Publiceer je tekst niet (voordat je jezelf deze 5 vragen stelt)
Wie ooit een tekst schreef weet dat je er eindeloos aan kunt blijven schaven. Een woord weg hier, een ander woord daar. Hoe weet je wanneer een tekst klaar is en gepubliceerd kan worden? In deze blog deel ik vijf vragen die je jezelf kunt stellen voordat je een tekst de wijde wereld instuurt.
Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.
1: Is dit het beste dat jij over dit onderwerp kunt schrijven?
Je hebt niet altijd tijd om een killer tekst te schrijven. Er hijgt een deadline in je nek en je wil het van je to-do-lijst afvinken. Toch is het beter om minder content te publiceren die van hoge kwaliteit is, dan halfbakken teksten. Stel jezelf de vraag of dit het beste is dat je over dit onderwerp kunt schrijven. Nee? Wat moet er aan je tekst veranderen om daar wel aan te voldoen? Hiermee bedoel ik overigens niet dat je een tekst schrijft waarmee je een literatuurprijs wint. Het gaat er simpelweg om of jij je best hebt gedaan op de tekst. Check of de tekst vanuit je hart komt, klinkt als jou, jouw visie weergeeft en informatief genoeg is voor de lezer.
2: Doet de tekst wat je wil?
Met elke tekst wil je iets bereiken: je wil een lezer entertainen, iets leren, een kijkje in de keuken geven, of wat dan ook. Lees je tekst en oordeel eerlijk of jij je doel behaalt met de tekst die je hebt geschreven. Nee? Herschrijf je tekst dan totdat dit wel zo is.
3: Staat er een call to action in je tekst?
Als ondernemer wil je niet afhankelijk zijn van externe partijen, zoals Facebook, LinkedIn of Instagram. Niet alleen vanwege eventuele privacy issues, maar vooral omdat je dan de macht uit handen geeft. Als Instagram morgen uit de lucht gaat, heb jij geen contact meer met jouw (potentiële) klanten. Alleen al om die reden wil je mailadressen van deze mensen verzamelen. Staat er een call to action in je tekst? Een zin waarin je de lezer vraagt om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of gratis weggever? Is er een manier om ze op jouw mailinglijst te krijgen, zodat jij jouw publiek kunt laten groeien?
4: Is dit artikel makkelijk te delen?
Hoe meer mensen jouw tekst zien, hoe meer mensen je bereikt en kunt helpen met jouw product of dienst. Maak jij het je lezers heel makkelijk om jouw tekst met hun connecties te delen? Staan er bij je blog deelbuttons voor social media? Blijft de opmaak van je tekst er mooi uitzien als iemand jouw mail doorstuurt naar een ander? Staan er oneliners in die viral kunnen gaan?
5: Hoe ga jij de tekst promoten?
Een tekst, hoe goed geschreven ook, komt niet vanzelf bij de lezer terecht. Daar is jouw hulp voor nodig. Bedenk, voordat je je tekst publiceert, hoe je deze tekst onder de aandacht gaat brengen. Verstuur je een nieuwsbrief aan de mensen op je mailinglijst dat er een nieuwe blog online staat? Plaats je posts over je tekst op LinkedIn, Instagram en Facebook? Wijs je mensen via een advertentie op je artikel? Weet wat je wil doen en bereid ook die teksten voor.
Tip: teksten die je ooit schreef kun je tegen het licht houden door deze vragen te stellen en ze opnieuw te publiceren. Je zult zien dat kleine wijzigen een groot effect kunnen hebben.
Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.