Copywriting Contentmarketing Projector

Klanten winnen doe je met verliestaal


‘Angst is een slechte raadgever’. Je hebt de uitdrukking vast wel eens gehoord. Maar als het op taal aankomt, kan inspelen op de angst om iets mis te lopen dé trigger zijn voor mensen om actie te ondernemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je meer klanten wint met verliestaal. Hoe dat zit? Lees vooral verder en mis deze waardevolle informatie niet.


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

Wie een tekst schrijft, kan kiezen uit twee manieren om de boodschap over te brengen. Je legt de nadruk op de winst die iemand behaalt als hij je product of dienst koopt (winsttaal) of je benadrukt wat iemand misloopt wanneer hij je product of dienst niet aanschaft (verliestaal). Nou voelt dit laatste optie voor de meeste projectors niet goed. Weet dat je geen verliestaal hoeft te gebruiken en kunt kiezen voor winsttaal.

 

Verlies voorkomen

Uit meerdere (neuro)psychologische onderzoeken blijkt dat ons aankoopgedrag voor 95 procent wordt bepaald door het onderbewuste. En dat onze hersenen sterker reageren op negativiteit dan op positiviteit. Ons onderbewustzijn heeft dus, de neiging om (mogelijk) verlies te voorkomen. Omdat verlies psychische stress geeft, zijn we gemotiveerder om actie te ondernemen en het verlies te voorkomen. Onderzoek door Daniel Kahneman laat zien dat we zelfs twee keer zo sterk gemotiveerd zijn om verlies te voorkomen, dan om winst of verbetering te behalen. Je kunt deze strategie dus inzetten om meer klanten te krijgen. Besef wel dat de mensen die ‘aangaan’ op het probleem vaak in een andere fase zitten dan de mensen die aangaan op de wens. Alleen jij weet met wie jij wil werken. Houd die ideale klant in gedachten bij het maken van de keus voor winst- of verliestaal. Wil je verliestaal gebruiken? Check dan hieronder voorbeelden en toepassingen. 


Voorbeelden verliestaal

Wil jij verliestaal gebruiken? Benadruk dan in je tekst wat de lezer misloopt als hij/zij geen actie onderneemt. Ik geef je een aantal voorbeelden:

  • Meld je nu aan voor onze mailing, zodat je geen enkele actie meer misloopt.
  • Loop deze korting niet mis, de actie geldt alleen deze week.
  • Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en loop onze verkooptips niet langer mis.
  • Loop niet langer klanten mis, start nu met e-mailmarketing.
  • Mis geen enkele update! Registreer je nu om als eerste op de hoogte te zijn.
  • Voorkom dat u ook deze kerst uw favoriete jurkje weer niet dicht krijgt. Schrijf u nu in voor een proefles Zumba.
  • Loop niet langer € 100 mis op uw autoverzekering, stap nu naar ons over.


Waar gebruik je verliestaal?

Verliestaal kun je op verschillende plekken gebruiken. Uiteraard op je website, maar ook op je salespagina, in je advertentieteksten, je banners en in je social media posts. Nu lijkt het alsof je verliestaal alleen maar online kunt toepassen, maar niets is minder waar. Je kunt het in alle schriftelijke communicatie gebruiken. Dus ook in (actie)folders, brochures of flyers. 


A/B-test

Niet iedereen is hetzelfde. De ene persoon zal sterker reageren op verliestaal dan de ander. Wil jij weten wat voor jouw klant het beste werkt? Doe dan A/B-testen. Hierbij maak je bijvoorbeeld twee identieke pagina’s aan op je website waarbij de ene een banner of inschrijfformulier heeft met winsttaal en de andere pagina een banner of inschrijfformulier met verliestaal. Uit de cijfers zal blijken welke tekstvorm de hoogste conversie oplevert. 

 

Ik ben benieuwd wat jouw voorkeur heeft: winst- of verliestaal.

 

Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.