voor is. Zeker als je een domeinnaam hebt waarvan je simpelweg niet kunt geloven dat die nog vrij is.

2. Schaf een hostingpakket aan

Met alleen een domeinnaam kun je nog niet heel veel. De volgende stap is het aanschaffen van een hostingpakket. Wat een web host doet is ervoor zorgen dat -als iemand jouw domeinnaam intikt- er daadwerkelijk iets te zien is. Best belangrijk dus. Er zijn verschillende hostingpartijen. In dit artikel vind je een vergelijking tussen een aantal aanbieders. Bepaal wat voor jou belangrijk is en kies de partij die bij jou past. Zo vind ik het bijvoorbeeld onhandig als ik alleen maar kan mailen met een hostingpartij en ze niet telefonisch bereikbaar zijn.

3. Installeer WordPress

Er zijn verschillende blogplatforms of partijen waarmee jij een website kunt bouwen (met daarop een blog), maar ik ben fan van WordPress. Niet alleen omdat het gratis is, maar ook omdat het makkelijk werkt, er veel verschillende thema’s zijn (die bepalen hoe je blog/site eruit komt te zien), er een online community is en ontzettend veel plug-ins die jouw blog/site next level laten gaan. Ben je, net als ik, niet technisch? Er zijn genoeg webbouwers die jou kunnen helpen met het installeren en inrichten van je WordPress-site.

4. Zet je site op ‘maintenance mode’

Terwijl jij je site of blog aan het opzetten bent, wil je niet dat iedereen al online mee kan gluren. Dit los je op door een ‘under construction’-pagina te laten zien aan de bezoekers van je website. Deze plugin helpt je om zo’n pagina te (laten) maken. Als slimme ondernemer (en dat ben jij!) maak je meteen van de gelegenheid gebruik om op je ‘under construction’-pagina van meerwaarde te zijn voor je bezoeker. Bijvoorbeeld door al een super waardevolle tip te geven, linkjes naar je socials op te nemen of mensen de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Ben je klaar om je site/blog te lanceren? Deactiveer en delete de plugin en that’s it.

5. Kies een thema

Nu begint het leuk te worden (tenminste als je net als ik niet technisch bent) 😀
Bepaal welk thema je wilt gebruiken voor je site/blog. Er zijn ontzettend veel thema’s waaruit je kunt kiezen. Sommige zijn gratis, maar er zijn ook betaalde varianten. Zelf werk ik momenteel met het thema Divi. Superhandig, zelfs ik kan er mooie pagina’s mee maken. Een alternatief is Elementor.

Wat je ook kiest, check voor de zekerheid dat het thema ‘responsive’ is. Dit betekent dat het je site/blog automatisch aanpast naar het apparaat (pc, telefoon, tablet) waarop je lezer kijkt.

6. Creëer een header voor je blog

Het ziet er meteen hartstikke profi uit als je een maatwerk header hebt voor je blog. Je kunt je vormgever vragen om die voor je te ontwerpen of er zelf een maken met Canva of Crello (het alternatief voor Canva dat ik gebruik).

7. Maak de pagina’s aan

Wil je bloggen op je website? Dan heb je nog een aantal pagina’s meer nodig. In dit artikel lees je welke pagina’s op jouw site niet mogen ontbreken.

8. Installeer plugins

Plugins zijn een soort apps die je op je site kunt installeren om functionaliteiten toe te voegen. Belangrijk om te weten is dat plugins van invloed kunnen zijn op hoe je site werkt, hoe snel je site laadt en hoe veilig je site is. Twijfel je? Vraag dan advies aan bijvoorbeeld een webbouwer. Een aantal handige plugins zijn:

  • Broken Link Checker
    Controleert het blog op niet-werkende links en ontbrekende afbeeldingen en laat op het Dashboard zien of er doodlopende links gevonden zijn.
  • Imsanity
    Deze plugin voorkomt dat je grote afbeeldingen upload naar je site (daar wordt ‘ie langzaam van en dat is weer van invloed op je resultaten in zoekmachines).
  • Google Analytics Dashboard
    Google Analytics houdt de bezoeken aan je website bij, zodat jij onder meer kunt zien waar bezoekers interesse in hebben en hoe ze je site hebben gevonden.
  • Akismet
    Een plugin die ervoor zorgt dat je minder last hebt van spammers op je site/blog
  • Yoast SEO
    Deze all-in-one SEO plugin helpt je om jouw blogposts te optimaliseren, zodat je beter scoort in zoekmachines.

 

9. Installeer widgets

Als jouw thema werkt met een ‘sidebar’ of ‘footer’ (zeg maar een blok aan de rechterkant of onderkant van je site) kun je daar zogeheten widgets in gebruiken. Dat zijn een soort kleine blokjes met elke hun eigen functie. Je kunt hier bijvoorbeeld je social media icoontjes inzetten, een link naar je meest recente blogs mee laten verschijnen of een weggever mee promoten.

10. Zorg voor back-up software

Denk niet dat je dit niet nodig hebt als je nog geen blog hebt gepost! Je wilt voorkomen dat je het vergeet en vloekend en tierend door je kantoor dendert, omdat je site weg is. Er zijn gratis varianten, maar als ondernemer wil je het risico niet lopen dat je site uit de lucht is. Mijn advies is om dan ook voor een betaalde optie te kiezen. Een aantal suggesties:
VaultPressBackupBuddy en blogVault.

11. Begin met het opbouwen van een e-maillijst

Maar Nanneke… ik heb nog geen letter op papier staan en jij begint al over het opbouwen van een e-maillijst! #stress Ik snap dat het misschien niet bovenaan je prioriteitenlijstje staat, maar begin er vroeger mee dan later #thankmelater

Zelfs als je nu nog niets hebt dat je kunt sturen (of verkopen), begin dan toch alvast met het verzamelen van e-mailadressen. Bijvoorbeeld door een gratis checklist aan te bieden of een e-book. Programma’s die je voor het opbouwen van een mailinglijst (en het versturen van mails) kunt gebruiken, zijn onder meer Mailchimp of ActiveCampaign (dat ik zelf gebruik).

12. Start met schrijven

Als je wilt gaan bloggen, zit er maar één ding op… start met schrijven! Mijn advies is om eerst een lijst met mogelijke onderwerpen te maken, zodat je niet naar een blanco pagina staart en totaal ongemotiveerd iets anders gaat doen. Krijg je nu een totale black out, omdat je geen idee hebt hoe je dat bloggen eigenlijk aan moet pakken? Dan is mijn blog challenge iets voor jou!

13. Promoten die hap

Yes!! Je eerste paar blogs staan online. High five! De volgende stap is ervoor zorgen dat je blog gelezen wordt. Je kunt wachten totdat je blog te vinden is in zoekmachines, maar dat kun je ook een handje helpen. Hoe? Door over je blog te posten op je socials en een link toe te voegen naar je blog, door onderaan je e-mailhandtekening te verwijzen naar je blogs of er in je nieuwsbrief naar te verwijzen.

Hopelijk helpt dit artikel jou weer een stap verder. Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van je blogs? Doe dan mee aan de blog challenge. Wil je meer weten over het ontwikkelen van een website? Dan is deze online training iets voor jou.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Wil je weten wanneer de deuren opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest