fbpx

Wil jij je omzet verhogen, dan is het belangrijk dat jouw ideale klant jou kent, aardig vindt en vertrouwen in jou heeft. Testimonials kunnen daarin een grote rol spelen. Je kunt zelf roepen dat je fantastisch bent, maar goede testimonials zorgen ervoor dat “Wij van WC Eend adviseren WC Eend” verandert in social proof. In deze blog leg ik uit wat een testimonial is, hoe je eraan komt en hoe je een goed exemplaar schrijft.

Wat is een testimonial?

Een testimonial wordt ook wel een aanbeveling, getuigschrift of endorsementgenoemd. Waar het op neerkomt, is dat een klant een positieve ervaring deelt over jou, je bedrijf, je product of dienst. Die positieve ervaringen helpen potentiële kopers ervan te overtuigen dat jouw product of dienst het kopen waard is.

Welke vorm kan een testimonial hebben?

Vroeger waren testimonials meestal in de vorm van een geschreven tekst. Maar met de opkomst van video wordt een testimonial in de vorm van een video steeds gebruikelijker. Dit kun je bijvoorbeeld doen met je smartphone tijdens live evenementen/bijeenkomsten die je organiseert of met het programma Call Recorder for Skype van E-camm* (voor Mac-gebruikers). Stem wel even vooraf met je klant af of hij/zij wil meewerken aan een videotestimonial. Het voordeel van video is dat je het filmpje zelf kunt gebruiken, maar het ook kunt (laten) uitschrijven om als tekst te plaatsen op je website of socials. Video heeft als voordeel dat het betrouwbaar(der) overkomt. Een tekst kun je makkelijker faken, dan een video (al zou je natuurlijk een acteur kunnen inhuren, maar je begrijpt hopelijk dat dit niet de bedoeling is). Je kunt natuurlijk ook alleen de audio van de video filteren en die gebruiken.

Waarom zijn testimonials belangrijk?

Waarom zijn goede testimonials nou zo belangrijk? Omdat ze zorgen voor social proof. Stel dat jij op zoek bent naar een schilder. Dan is de kans groot dat je vrienden en familie vraagt om aanbevelingen. Daar zit ‘m de kracht van een goede testimonial. Wat anderen over jou zeggen kan tien keer zo krachtig  en overtuigend zijn, dan de ‘WC Eend-strategie’.  Ook al vinden we het niet leuk om te horen, mensen zijn kuddedieren. We kijken om ons heen en doen wat anderen deden (iets met één schaap dat over de dam is). Hoe meer mensen een product of dienst aanbevelen, hoe ‘veiliger’ de aankoop ervan lijkt. Zo’n testimonial kan het laatste zetje zijn dat een potentiële klant nodig heeft om daadwerkelijk tot een aankoop over te gaan. Daarom staan testimonials van tevreden klanten synoniem voor een hogere omzet.

Waar plaats je testimonials?

Testimonials plaats je overal waar je aan (personal) branding doet. Dus op je website, deel ze via social  media, zet ze op je salespagina, gebruik ze tijdens een presentatie/webinar, op een opt-in-pagina, in je gratis weggever, je brochure, in advertenties en ga zo maar door.

Hoe kom je aan een testimonial?

Ik onderscheid vier manieren om een testimonial van je klant te krijgen:

  • Je krijgt ze spontaan toegestuurd
  • Vraag om een testimonial
  • Stuur je klant een korte vragenlijst
  • Interview je klant zelf

 

Om een aanbeveling vragen, kan vreemd voelen. Maar probeer het eens en je zult zien dat de meeste klanten er graag aan meewerken, zeker als jij hen goed hebt geholpen. Enthousiaste klanten zijn meestal wel bereid om iets voor je terug te doen en snappen dat jij anderen warm wilt maken voor jouw product of dienst.

De kern van een goede testimonial

In de kern draait een top testimonial om het ‘PORren’ van je klant. Je wilt een verhaal vertellen, zoveel mogelijk concrete informatie in de tekst verwerken en potentiële klanten een POR geven.

POR staat voor:

  • Het probleem
  • Jouw oplossing
  • Het behaalde resultaat

 

Testimonial voorbeeld

Bijvoorbeeld: “Ik heb altijd al een gat in mijn hand gehad.” Dat is het probleem dat je aan het begin van de testimonial beschrijft. Vervolgens ga je in op de oplossing die jij je klant bood, bijvoorbeeld: dankzij ‘In 5 stappen van een gat in je had naar een overvolle spaarpot’ van Tessa besef ik nu wat mijn valkuil is en hoe ik mijn gedrag kan veranderen.” Daarna geef je aan wat het resultaat is. Zoiets als: “In de maand nadat ik de training afrondde heb ik voor het eerst in mijn leven 100 euro naar mijn spaarrekening overgeboekt. Ik doe dat nu elke maand en kan er ook vanaf blijven. Ik had niet gedacht dat dit ooit zou lukken en ben Tessa eeuwig dankbaar.”

Dit is een verzonnen voorbeeld, maar het geeft weer wat de elementen zijn die je in een testimonial verwerkt. Belangrijk daarbij is dat je zo specifiek en concreet mogelijk bent.

Welke vragen stel je?

Hoe zorg je ervoor dat je zo’n top testimonial krijgt? Door de juiste vragen te stellen en ze zelf te schrijven. Dat kun je op twee manieren doen. De eerste is door je te baseren op dingen die je klant je mondeling of schriftelijk heeft laten weten. Dat complimentje tijdens een evaluatiegesprek of dat mailtje om je te bedanken voor je hulp. Herschrijf de tekst op basis van de POR-formule en leg de tekst aan je klant voor, zodat die daarop kan reageren. Geef ook duidelijk aan dat je de tekst wilt gebruiken in je communicatie en vraag je klant om een goede foto van zichzelf aan te leveren. Bied ook aan om -indien van toepassing- een link naar de website van je klant op te nemen. Da’s gratis PR waar maar weinig ondernemers nee tegen zullen zeggen.

De tweede manier is door je klant te mailen of te bellen en een aantal vragen voor te leggen. Vraag naar wat de situatie vooraf was, wat jouw product/dienst heeft veranderd en hoe de situatie nu is.

Houd het geheugensteuntje de POR-formule in gedachten, terwijl je de vragen stelt. Zo kom je tot het beste resultaat en draagt je testimonial daadwerkelijk bij aan het verhogen van je omzet.

Hoe vraag je om een testimonial?

Hieronder deel ik een voorbeeldmail met je die je kunt gebruiken als je een klant om een testimonial wilt vragen. Geef er vooral je eigen draai aan:

Beste [vul hier de naam van de klant in],

Dank je wel voor je vertrouwen in [vul hier de naam van je product/dienst in]. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met [vul hier de naam van je product/dienst in]. Jouw reactie helpt mij om de dingen die goed gaan te versterken en wat (nog) niet helemaal goed gaat in de toekomst te verbeteren.

Zou je antwoord willen geven op volgende vragen:

  • Waar liep je tegenaan voordat je [vul hier de naam van je product/dienst in] kocht?
  • Waarom besloot je [vul hier de naam van je product/dienst in] te kopen?
  • Wat heeft [vul hier de naam van je product/dienst in] voor jou veranderd?
  • Hoe is de situatie nu als je die vergelijkt met vroeger?

 

Jouw antwoorden zijn belangrijk voor mij, maar ook voor anderen die overwegen om met mij te werken. Ervaringen van klanten geven hen een goede indruk van wat ze mogen verwachten van [vul hier de naam van je product/dienst in].

Je reactie zie ik graag tegemoet, Je kunt gewoon deze mail beantwoorden.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
[vul hier jouw naam in]

Hoe bewaar je testimonials?

