Mindset

De 5 niveaus van dankbaarheid

Wist jij dat er 5 niveaus van dankbaarheid zijn? Ik niet… totdat ik een podcast luisterde van James Wedmore. In die aflevering deelde hij vijf niveaus van dankbaarheid. Ik vond het een mooi concept en deel het hier graag met je.


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.


Niveau 1: je waardeert niet wat je hebt

We kennen allemaal wel iemand die in deze categorie valt. Zo iemand die altijd klaagt, ongelukkig is en je continu op iets wijst dat verkeerd is en je -in zijn ogen- beter had kunnen doen.


Niveau 2: je waardeert wat je in je leven hebt

De meerderheid van de mensen valt in deze categorie. Dit is jouw niveau wanneer je je bewust bent van al het goede in je leven en dat ook benoemt, bijvoorbeeld door het op te schrijven. Je kunt denken aan dankbaar zijn voor het dak boven je hoofd, je familie, dat je deze blog online kunt lezen, …. Want hoe normaal dat laatste voor jou ook is, er zijn nog steeds mensen voor wie een internetverbinding die vanzelfsprekend is. Val jij in deze categorie of misschien in het volgende niveau?


Niveau 3: je waardeert wat je nog niet hebt

Als je in dit niveau zit, waardeer je alles in je leven én uit je je dankbaarheid voor wat er nog niet in is. Kun je dankbaar zijn voor iets dat naar je onderweg is? Bijvoorbeeld dat droomhuis waar je ooit in hoopt te wonen, die reis die je gaat maken of die nieuwe liefde. Je kunt de nadruk leggen op het feit dat het er nog niet is of dankbaar zijn dat het onderweg naar je is, ook al weet je niet wanneer het komt.


Niveau 4: je waardeert het ‘slechte’ in je leven

Huh? Denk je nu misschien… Hoe kan ik dankbaar zijn voor een klote-ervaring die ik heb gehad? In het kort: omdat je meer leert van de problemen in je leven dan van je successen.


‘The breakthrough always comes after the breakdown’


Wanneer je vijanden, problemen en lastige situaties kunt zien als iets om dankbaar voor te zijn, groei je zo ontzettend snel. Zo heb ik een tijd lang voor een klant gewerkt. Mijn bankrekening werd daar erg blij van, maar ikzelf niet. Ik ben met deze klus gestopt waardoor er tijd vrij kwam in mijn agenda om aan projecten te werken waar ik blij van werd. Achteraf ben ik vet dankbaar voor deze ervaring, omdat ik geleerd heb wat ik NIET wilde en mijn focus kon verleggen naar wat ik WEL wilde. En da’s zó belangrijk. Kun jij een kans die zich vermomd heeft als probleem herkennen en er dankbaar voor zijn?


Niveau 5: je beseft dat er geen slechte ervaringen zijn

In dit niveau besef je dat het een keuze is om iets te bestempelen als een probleem of als iets slechts. In dit niveau besef je dat falen niet bestaat en er geen mislukkingen zijn. Je realiseert je dat alles in je leven voor je gebeurt en je dankbaar mag zijn voor alles wat er op je pad komt.


In welk niveau zit jij? Wil je bewuster omgaan met dankbaarheid? Begin dan eens met elke dag drie dingen te benoemen waarvoor je dankbaar bent. Bijvoorbeeld net voordat je gaat slapen of wanneer je onder de douche staat. En kijk of je ‘problemen’ kunt omdenken.


The next step

Ben jij er klaar voor om een volgende stap te zetten en je gevoel van dankbaarheid te vergroten? Dan is mijn dankbaarheidsdagboek echt iets voor jou! Je leest er op deze pagina meer over.