Copywriting Contentmarketing Business Projector

Maak jij deze 5 fouten in jouw blog?

Wil je een bloeiend bedrijf opbouwen? Schrijf dan voor je bedrijf, bijvoorbeeld door te bloggen. Als je het goed aanpakt, kan schrijven voor je bedrijf je helpen om je zichtbaarheid te vergroten, je expertstatus te onderschrijven, je relatie met klanten te versterken en nieuwe klanten aan te trekken. Ik deel 5 fouten met je die ondernemers vaak maken als ze bloggen en leg je uit hoe je die fouten kunt voorkomen. 


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

1. Het draait niet om jou

Niet elke potentiële klant heeft op dit moment de behoefte, of het geld, om nu met jou in zee te gaan. Bloggen is zaaien, zodat je in de toekomst kunt oogsten (oftewel je bedrijf voor je laat werken, terwijl jij als projector uitrust of leuke dingen doet). Dat zaaien doe je door waardevolle content te maken waarmee je problemen van je (potentiële) klant oplost of hun leven wat makkelijker of leuker maakt. Bloggen draagt bij aan je naamsbekendheid en je gunfactor. De content die je maakt, draait dus niet om jou, maar om je klant. Schrijf geen ellenlange verhalen over je nieuwste product of de prijs waarvoor je genomineerd bent. Natuurlijk mag je daar trots op zijn en dat delen, maar niet in je blog. Plaats er liever een Insta story over. 


2. Leer je lezer iets

Vertel niet hoe fantastisch je bent, maar laat mensen dat ervaren. Dat doe je het makkelijkst door de lezer iets te leren. Een herenkledingzaak kan bijvoorbeeld laten zien hoe je een stropdas knoopt of uitleggen wat een tenue de ville is en wat er onder black tie wordt verstaan. Ben je diëtist, geef dan tips over verantwoorde voeding en deel lekkere recepten. Het voelt misschien niet goed om je kennis zomaar weg te geven, maar het werkt echt. Onderzoek laat zien dat mensen minimaal zeven contactmomenten nodig hebben voordat ze überhaupt overwegen om iets bij je te kopen. Je blogs kunnen een effectieve manier zijn om regelmatig in contact te blijven met je doelgroep.

 

3. Geen sterke kop

De titel van je blog bepaalt grotendeels of iemand je post gaat lezen. Benadruk in je kop de voordelen voor je lezer of welk probleem je oplost. 


4. Geen afbeeldingen gebruiken

Vergeet niet om een aansprekende afbeelding bij je blog te plaatsen. Mensen zijn visueel ingesteld en lezen posts met een afbeelding vaker dan wanneer er geen afbeelding bij de tekst staat. Gratis afbeeldingen die je rechtenvrij kunt gebruiken, kun je onder andere vinden op www.picmonkey.com of www.pixabay.com. De tools vistacreate of canva.com zijn superfijn om tekst aan de afbeelding toe te voegen. Ik gebruikte Canva om de afbeelding bij deze blog te maken.


 5. Geen regelmaat

Zoals gezegd is één blogpost niet genoeg om een relatie op te bouwen met je potentiële klanten. Het is belangrijk dat je regelmatig nieuwe content maakt. Mijn advies is om kwaliteit te kiezen boven kwantiteit. Luister naar je lijf en gebruik je energiespurts als projector. Dus liever een keer per maand een goede blogpost dan elke week een middelmatig artikel. Is schrijven echt niet jouw ding? Kijk of je dan bijvoorbeeld een vlog of podcast kunt maken.

 

Gewoon omdat het kan, deel ik nog een bonustip met je.


Niemand vertellen dat je blogt

“Ik blog, maar niemand leest ‘m”, is een veelgehoorde klacht. Je blog wordt niet uit zichzelf gevonden. Je zult mensen moeten laten weten dat je blogt. Verwijs op social media naar je blogpost, voeg een link naar je blog toe in je e-mailhandtekening, vertel het tijdens netwerkbijeenkomsten, en ga zo maar door. 


Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.