Business Copywriting

Drie veelgemaakte fouten op de Over mij-pagina (en hoe je ze oplost)!


Sales: als ondernemer ontkom je er niet aan. Wat je business ook is, je verkoopt iets: producten, diensten of ideeën.


Je Over mij-pagina is een van de meest bezochte pagina’s op websites. En daarmee is het een uitgelezen saleskans voor je bedrijf! Je vertelt wat je doet en waarom je dat doet. Helaas gebruiken veel ondernemers deze mogelijkheid niet om een potentiële klant aan zich te binden.


Ik deel drie veelgemaakte fouten met je en leg uit hoe je ze kunt voorkomen of oplossen.


1. Je schrijft niet voor je ideale klant

Als ik mijn klanten vraag wie hun ideale klant is, kijken ze me vaak aan of ik ze vraag alle cijfers van het getal Pi op te noemen. “Uh, nou (en dan volgt een waslijst aan potentiële klanten). Als je teksten schrijft die voor ‘iedereen’ zijn, raak je er meestal niemand mee, omdat niemand zich écht aangesproken voelt.


De oplossing: Beschrijf jouw ideale klant. Waar ligt hij/zij ’s nachts wakker van? Wat is zijn/haar probleem (dat jij kunt oplossen)? Hoe kun jij dat oplossen?

 

Als je weet wie jouw ideale klant is, wordt teksten schrijven ineens een stuk makkelijker. Je weet of je ‘u’ of ‘je’ schrijft, je mail met ‘beste’, ‘lieve’ of ‘hej’ begint en welke verhalen jouw ideale klant aanspreken.

 


2. Het draait allemaal om jou

Ken je de film ‘Finding Nemo’? Daarin zit een scène waarbij een groep vogels ‘me, me, me’, roept. Hetzelfde doen veel mensen op hun Over mij-pagina. En dat terwijl het op die pagina niet om jou draait (nou, oké misschien een klein beetje), maar om hoe jij mensen kunt helpen bij het oplossen van hun probleem.


De oplossing: Zorg dat de focus bij het schrijven van de tekst ligt op hoe jij een probleem van je klant kunt oplossen.



3. Je hebt geen ‘elevator pitch’

Veel ondernemers hebben op hun Over mij-pagina niet staan wat ze doen. En zo’n elevator pitch schrijven is ook verrekte lastig, ik weet het. Maar als je wil dat bezoekers op je site blijven hangen, moet je in een paar regels kunnen beschrijven wat je doet.

Een mooi voorbeeld is dat van Tony’s Chocolonely: samen maken we chocolade 100% slaafvrij. De pay-off van het bedrijf is ook mooi: crazy about chocolate, serious about people. Beide zinnen zeggen veel over waar het bedrijf voor staat en dat in weinig woorden.


De oplossing: Schrijf een elevator pitch en plaats die op je website.



Gewoon omdat het kan, krijg je nog een bonustip van me. En geloof me, deze wil je lezen!


BONUS: We zien jou niet

Volgens Chris Ducker, een expert op het gebied van personal branding, moeten we het niet hebben over B2C (business to consumer) of B2B (business 2 business), maar over P2P (people 2 people). Ik ben het dat volledig met hem eens. Voor mij is de klik met een klant of leverancier belangrijk. Die komt er pas als ik zijn/haar persoonlijkheid zie.


Veel ondernemers gaan op hun website ineens over zichzelf in de derde persoon praten (ook als ze eenpitter zijn) en gebruiken formele taal, soms met een heleboel jargon. Stel dat je in de kroeg een bekende - we noemen hem Jaap - tegenkomt. Hij vertelt over een carrièreswitch en jij vraagt wat hij doet en hij zegt: “Jaap daagt mensen die diep zitten uit om te reflecteren, zodat ze weer in hun kracht komen te staan.” Hoe lang blijf jij met Jaap praten? Precies, niet lang!


De woorden van Jaap missen passie. Er zit geen hart en ziel in. Op mijn eigen Over mij-pagina lees je waarin ik geloof, waarom ik doe wat ik doe en dat ik van pure chocolade houd. Die informatie zegt iets over mij als persoon en zorgt ervoor dat potentiële klanten kunnen beslissen of ze met mij willen samenwerken.

 

De oplossing: Ben je eenpitter? Schrijf dan ‘ik’ en niet ‘wij’. Laat zien wie jij bent door verhalen te vertellen en gebruik woorden die bij jou passen.


In deze blog deel ik een praktisch stappenplan dat je helpt bij het schrijven van je Over mij-pagina. Heel veel succes met het (her)schrijven van je Over mij-pagina. Kun jij er hulp bij gebruiken? Kijk dan hoe wij kunnen samenwerken.