Hoe testimonials je omzet kunnen verhogen
Wil jij je omzet verhogen, dan is het belangrijk dat jouw ideale klant jou kent, aardig vindt en vertrouwen in jou heeft. Testimonials kunnen daarin een grote rol spelen. Je kunt zelf roepen dat je fantastisch bent, maar goede testimonials zorgen ervoor dat “Wij van WC Eend adviseren WC Eend” verandert in social proof.
Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.
Social proof
Wat anderen over jou zeggen kan tien keer zo krachtig en overtuigend zijn, dan de ‘WC Eend-strategie’. Ook al vinden we het niet leuk om te horen, mensen zijn kuddedieren. We kijken om ons heen en doen wat anderen deden. Daarom staan testimonials van tevreden klanten synoniem voor een hogere omzet.
Waar plaats je testimonials?
Testimonials plaats je overal waar je aan (personal) branding doet. Dus op je website, deel ze via social media, zet ze op je salespagina, gebruik ze tijdens een presentatie/webinar, op een opt-in-pagina, in je gratis weggever en ga zo maar door.
Hoe kom je aan een testimonial?
Ik onderscheid vier manieren om een testimonial van je klant te krijgen:
- Je krijgt ze spontaan toegestuurd
- Vraag om een testimonial, bijvoorbeeld via LinkedIn
- Stuur je klant een korte vragenlijst
- Interview je klant zelf
Overweeg om een videotestimonial te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met je iPhone tijdens live evenementen/bijeenkomst die je organiseert of met het programma Call Recorder for Skype van E-camm (voor Mac-gebruikers). Stem wel even vooraf met je klant af of hij/zij wil meewerken aan een videotestimonial. Het voordeel van een videotestimonial is dat je het filmpje zelf kunt gebruiken, maar het ook kunt (laten) uitschrijven om als tekst te plaatsen op je website of socials.
Waar draait het om?
In de kern draait een top testimonial om het ‘PORren’ van je klant. Je wilt een verhaal vertellen, zoveel mogelijk concrete informatie in de tekst verwerken en potentiële klanten een POR geven.
POR staat voor:
- Het probleem (of de wens van de klant)
- Jouw oplossing
- Het behaalde resultaat
Bijvoorbeeld: “Ik heb altijd al een gat in mijn hand gehad.” Dat is het probleem dat je aan het begin van de testimonial beschrijft. Vervolgens ga je in op de oplossing die jij je klant bood, bijvoorbeeld: dankzij ‘In 5 stappen van een gat in je had naar een overvolle spaarpot’ van Tessa besef ik nu wat mijn valkuil is en hoe ik mijn gedrag kan veranderen.” Daarna geef je aan wat het resultaat is. Zoiets als: “In de maand nadat ik de training afrondde heb ik voor het eerst in mijn leven 100 euro naar mijn spaarrekening overgeboekt. Ik doe dat nu elke maand en kan er ook vanaf blijven. Ik had niet gedacht dat dit ooit zou lukken en ben Tessa eeuwig dankbaar.”
Dit is een verzonnen voorbeeld, maar het geeft weer wat de elementen zijn die je in een testimonial verwerkt. Belangrijk daarbij is dat je zo specifiek en concreet mogelijk bent.
Welke vragen stel je?
Hoe zorg je ervoor dat je zo’n top testimonial krijgt? Welke vragen stel je aan je klanten? Vraag naar wat de situatie vooraf was, wat jouw product/dienst heeft veranderd en hoe de situatie nu is.
Houd het geheugensteuntje POR in gedachten, terwijl je de vragen stelt. Zo kom je tot het beste resultaat en draagt je testimonial daadwerkelijk bij aan het verhogen van je omzet.