Mijn advies is om de testimonials die je van klanten krijgt te bewaren in een verzamelbestand. Zo heb je altijd een totaaloverzicht van welke testimonials je hebt van welke klant en voor welk(e) product/dienst. Ik werk met een Word-document waarin ik een aantal zaken noteer:

  • De naam van de klant
  • De tekst van de testimonial
  • Of er een foto beschikbaar is
  • Of er een url naar is naar een eventuele website
  • Of er toestemming is verleend om de testimonial te gebruiken
  • Eventuele opmerkingen

 

Wil jij het jezelf gemakkelijk maken? Download dan nu gratis mijn Word-bestand.

Testimonial-tips

Het schrijven van een goede testimonial, eentje die je omzet verhoogt, is niet makkelijk. Ik deel een aantal tips met je die je helpen om toppers van testimonials te schrijven.

  • Verzin nooit een testimonial.
    Vraag je klanten erom. Je aanbeveling wordt sterker als je een foto van je klant bij de tekst plaatst en de volledige naam van je klant. Kun je er ook nog een link naar een website bij plaatsen? Doen!
  • Ben zo specifiek mogelijk.
    Zeg niet: ik ben heel veel afgevallen. Maar geef aan hoeveel kilo de klant is afgevallen binnen welke periode en bijvoorbeeld dat het gewicht er al twee jaar lang moeiteloos vanaf blijft. Rond cijfers die klanten met je delen niet af tot mooie getallen, maar laat ze zien zoals ze zijn.
  • Zet ze op de juiste plaats.
    Je kunt een aparte pagina aanmaken waar je de aanbevelingen groepeert, maar het is sterker om ze daar te plaatsen waar ze conversie-verhogendkunnen werken. Zet ze op je salespagina, op je opt-in pagina of bij je producten in je webshop.
  • Sluit aan bij jouw doelgroep.
    Richt jij je op vrouwen van vijfenvijftig jaar een ouder? Gebruik dan geen testimonials en foto’s van jonge blommen. Zijn mannelijk CEO’s van onder de 45 jouw doelgroep? Zorg dan dat zij zich herkennen in de aanbevelingen die je plaatst. Bestaat jouw doelgroep uit meerdere persona’s? Plaats dan bijvoorbeeld één testimonial per segment. Hierdoor kan het merendeel van je doelgroep zich aangesproken voelen.
  • Ga in op bezwaren.
    Met testimonials kun je ook heel goed bezwaren bij potentiële klanten wegnemen. Hoor je vaak dat men bang is dat jouw oplossing niet werkt, laat dat dan aan bod komen in de tekst. Een voorbeeld: “Mijn man en ik hadden al van alles geprobeerd om hem van het snurken af te krijgen. Niets hielp waardoor ik mijn twijfels had over de Snurkweg. Wat ben ik blij dat ik ‘m toch gekocht heb. Mijn man heeft geen last van het dragenervan en hij werkt feilloos. Voor het eerst in ons tienjarig huwelijk slaap ik elke nacht heerlijk en word ik uitgerust wakker.”
  • Zorg voor vernieuwing.
    Het is belangrijk om de testimonials die je gebruikt regelmatig te vernieuwen. Zeker als je een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zet wil je klanten naar hun ervaringen vragen en die delen in de vorm van een aanbeveling.
  • Laat ‘m opvallen.
    Zorg dat een testimonial er wat anders uitziet dan de rest van je tekst. Bijvoorbeeld door de tekst cursief te zetten of in een kadertje te plaatsen. Gebruik altijd aanhalingstekens om te laten zien dat de tekst een uitspraak van iemand is.

 

Hopelijk helpt dit artikel jou om voortaan top testimonials te krijgen van jouw klanten. Is dat het geval, laat het me dan weten door me een mailtje te sturen met jouw testimonial voor mij 😉

* Dit is een affiliatelink. Dit betekent dat ik een kleine commissie krijg als jij via deze link bestelt. Jij betaalt hiervoor niets extra.

Wil je weten wanneer de deuren weer opengaan?

Vul hieronder je e-mailadres in en je hoort het zodra jij je kunt inschrijven.

Gelukt! We houden je op de hoogte!

Pin It on Pinterest