Business Copywriting Contentmarketing

Microcopy schrijven, wat is het en hoe doe je het?

Je site is klaar, yes! Je bent helemaal blij met je homepage en je blogs zijn inhoudelijk sterk. De juiste zoekwoorden zitten in je tekst verwerkt, zodat Google jouw zichtbaarheid een boost kan geven. De kans is echter aanwezig dat je iets belangrijks bent vergeten… je microcopy.

Huh? Microcopy, wat is dat? Als je niet weet wat het is, is het ook niet zo gek dat je er geen aandacht aan besteedt. Al is het wel heel slim om te doen, want deze korte tekstjes kunnen een grote impact hebben op het succes van je website. Omdat je bezoeker ongeveer 20 procent van de tekst op je site leest, kan microcopy op strategische plekken een groot verschil maken. Maar hoe schrijf je nou magische microcopy?

Wat is microcopy?

Microcopy is een verzamelterm voor korte tekstjes op een website die je bezoeker ‘helpen’. Denk aan de tekst in een pop-up, aanwijzingen in je contactformulier of op de buttons.

Waarom is microcopy belangrijk?

Microcopy is belangrijk, omdat deze tekstjes je helpen om de klant te verleiden. Hoe? Door de gebruiker te ontzorgen, behulpzaam te zijn en mogelijke bezwaren weg te nemen. En je kunt er je branding mee ondersteunen, zeker als zelfstandig ondernemer, door er iets van je persoonlijkheid mee te laten zien.

Voorbeelden van microcopy

Een voorbeeld van microcopy zijn de zinnen die je op Facebook ziet, zoals ‘Wat ben je aan het doen?’


Je denkt misschien: boeien! Maar ik heb zo’n vermoeden dat ze hier bij Facebook goed over hebben nagedacht. Ze hadden ook kunnen kiezen voor:

  • Waar denk je aan?
  • Typ hier iets
  • Zeg iets
  • Deel iets me je vrienden

Microcopy kun je ook inzetten om mogelijke bezwaren bij je doelgroep weg te nemen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van Timely.