Business

10 lessen uit 10 jaar ondernemerschap

Op 16 april 2010 fietste ik in het zonnetje naar de Kamer van Koophandel in Den Bosch om Nankracht in het handelsregister te laten inschrijven. Ik probeer het een jaar om te kijken of het bevalt, was mijn gedachte. Twee keer knipperen met mijn ogen later, vier ik het tienjarig jubileum van mijn bedrijf. In deze blog deel ik tien lessen die ik in tien jaar ondernemerschap leerde.


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van mijn podcast:

Ondernemersles 1: verander

Ze zeggen wel eens dat het ondernemerschap de grootste persoonlijke ontwikkelingsreis is die er is. Daar ben ik het volledig mee eens. Naast mijn wereldreis is het ondernemerschap hetgeen ik me het snelst en sterkst door heb ontwikkeld. Het bedrijf dat ik in 2010 startte, lijkt in de verste verte niet meer op het bedrijf dat ik nu heb. Ik gaf communicatieadvies, schreef teksten en deed projectmanagement voor iedereen die daar behoefte aan had. Dat ik daar zelf geen behoefte aan had, bleek door de jaren heen. Ik ontdekte steeds beter wat bij mij past, wie bij mij past en waar ik écht gelukkig van word. Die inzichten hielpen, en helpen, mij om scherpe keuzes te maken voor mijn bedrijf. Als ik star vast had gehouden aan de visie die ik voor ogen had toen ik voor mezelf begon, was ik er niet gelukkiger op geworden. Verander, beweeg mee met je eigen ontwikkeling en pas je bedrijf daarop aan.


Ondernemersles 2: blijf leren

Ik geef het eerlijk toe: ik ben een stuudje. Als kind vond ik leren leuk en dat is nog steeds zo. Als ondernemer blijf ik continu bijleren. Door de jaren heen haalde ik onder andere een certificaat in B1 schrijven, volgde ik in Amerika een training om gecertificeerd workshopleider in een schrijfmethode te worden, volgde ik een opleiding contentmarketing en een online MBA. Die opleidingen hadden niet alleen als voordeel dat ik nieuwe kennis opdeed en nóg beter werd in mijn vak, maar ik leerde er ook leuke mensen door kennen. Investeer in jezelf en groei daardoor als mens én als ondernemer.


Ondernemersles 3: bouw aan een netwerk

Als eenpitter kan ik niet zonder een netwerk. Al is het maar voor collegiale kopjes koffie (of thee in mijn geval), brainstormpartners of ondernemers om samen projecten mee op te pakken. Ik heb altijd geïnvesteerd in het uitbreiden van mijn netwerk en vind het superleuk om mensen met elkaar in verbinding te brengen. Zoekt iemand een webbouwer? Ik ken nog wel iemand. SEO-teksten nodig? Hier heb je een naam. En andersom gebeurt het ook. ‘Dan moet je Nanneke hebben’ of ‘Ik kreeg je naam van die en die’ lees en hoor ik regelmatig. Ik geloof niet in het principe van concurrenten. Ik geloof heel sterk dat we collega’s van elkaar zijn. Elk met een eigen specialisme en karakter.


Ondernemersles 4: blijf vertrouwen houden

Voordat ik voor mezelf begon, sprak ik met een aantal ondernemers. “Hoe kom je aan klanten?”, was een vraag die ik ze stelde. ‘Maak je geen zorgen, dat komt vanzelf’, hoorde ik ze stuk voor stuk zeggen. Jij hebt makkelijk lullen, dacht ik dan. Jij hebt al jaren een bedrijf en een netwerk. Maar ze hadden allemaal gelijk. Die klanten kwamen, soms allemaal tegelijk, soms met wat langere tussenpozen. Maar ze kwamen altijd. Keep The Faith zong Jon Bon Jovi jaren geleden al. Spot on dat nummer.


Ondernemersles 5: omring je met gelijkgestemden

Vanaf dag één ging ik op zoek naar netwerken die bij mij passen. Sommige waren een match, andere totaal niet. Ik ben van nature nogal trouw, dus als een netwerk me bevalt, neem ik niet zo snel meer afscheid. En toch moest dat op een gegeven moment wel. Ik ontwikkelde me als mens en als ondernemer. De wereld van het online ondernemen trok mij aan en ik voelde me steeds minder senang in netwerken die gericht waren op old skool offline ondernemen. En er is helemaal niets mis met uurtje-factuurtje. Maar als online ondernemer ben je met totaal andere dingen bezig dan offline ondernemers. Ik had behoefte aan mensen die me snapten wanneer ik sprak over evergreen funnels, lead magnets en tripwires. En dus verliet ik een aantal ‘oude’ netwerken om op andere plekken gelijkgestemden te vinden. Verzamel mensen om je heen die snappen waar je mee bezig bent. Die je toejuichen, stimuleren om het beste uit jezelf te halen en uitdagen om je comfort zone op te rekken.


Ondernemersles 6: blijf dichtbij jezelf

In 2017 volgde ik een jaarprogramma om meer te leren over online ondernemen. En hoewel ik er veel van leerde, was de grootste les er -achteraf- eentje die niets met online ondernemen te maken had. In de opleiding was veel aandacht voor ‘5 figure launches’ en ‘(multiple) 6 figure businesses’. Ik zag de mogelijkheden en voelde de druk om ook dat soort resultaten te behalen. Toen dat niet meteen lukte, voelde ik me een ontzettende loser. Waarom kon ik dit niet? Totdat ik ineens besefte dat het mij daar helemaal niet om te doen is. Ja, natuurlijk wil ik geld verdienen met mijn bedrijf. Maar moet dat per se meer dan een ton zijn? Ben ik dan pas succesvol? Of bepaal ik zelf hoe mijn droombedrijf er uitziet? In mijn geval is dat locatieonafhankelijk kunnen werken en een bedrijf bouwen dat niet volledig van mij afhankelijk is. Dat inzicht zorgde voor een zucht van verlichting. En jij? Weet jij hoe jouw droombedrijf er uitziet?


Ondernemersles 7: vier successen

Ken je dat? Je haalt een grote klant binnen, rondt een project succesvol af of tikt de beoogde omzet aan. Je glimlacht, denkt ‘yes!’ en gaat weer door. Op naar de volgende klant, nieuw project of omzetdoel. Zo ging het bij mij de eerste jaren van mijn bedrijf. Ik stond er maar zelden écht bij stil hoe bijzonder die mijlpalen zijn. Mijn successen vierde ik bijna nooit. Maar waarom eigenlijk niet? Omdat het niet Nederlands is? Wat bezoeken aan congressen en trainingen in het buitenland mij leerden, is dat je successen juist moet vieren. Als erkenning voor je prestaties, omdat het smaakt naar meer en gewoon omdat het leuk is om te doen. En dus vier ik steeds vaker mijn successen. Met een vreugdedansje door de kamer, een overheerlijk gebakje of wat dan ook.


Ondernemersles 8: it’s not about the money

Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar mijn eerste gedachte bij het starten van mijn eigen bedrijf was niet dat ik een shitload aan geld wilde gaan verdienen. En nogmaals begrijp me niet verkeerd…. Ik ben geen filantropische instelling en vind dat ik goed betaald mag worden voor het werk dat ik doe en de prestaties ik lever. Maar dat staat niet voorop. Wat dan wel? Het helpen van mensen. Anderen de kracht van woorden laten ervaren en hoe ze die woorden het werk voor ze kunnen laten doen. Dat doe ik door ondernemers te leren hoe ze SENSAtionele teksten kunnen schrijven voor hun bedrijf en hun verhaal voor zich kunnen laten werken. Maar ook door mensen met Schrijf jezelf beter de tools te geven waardoor ze zichzelf in slechts 5 dagen beter kunnen schrijven, zodat ze gezonder, energieker en blijer zijn. De resultaten die mijn klanten behalen, zijn de reden dat ik ’s ochtends met plezier mijn bed uitkom en aan het werk ga.


Ondernemersles 9: besteed dingen uit

Ik vind een hoop dingen leuk om te doen, maar ook een hoop dingen niet. Eén van de eerste dingen die ik heb uitbesteed toen ik mijn bedrijf begon, was de vormgeving van mijn huisstijl en het bouwen van mijn website. Fotografie en de boekhouding volgden snel. Door de jaren heen ben ik steeds meer dingen gaan uitbesteden, waaronder werk dat ik prima zelf kan doen. Denk aan het redigeren van teksten. Ik kan het, maar iemand anders kan het beter. Ook het editen van mijn podcast en het maken van e-mailautomatiseringen laat ik met liefde aan anderen over. Zij doen dat vaak sneller en beter dan ik. En in de tijd die ik win door werk uit te besteden, doe ik dingen waar ik goed in ben en die ik leuk vind om te doen.


Ondernemersles 10: durf groots te dromen

Toen ik tien jaar geleden mijn bedrijf begon, wilde ik leuk werk doen voor toffe klanten en daarmee een mooie omzet realiseren. En in de kern wil ik dat nog steeds: werken met leuke klanten die toffe resultaten behalen en een mooie omzet realiseren. Maar inmiddels heb ik helderder waar ik naartoe werk, wat mijn stip op de horizon is. Ik wil overal ter wereld kunnen werken op tijden die mij schikken. Ik wil een bedrijf dat niet valt of staat met mijn aanwezigheid. Een bedrijf dat doordraait als ik vakantie heb. En dat zonder dat ik verantwoordelijk ben voor talloze salarissen van medewerkers. Het is mogelijk en ik weet dat ik het kan. Hoe ik dat precies voor elkaar ga krijgen en wanneer weet ik nog niet. Het is work in progress en ondertussen blijf ik genieten van de reis die ondernemen heet.


Geniet jij van je (ondernemers)reis? En wat is de belangrijkste les die jij leerde als ondernemer? Laat het me weten in de comments.