Storytelling

Een personal story schrijven, hoe doe je dat?

Als zelfstandig ondernemer ben jij je bedrijf. Wie jij bent, wat jij doet en vooral waarom je dat doet, is waarmee jij jouw potentiële klant kunt raken. Je kunt dus niet zonder een personal story. Hoe je een personal story schrijft die voor verbinding zorgt, lees je in deze blog.

 

Denk eens terug aan de laatste netwerkbijeenkomst waar je was. De kans is groot dat je meerdere keren deze vraag is/hebt gesteld: ‘Wat doe jij?’. De meeste mensen hoesten dan een functietitel op. ‘Ik ben coach/VA/fotograaf/…’ en vertellen misschien aan welk project ze werken. Het is nietszeggend waardoor je niet blijft hangen, en dat is wat je niet wilt. Jij wilt een onuitwisbare indruk achterlaten, zodat jouw naam in het geheugen staat gebrand van de persoon met wie jij sprak. Dat doe je door iets te vertellen dat raakt, dat zorgt voor verbinding en jou uniek maakt. Daar komt jouw personal story om de hoek kijken.

 

Cruciale elementen bij een personal story

Een goede personal story bevat vier elementen:

  1. je waarom
  2. emoties
  3. (een beetje) drama
  4. consistentie

 

1. je waarom

Wat niet in jouw personal story mag ontbreken is jouw ‘waarom’. Door het waarom te vertellen achter wie jij waarmee helpt, laat je iets zien van jouw essentie, drijfveren en passie. Hiermee geef je de ander een kijkje in jouw leven en de ware betekenis van jouw werk. Weet je niet wat jouw waarom is? Stel jezelf dan eens de vraag ‘waarom doe ik wat ik doe?’. Neem geen genoegen met het eerste de beste antwoord dat in je opkomt, zoals ‘Omdat ik geld moet verdienen’, ‘Omdat ik daar nou eenmaal voor opgeleid ben’ of ‘Omdat ik het leuk vind’. Blijf de waaromvraag herhalen. Waarom vind je het leuk, waarom heb je die opleiding gekozen? Wat inspireert jou? Wie was er voor jou in moeilijke tijden? Wie maakte er een opmerking die jou het zetje gaf om te veranderen? Denk er goed over na en zet het allemaal op papier. Als het goed is helpt het stellen van deze vragen jou om te ontdekken wat jou drijft, je motiveert en hoe dat samenhangt met wat je doet en hoe je dat doet. Je zult patronen gaan zien en daaruit een verhaal kunnen destilleren. Soms helpt het om iemand anders naar jouw verhaal te laten kijken en hem/haar te vragen wat opvalt in wat je opschreef.

 

2. emoties

Door het delen van jouw waarom vergroot je de kans dat het iets doet met de emoties van de ander. Als we naar iemand luisteren die vanuit zijn hart spreekt, kunnen we bijna niet anders dan hierdoor geraakt worden. Uit onderzoek blijkt dat emoties een grotere invloed hebben op onze gedachten dan feiten. Lepel in je verhaal dus niet alleen droge feiten op. Vertel vanuit je hart over wat jou drijft en schuw daarbij negatieve emoties niet. Zorg voor een goede balans tussen positieve en negatieve emoties. Zo ontstaat er een dynamische en geloofwaardige flow. Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar iemand die alleen maar Instagramwaardige momenten deelt en nooit iets vervelends meemaakt, vind ik minder interessant. Ik word eerder geraakt door iemand die ook durft te laten zien dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. 

 

3. (een klein beetje) drama

Nummer 2 (emoties) gaat hand in hand met nummer 3: drama. Elk krachtig verhaal bevat een plot en bereikt een climax, doordat er iets onverwachts gebeurt. Ook jouw personal story moet een uitdaging bevatten en laten zien waarom en hoe jouw leven veranderde. In jouw alledaagse leven gebeurde iets waardoor je wel actie moest ondernemen. Vind dat moment en verwerk het in jouw verhaal. Het zorgt ervoor dat je de luisteraar bij de les houdt en nieuwsgierig maakt naar de afloop. Want een verhaal zonder uitdaging voor de held in het verhaal, jij dus, is totaal niet boeiend om naar te luisteren. We willen weten wat je hebt overwonnen, welke transformatie je doormaakte en wat je hebt geleerd. 

 

4. consistentie

Als zelfstandig ondernemer ben je vaak je merk. Je personal brand gaat daarmee hand in hand. Hoe beter jouw personal story aansluit bij jouw personal brand, hoe consistenter het geheel is. En mensen houden van consistentie, zoals ook bleek uit de onderzoeken die Robert Cialdini uitvoerde (en beschreef in zijn boek ‘Invloed’). Belangrijk is dat je er niets bij verzint om het spannender te maken of om het beter te laten aansluiten bij je personal brand. ‘Fake it untill you make it’ gaat hier niet op.  

 

Tip: Heb je een eerste versie van je personal story op papier staan? Bel een goede vriend of collega op en vertel die persoon het verhaal. De manier waarop hij/zij reageert, vertelt je welke emoties je verhaal raken (een lach, een traan) en wat werkt. Vraag of er dingen onduidelijk waren en of je ergens te veel van de hak op de tak sprong. Zo ontdek je wat je nog moet bijschaven aan het verhaal.

 

Voorbeelden personal story

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van de vier elementen graag een voorbeeld ziet van hoe dat in de praktijk werkt. Bekijk eens deze pagina op de site van Lewis Howes waar hij vertelt over de weg die hij aflegde. Je ziet alle elementen erin terugkomen. Dat is ook het geval in het verhaal over het leven van Oprah Winfrey en het verhaal dat Facebook COO Sheryl Sandberg deelde in haar speech die ze op UC Berkeley gaf. Ze deelde haar persoonlijke verhaal. “One year and 13 days ago, I lost my husband, Dave. His death was sudden and unexpected”, vertelt ze. Het schudde haar leven op dat daardoor veranderde:

“Dave’s death changed me in very profound ways. I learned about the depths of sadness and the brutality of loss. But I also learned that when life sucks you under, you can kick against the bottom, break the surface, and breathe again. I learned that in the face of the void—or in the face of any challenge—you can choose joy and meaning.” Beroemd is de

Stanford speech die Steve Jobs gaf. “We had just released our finest creation - the Macintosh - a year earlier, and I had just turned 30. And then I got fired…” Hij vertelt hoe het, achteraf, het beste was dat hem had kunnen overkomen. “It freed me to enter one of the most creative periods of my life.”

 

Tip: Bij storytelling kun je het verhaal versnellen door details weg te laten of juist vertragen door meer woorden te gebruiken wanneer je een moment beschrijft. Zorg ervoor dat je vertraagt bij de belangrijke momenten en daar omheen snelheid in je verhaal houdt. Wil je weten hoe je in drie stappen een verhaal vertelt. Lees dan dit artikel.

 

Een goede personal story op papier zetten is niet makkelijk. Je zult niet meteen een perfecte versie opschrijven. Da’s niet erg. Je kunt het verhaal bijslijpen. Desondanks is het de moeite waard om jouw verhaal op te schrijven. Ik geloof dat iedereen een verhaal heeft waarmee hij/zij anderen kan inspireren en raken, jij dus ook. Als je met jouw personal story één persoon kunt helpen, is het wat mij betreft al de moeite waard, toch?

 

Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina