fbpx

“Ik heb niets te melden”, zei Liesbeth toen ik haar sprak over schrijven voor haar bedrijf. En dat terwijl ze de week daarvoor een prachtige post op Facebook had geplaatst waarin ze vertelde een aantal glas-in-loodramen te hebben ontdekt die haar opa had gemaakt. Liesbeth is niet de enige ondernemer die (nog) niet ziet dat ze omringd wordt door verhalen die ze kan inzetten in haar communicatie. En dat is jammer, want storytelling kan je als ondernemer veel brengen. In deze blog deel ik redenen met je waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf en leg ik uit hoe je met de BEP-structuur in drie stappen een verhaal vertelt.

Waarom is storytelling belangrijk voor je bedrijf? Er zijn verschillende redenen om als ondernemer aan storytelling te doen. Ik deel er een aantal met je:

  1. Mensen onthouden verhalen beter dan feiten en cijfers

    Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat ze verhalen beter onthouden dan kale feiten en cijfers. Verhalen blijven hangen, omdat ze tot de verbeelding spreken en we ons er een voorstelling van kunnen maken. Als er wordt verteld over beweging gaat het breindeel over motoriek werken. Wordt er verteld over eten? Dan gaat het breindeel van de zintuigen werken.

  2. Verhalen maken een boodschap uniek

    Stel je hebt de keuze tussen woksaus A en woksaus B? Woksaus A wordt gemaakt door een grote multinational en is puur gericht op het maken van winst. Woksaus B wordt gemaakt door een, van oorsprong, klein familiebedrijf. De familie kwam in de vroege jaren vijftig vanuit Indonesië naar Nederland. Eten speelt een centrale rol binnen de familie. Hun familierecepten verkopen ze in Nederland. Bij welk bedrijf koop jij je woksausje? Ik bij deze laatste! Gebruik verhalen om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt, waar jouw bedrijf vandaan komt en welke mensen en gebeurtenissen van invloed waren op jouw bedrijf.

  3. Verhalen zorgen voor een emotionele band

    Voldoet elk verhaal? Nee, was het maar zo simpel. Belangrijk is dat een verhaal emoties oproept. Daarom reageerden mensen zo positief op het verhaal dat Liesbeth deelde over de glas-in-lood-ramen van haar opa. Haar enthousiasme over de vondst spatte van het beeldscherm af. Durf bij storytelling onder de oppervlakte te duiken. Daar liggen de schatten begraven waarmee jij je lezer kunt raken.

  4. Verhalen geven informatie betekenis

    Mensen willen dingen begrijpen, betekenis geven aan gebeurtenissen en weten waarom dingen gebeuren. Al sinds de oertijd ontwikkelden mensen verhalen die dingen verklaarden en betekenis gaven. Door het vertellen van verhalen werd kennis van generatie op generatie overgedragen en werden gebeurtenissen met elkaar in verband gebracht.

  5.  Verhalen worden gedeeld

    Wat gebeurt er op maandagochtend bij de koffieautomaat? We vertellen elkaar verhalen over wat we in het weekend meemaakten. We vertellen niet alleen onze eigen verhalen, maar ook die van anderen. “Ik sprak iemand die een camper van Oost naar West Amerika reed. Kostte geen drol.” Waarna een collega vol interesse vraagt via welke maatschappij dat was. Die ziet zo’n goede deal wel zitten. Van dat feit kun je gebruik maken voor je content. Social media maken het jouw volgers erg makkelijk om jouw verhaal te delen. Doe er je voordeel mee!

 

De hero’s journey

Met storytelling vertel je als ondernemer dus verhalen om een specifiek doel te bereiken. Zo dragen verhalen bij aan je ‘know-like-trust-factor’, kun je jezelf ermee onderscheiden als ondernemer en er (potentiële) klanten écht mee raken. Je wilt jouw verhaal dus strategisch inzetten, bijvoorbeeld op jouw Over mij-pagina op je website of in social media posts. Er zijn verschillende verhalen die je als ondernemer kunt delen. Bijvoorbeeld het ontstaansverhaal van jouw bedrijf, je toekomstverhaal, maar ook verhalen van medewerkers en tevreden klanten. Als je er eenmaal oog voor hebt, zit je nooit meer zonder ideeën om storytelling in te zetten voor jouw bedrijf.

Wie met storytelling wil beginnen en de hero’s journey van Joseph Campbell ziet, kan de moed in de schoenen zakken. Maar liefst 12 stappen die samen je verhaal vormen. Je zou van minder in de stress kunnen schieten. Gelukkig zijn er andere vertelstructuren die je kunt gebruiken, zoals de BEP-structuur. Die heeft veel minder stappen en is minstens zo succesvol.

Onmisbare elementen in een verhaal

Niet elk verhaal is een goed verhaal. Een goed verhaal bevat altijd vier elementen:

  1. Een wens
  2. Een probleem (waar worstelt de hoofdpersoon mee?)
  3. Een oplossing (hoe heeft de hoofdpersoon het probleem op?)
  4. Het resultaat (voor jou of andere betrokkenen)


Een storytelling voorbeeld

Als kind schreef Stefanie al in haar schriftje over de wereldreis die ze wilde maken, later als ze groot was (de wens). Maar als student had ze geen cent te makken (het probleem). Eenmaal in loondienst gaf Stefanie niet al haar geld uit aan stappen en kleding, maar spaarde ze elke maand zoveel mogelijk geld (de oplossing). Na een paar jaar barstte haar bankrekening uit zijn voegen. Stefanie gespte haar backpack op haar rug en trok de wijde wereld in (het resultaat).
Dit is een simpel voorbeeld, maar het laat in een notendop zien waar het bij storytelling om draait.

BEP-structuur

  1. Beschrijving
    Je begint je verhaal met het schetsen van een beeld. Waar was je, wanneer was je daar, hoe zag het er daar uit?
  2. Emotie
    Daarna ga je in op de emotie. Wat gebeurde er, welke impact had dat op je, wat ging er door je heen?
  3. Punt
    Je besluit je verhaal met het maken van een punt. Waarom vertel je dit? Wat heeft het jou opgeleverd en wat kan de lezer/luisteraar ervan leren?


Een voorbeeld van de BEP-structuur

Het leer van de bruine stoel plakte ineens tegen mijn bovenbenen aan en ik voelde zweetplekken onder mijn oksels ontstaan. En dat allemaal, omdat hij zijn rechter wenkbrauw had opgetrokken toen ik mijn vraag stelde. Ik had het interview verkloot door die ene, te persoonlijke vraag, over mijn lippen te laten rollen. Hij zuchtte diep en ik slaakte een zucht van verlichting toen hij begon te vertellen. Hij had me het pand niet uitgezet, maar de deur geopend om me een kijkje in zijn ziel te geven. Die dag leerde ik dat je juist de moeilijkste vraag altijd moet stellen.

En nu jij! Welke verhalen ga jij schrijven volgens de BEP-structuur? Vind je storytelling lastig en wil je weten hoe je jouw ondernemersverhalen op een strategisch manier inzet? Neem dan nu contact met me op om te zien of ik jou daarbij kan helpen. Of begin met het lezen van dit artikel over de 5 onmisbare elementen in een verhaal.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest