Copywriting

Hoe schrijf ik een goede blog?

Je steekt tijd en energie in het schrijven van een blog en wilt een zo goed mogelijke tekst schrijven, zodat het effect het grootst is. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe je een goede blog schrijft. 


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

Bedenk voordat je begint met schrijven waarover je wilt schrijven. Niets is vervelender dan naar een blanco pagina staren zonder te weten wat je op papier wilt zetten. Werken met een content kalender kan je hierbij helpen. Dan weet je wanneer je waarover gaat schrijven.

 

Bepaal het doel

Bedenk wat het doel van je blog is. Er zijn vijf doelen die je met een blog kunt nastreven:

  • Je wilt je lezer inspireren,
  • Je wilt je lezer iets leren
  • Je wilt je lezer vermaken
  • Je wilt je lezer een kijkje achter de schermen geven
  • Of je wilt een community bouwen. 


Wil jij je lezer iets leren? Welke transformatie wil je dan dat je lezer doormaakt? Als je dat weet, kun je bedenken welke elementen je in je blog aan de orde wilt laten komen en in welke volgorde.

 

Start sterk

Zorg dat je blog sterk begint. Je wilt je lezer in het verhaal trekken, zodat je lezer begint te lezen en blijft doorlezen. De kop is het eerste dat een lezer ziet. Een sterke kop prikkelt de lezer waardoor die meer wil weten. Let er wel op dat de kop de inhoud van de blog weergeeft. Dit om te voorkomen dat je lezer teleurgesteld is als die merkt dat de inhoud van de blog over totaal iets anders gaat. Als dat gebeurt werkt het uiteindelijk tegen je, omdat de kans groot is dat lezer je site meteen weer verlaat.

 

Storytelling

Storytelling werkt erg goed om je lezer in het verhaal te trekken. Mensen zijn nou eenmaal ‘geprogrammeerd’ om naar verhalen te luisteren. Doe daar je voordeel mee. Beginnen met een interessant feit kan ook de nieuwsgierigheid van de lezer wekken waardoor die meer wil weten. 


Schrijf een eerste versie

Start gewoon met schrijven en zet een eerste rommelige versie op papier. Redigeren doe je pas als je eerste rommelige versie klaar is. Wees gewoon jezelf in de tekst. Ben jij een grappenmaker? Dan mag dat in de tekst naar voren komen. Praat jij heel informeel met je klanten? Spreek ze dan ook zo aan in je blog.

 

Alinea’s en tussenkopjes

Zorg dat de lezer je blog snel kan scannen. Schrijf geen enorme lap tekst, maar verdeel je tekst in alinea’s en zet boven elke alinea tussenkopjes. Zo ziet de lezer in één oogopslag waar de tekst over gaat en welke informatie in welke alinea aan bod komt. Het geeft de lezer als het ware een soort ‘adempauze’ in je tekst. Zorg dat tussenkopjes er afwijkend uitzien, door ze bijvoorbeeld vet of schuin te maken.

 

Voeg beeldmateriaal toe

Het toevoegen van beeldmateriaal om je tekst te ondersteunen helpt de lezer. Denk bijvoorbeeld aan een infographic, foto’s, illustraties of video’s. Belangrijk is dat er een link is tussen het beeldmateriaal dat je plaatst en de tekst die je geschreven hebt. Op die manier versterken tekst en beeld elkaar. Je kunt ook werken met streamers of quotes om de tekst op te breken. Een streamer is een opvallende uitspraak die je groter weergeeft.

 

Call to action

Neem een call to action (cta) op in je blog. Dat is een zin waarin je aangeeft wat je wilt dat de lezer doet. Bijvoorbeeld abonneer je op mijn blog, download mijn gratis e-book of deel deze post. Je kunt een call to action in het midden van je blog zetten of aan het eind. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Als je een goede, inhoudelijke blog hebt geschreven, is de kans groter dat je lezer iets terug wil doen en gehoor geeft aan je call to action. Je kunt meerdere call to actions in je tekst zetten, maar overdrijf niet. Ik zou het houden op maximaal twee cta’s per blog.

 

Extra tips:

Schrijf je blog niet in het beheersysteem (cms) van je website. Je loopt het risico dat de verbinding tijdelijk verbroken wordt of er iets mis gaat en je je tekst kwijt bent. Schrijf je blog liever in Word of bijvoorbeeld in Google docs. Het voordeel daarvan is dat je bestand om de zoveel tijd automatisch wordt opgeslagen.

 

Proeflezen

Laat je blog, nadat je ‘m geschreven hebt, even liggen. Dat zorgt ervoor dat je met een frisse blik naar je tekst kunt kijken en eventuele foutjes er makkelijker uithaalt. Denk aan een typfout, een woord dat je vergeten bent te schrijven of dat je per ongeluk hebt laten staan. Het beste is om je tekst hardop voor te lezen. Ik heb regelmatig dat ik foutjes pas uit teksten haal als ik ze hardop voorlees, zelfs als ik ze al een paar keer doorgelezen heb. Je tekst hardop voorlezen dwingt je om elk woord dat op papier staat uit te spreken en niet te lezen wat je denkt dat er staat. Proeflezen kun je zelf doen of je kunt het iemand anders laten doen. Het is sowieso goed om iemand anders naar je tekst te laten kijken. Dingen die voor jou heel logisch zijn, kunnen een struikelblok vormen voor de lezer. Vraag bijvoorbeeld een collega of familielid of besteed het proeflezen uit aan een eindredacteur. Je tekst (laten) tegenlezen zorgt ervoor dat ‘ie sterker wordt en dat is wat je wilt. Goede inhoudelijke blogs schrijven die de lezer verder helpen. 


Hulp nodig?

Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van teksten om jou en jouw projector-bedrijf in de spotlight te zetten? Kijk gerust hoe ik je daarbij kan helpen.