Business Contentmarketing Projector

Ideeën stelen voor je content (en waarom daar niets mis mee is)

Zonder je nek al te veel te draaien en vooral je ogen het werk te laten doen, probeerde je te zien wat je buurman/-vrouw als antwoord bij vraag 4 had opgeschreven. Om er vervolgens achter te komen dat je buur het antwoord ook niet wist of het handschrift onleesbaar was. Je had geen zak aan je afkijkpoging gehad en kreeg ook nog eens op je kop van de docent die je op spieken betrapte. In deze blog leg ik uit waarom er niets mis is met afkijken en haal ik mijn arm van het blad, zodat je openlijk mijn ideeën voor content kan stelen.


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.


Zeg eens eerlijk: jij kijkt toch ook wel eens af? Wat mij betreft, is daar helemaal niets mis mee. Door af te kijken, kun je namelijk iets nieuws leren. Ideeën van een ander stelen helpt je in je creatieve ideeënproces. Een idee van een ander kan jou namelijk weer op een nieuw idee brengen. Ik laat me dagelijks inspireren door de content van anderen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Zeker als projector is elke energie hack welkom 😉

Bestaan originele ideeën wel?

En toch... Het is er zo bij mij (en bij jou waarschijnlijk ook) ingeramd dat afkijken niet oké is dat het soms wat ongemakkelijk voelt. Aan de andere kant: welk idee is er nou écht origineel? Neem de gemiddelde Hollywoodfilm: jongen en meisje vinden elkaar leuk. Ze moeten allerlei obstakels overwinnen om uiteindelijk toch in elkaars armen te eindigen. Of deze: de good guy wil de wereld verbeteren. Hij komt op zijn pad allerlei slechteriken tegen die hem tegenwerken, maar hij is ze allemaal te slim af waardoor zijn plan slaagt.

Ideeën als inspiratiebron

Ik laat me dus graag inspireren door de content van anderen. Het zien van een serie op Netflix kan mij aanzetten tot het schrijven van een social media post, omdat ik bijvoorbeeld een parallel kan trekken naar mijn werk. En een van de sprekers tijdens de Youpreneur Summit in Londen deed mij een idee voor een te ontwikkelen een online programma aan de hand. Ben ik dan een inspiratieloze luilak? Of ben ik iemand die zich laat inspireren door de ideeën van anderen om me die vervolgens eigen te maken? Ik ga voor dat laatste. Want er zit wat mij betreft wel degelijk een verschil tussen iets woord voor woord overnemen of je door iets laten inspireren en er je eigen sausje overheen gieten.

Sharing is caring
Mijn kennis, kunde en ideeën deel ik met liefde met jou. Daarom staan hieronder ideeën die je naar lieve lust kunt gebruiken. Graag gedaan!

Voorheen werkte ik met een Excelbestand waarin ik content noteerde die mij aanspreekt. Tegenwoordig gebruik ik daar Evernote voor en soms mail ik dingen naar mezelf. Dingen die ik daar noteer zijn bijvoorbeeld titels of onderwerpregels van e-mails die ik ontvang en titels van blogs en podcasts die ik voorbij zie komen. Zo heb ik altijd iets waarop ik kan terugvallen bij gebrek aan inspiratie.

Als ik in de boekhandel of supermarkt magazines zie liggen, scan ik de cover om te zien welke koppen erop staan. Er kan er zomaar eentje op staan die mij inspireert om een post op social media of een blog over te schrijven. Een foto van de cover is zo gemaakt om het idee niet verloren te laten gaan.

Bij totaal gebrek aan inspiratie is het internet altijd behulpzaam. Deze site helpt mij bij het genereren van ideeën en ook Answerthepublic stelt zelden teleur.

Tip:
Kijk naar wat je raakt of blij maakt en bedenk hoe je het kunt aanpassen. Voeg iets toe, laat iets weg, hussel de inhoud door elkaar en kijk wat er ontstaat.

Steel de ideeën die ik met je deelde gerust… ik ben benieuwd naar de twist die jij aan de content geeft.

Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.