Copywriting Contentmarketing Projector

Zakelijk bloggen: gebruik jij deze excuses om het niet te doen?

Zakelijk bloggen: gebruik jij deze excuses om het niet te doen?

 

Bloggen voor je bedrijf: je weet dat het slim is om te doen. Je kunt je zichtbaarheid ermee vergroten, jezelf als expert neerzetten en nieuwe klanten aantrekken. En toch doe je het niet, of niet genoeg. Welke van de tien smoesjes hieronder gebruik jij om niet te bloggen?

 

1. Ik heb geen tijd om te bloggen

Ik ook niet, en toch doe ik het. Waarom? Omdat ik het me niet kan veroorloven niet te bloggen. Bloggen heeft namelijk veel voordelen voor mijn bedrijf. In mijn blogs geef ik antwoord op vragen van mijn (potentiële) klanten. Door dat te doen, laat ik meteen zien waar mijn expertise ligt. Bloggen is voor mij een vorm om aan acquisitie te doen. Hoe fijn is het als jouw website voor de juiste uitnodigingen en nieuwe klanten zorgt, zodat je bijvoorbeeld geen koude acquisitie (meer) hoeft te doen in de vorm van telefoontjes naar bedrijven of DM’s naar potentiële klanten? Voor de gemiddelde projector is dat laatste horror klinkt het eerste hemels.

 

Wat kan helpen is het maken van een goede planning en het kiezen van een frequentie die werkt voor jou. Is elke week niet haalbaar? Blog dan om de week of één keer per maand. Wat mij betref gaat kwaliteit boven kwantiteit. Blok structureel tijd in je agenda waarin je werkt aan je blog.

 

2. Als ik al mijn kennis gratis weggeef, koopt niemand meer iets bij mij

Ja, alles is online te vinden en vaak ook nog gratis. En toch willen mensen betalen voor jouw kennis en kunde. Simpelweg, omdat het ze ontzettend veel tijd bespaart, omdat ze niet heel internet hoeven af te speuren. Maar nog belangrijker is dat mensen jouw hulp willen bij hun specifieke situatie. Ze zijn op zoek naar maatwerk en willen jouw guidance. Door je kennis te delen via blogs werk je aan je know-like-trustfactor en positioneer je jezelf als expert.

 

Maar Nanneke, ik wil niet gezien worden als uitslover. Dat snap ik en daar hoef je ook niet bang voor te zijn. Tenminste, als jij jouw potentiële klant de held van jouw blog laat zijn. Roep niet van de daken hoe goed en succesvol je bent, maar laat zien dat jij het probleem van je klanten snapt en dat kunt oplossen. Durf ook je rauwe randjes te laten zien door fouten, twijfels en worstelingen te delen.

 

3. Ik weet niet waarover ik moet bloggen

Het probleem met veel ondernemers (en vooral projectors) is dat ze heel veel weten, maar dat zelf niet beseffen (helemaal als je een 2e lijn hebt en een natural bent). Jij zit op een goudmijn aan informatie, zonder dat je het zelf doorhebt. Wat voor jou heel normaal is, kan voor een ander super waardevolle informatie zijn. Breng eens in kaart welke vragen klanten jou stellen. Elke vraag is een potentiële blog in de dop. Mijn meest populaire blogs zijn bijvoorbeeld ‘Hoe schrijf je een sterke ‘Over mij-pagina’ en ‘Welke woorden moet ik niet in mijn tekst gebruiken?’

 

Je kunt ook business cases delen. Wat was het probleem van jouw klant? Hoe heb je dat opgelost en wat waren de resultaten daarvan voor jouw klant? Business cases zijn vaak super leerzaam voor anderen. Mensen houden er ook van om een blik behind the scenes te krijgen. Deel waarom je met je bedrijf bent begonnen, schrijf over een congres waar je naartoe geweest bent. Neem foto’s van jouw (productie)proces of laat collega’s aan het woord. 

 

Wat mij betreft liggen de content-ideeën voor het oprapen. Je moet alleen leren met welke bril je naar dingen kijkt.

