Copywriting Contentmarketing

Een tekst die klanten aantrekt: 4 geheimen onthuld

“A rose is a rose is a rose". Onzin, want de ene roos is de andere niet. Net zoals de ene tekst de andere niet is. De teksten die je als zelfstandig ondernemer schrijft, schrijf je om klanten aan te trekken. Ze bevatten totaal andere elementen dan het opstel dat je op de middelbare school leerde schrijven. Goede teksten zijn essentieel voor succesvolle marketing. In deze blog deel ik daarom 4 geheimen met je voor een tekst waarmee je klanten aantrekt.

Geheim 1: Je klant is de held

Als je maar één ding uit deze blog onthoudt, onthoud dan dat het niet om jou draait. Jouw klant moet centraal staan in jouw teksten. Het gaat niet om jouw product of dienst, maar om welk probleem jij oplost voor je klant. Roep niet heel hard hoe fantastisch jij bent (ik geloof meteen dat jij dat bent), maar ga in op de problemen waarmee jouw klant rondloopt. Waar ligt die ’s nachts wakker van en wat kun jij daaraan doen?

Geheim 2: Gebruik sterke woorden

Taal kan emotie beïnvloeden en mensen aanzetten tot een bepaalde actie. Het is bewezen dat bepaalde woorden en zinnen leiden tot meer reactie en hogere verkopen. Sommige mensen hebben moeite met het gebruiken van die woorden. Ze vinden het manipulatief. Het is aan jou om te beslissen welke woorden je gebruikt en welke niet goed voelen. Ik deel een aantal magische woorden met je. Gebruik woorden die:

  • wijzen op een (financieel) voordeel, zoals gratis, een koopje, meer, bespaar, slechts en voordeel
  • iets zeggen over je product of dienst, zoals gemakkelijk, bewezen, behaalde resultaten, premium
  • twijfel weg kunnen nemen, zoals gegarandeerd, geen verplichting, 100% geld terug garantie

Er zijn ook woorden die je beter niet in je tekst kunt gebruiken. Ik schreef daar eerder een blog over.


Geheim 3: Gebruik woorden die jouw klant gebruikt

Een klant wil zich herkennen in jouw tekst. Dat doe je door in te gaan op de wensen en dromen van je klant. Gebruik daarbij woorden die je klant zelf gebruikt. Als voedingsdeskundige kun jij het woord ‘voedingsplan’ willen gebruiken, maar de kans is heel klein dat jouw klant dit woord zegt. Die zal zoeken naar een dieet, willen weten hoe ze kan afvallen of verzuchten dat ze weer in haar favoriete jeans wil passen. Door woorden die je klant gebruikt letterlijk in je tekst te zetten, vergroot je de kans dat de lezer zich aangesproken voelt en verder leest.

Geheim 4: Voeg een call to action toe

Als jij niet aangeeft wat je wilt dat de lezer doet, doet een gemiddelde lezer niets. En als hij al iets doet, is dat je pagina wegklikken of naar de volgende post swipen. Je moet mensen dus vertellen welke actie je wil dat ze ondernemen. Dat noemen we het toevoegen van een ‘call to action’ aan je tekst. Je kunt die visueel op laten vallen door er een opvallende knop of link van te maken. Ik deel een aantal effectieve call to actions met je die ervoor kunnen zorgen dat lezers klanten worden.


Je lezer inspireren

Gebruik deze woorden als je lezers wilt inspireren om meer te weten te komen over jouw bedrijf en je producten en/of diensten:

  • Lees hier meer en zet de eerste stap om…
  • Bekijk hoe dit jou kan helpen om jouw bedrijf…
  • Ontdek deze nieuwe manier om…
  • Wil je weten waarom honderden bedrijven dit gebruiken om hun <vul in> te verbeteren? Klik om het geheim te ontdekken.


Je lezer iets laten delen

Als je wilt dat je lezers jouw content delen, gebruik dan deze woorden:

  • Als jij hier net zo enthousiast over bent als ik deel dan dit bericht, zodat veel meer mensen horen over…
  • Deel dit bericht als je het eens bent met/dit ondersteunt...
  • Deel dit en laat de wereld weten hoe jij denkt over…


Je lezer zijn mening laten geven

Mensen vinden het heerlijk om hun mening te geven. Wil jij horen hoe jouw klanten over iets denken? Gebruik dan deze woorden in je tekst:

· Vers van de pers! Wat vind jij van <vul je product/dienst/ontwerp/…>?
· Ik ben heel benieuwd hoe jij denkt over . Laat het mij weten in de comments!
· Wat vind jij het meest irritant/fijnst aan…
· Als jij het voor het zeggen had, hoe zou jij dan verbeteren?

Ben je bang dat je negatieve reacties krijgt? Dat kan gebeuren. Probeer kritiek als een manier te zien om je product of dienst te verbeteren.

De woorden die jij in je tekst gebruikt kunnen het verschil maken en mede bepalen hoe jouw omzet eruitziet. Vind jij het lastig om ijzersterke teksten te schrijven en wil je leren hoe je dat met gemak doet? Neem contact met me op om te zien hoe ik jou daarbij kan helpen.


*De zin was origineel "Rose is a rose is a rose is a rose." geschreven in 1913 door Gertrude Stein in het gedicht "Sacred Emily". Later gebruikte ze variaties op die zin waaronder "A rose is a rose is a rose". De betekenis is ‘het is wat het is’.