 

4. Er zit niemand op mijn blogs te wachten

Weet je dat zeker? Er zijn genoeg mensen die meerwaarde zien in de kennis die jij kunt delen via je content. Ook het excuus dat alles al gezegd is, gaat niet op. Het is nog niet gezegd door jou! Jij bent uniek als persoon, met het product of de dienst die je aanbiedt en vooral waarom je dat doet. Alleen al daarom onderscheid jij je van anderen. Uiteraard moet de inhoud van je content waardevol en interessant zijn. Maar een lezer kiest voor jouw blog vanwege jouw stijl, jouw kijk op zaken, jouw persoonlijke verhaal en jouw unieke persoonlijkheid. Is het spannend om een blog te publiceren? Jazeker, maar wat heb je te verliezen? Het ergste dat kan gebeuren, is dat iemand een negatieve reactie plaatst. De wereld vergaat er niet door.

 

5. Ik kan niet schrijven

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan schrijven en een verhaal heeft waarmee zij een ander kan inspireren. Jij dus ook! Je hoeft geen literair meesterwerk te schrijven. Jouw kennis delen, is al meer dan genoeg. Je lezer wil geen lange zinnen vol moeilijke woorden lezen, die wil gewoon geïnformeerd of geïnspireerd worden.

 

Tip: schrijf zoals je praat. Begin een blog desnoods met de naam van je beste vriendin erboven en doe alsof je haar een berichtje stuurt. Is die eerste rommelige versie van je tekst klaar? Leg ‘m dan even weg en kijk er de volgende dag nog een keer naar. Verwijder de naam van je beste vriendin en lees de tekst nog een keer rustig, hardop, voor. Op die manier haal je er veel sneller foutjes uit. Ben je geen held in spelling en grammatica? Laat dan iemand anders, bijvoorbeeld een eindredacteur of taalvaardig familielid, naar je blog kijken.  

 

6. Ik weet niet hoe ik moet beginnen

Wat kan helpen, is om eerst al je ideeën in kaart te brengen. Kies er een paar uit waar je meteen het gevoel bij hebt dat je daar iets over op papier kunt zetten en plan in je agenda wanneer je de teksten gaat schrijven.  

 

Is het bedenken van onderwerpen niet jouw probleem, maar het op papier zetten van de tekst? Begin dan met een ‘braindump’ op papier. Schrijf alles op dat je kunt bedenken over het onderwerp en ga de tekst daarna structureren. 

 

7. Ik heb geen blog

Toen ik mijn eerste baan had, moest ik webteksten nog voorzien worden van html-codes. Dat was super onhandig en veel werk. Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Als jij een tekst kunt typen in Word, kun jij een blog schrijven en publiceren. Kosten zijn ook geen excuus: er zijn genoeg gratis sites die je kunt gebruiken om te bloggen.

 

Je blog hoeft er ook helemaal niet gelikt uit te zien om een succes te kunnen worden. Veel belangrijker is dat je goede content maakt die voor jouw doelgroep van belang is. Geloof je me niet? Kijk dan eens naar de blog < https://seths.blog> van Seth Godin. Dit is wereldwijd één van de populairste blogs over marketing, terwijl het qua looks nou niet de meest moderne blog ter wereld is. 

 

8. Bloggen? Daar is mijn bedrijf veel te klein/saai voor

Eenpitter zijn is juist een enorm voordeel! Jij bent je bedrijf en deelt jouw verhalen en ervaringen. Persoonlijker dan dat wordt het niet. Daarbij hoef je ook geen rekening te houden met strenge richtlijnen die van bovenaf zijn opgelegd. Jij bepaalt lekker zelf wat je doet.

 

9. De concurrent gaat met mijn informatie aan de haal

Tja, het kan gebeuren dat een concurrent jouw content gebruikt en het presenteert alsof ze het zelf bedachten. That sucks. Maar is dat echt een reden om niet te bloggen? Ben dus ook niet bang dat je concurrent al je bedrijfsgeheimen achterhaalt door je blogs te lezen. Je bepaalt zelf wat je deelt. Alleen jij kent het grotere geheel en kunt dankzij jouw aanpak en unieke persoonlijkheid bieden wat jij biedt. Ga uit van je eigen kracht!

 

10. Ik heb het geprobeerd, maar er gebeurde niets

Bloggen is hard werken, zeker in het begin. Als je denkt dat mensen je blog vanzelf vinden en delen, kom je bedrogen uit. Zo werkt het, helaas, niet. Het goede nieuws is dat je er zelf veel aan kunt doen om ervoor te zorgen dat je blogs gelezen en gedeeld worden.

 

Hulp nodig?

Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.