Contentmarketing Business

Bingewaardige content maken: de geheimen ontrafeld

Ken je dat? Je besluit nog één aflevering van je favoriete serie te kijken voor je het weet ben je vier afleveringen verder en rol je om half twee ’s nachts je bed in. Hoe krijgen ze het toch steeds weer voor elkaar dat jij blijft kijken? En hoe kun jij diezelfde principes toepassen in jouw content? 

 

Wat is bingen?

Binge (/binj/), noun

“a short period devoted to indulging in an activity to excess.”

 

Uit een onderzoek Morning Consult/Hollywood Reporter blijkt dat 60% van de kijkers aangeeft per week twee of meer afleveringen van een serie achter elkaar te bekijken. En maar liefst 45% van de jongvolwassenen zegt wel eens afspraken af, zodat ze thuis een serie kunnen bingewatchen. Als je weet waardoor iemand niet kan stoppen met lezen/kijken/luisteren, weet je ook wat je moet doen om je potentiële klanten verslingerd te laten raken aan jouw content. 

 

De klant zit aan de knoppen

Het mooie van bingwaardige content maken, is dat de klant aan de knoppen zit. Hij kan zelf bepalen of hij vandaag één aflevering van je podcast luistert of er vijf achter elkaar wil horen. Om die reden heb ik bij het lanceren van mijn podcast niet één maar drie afleveringen tegelijkertijd live gezet. Wie na de eerste aflevering meer wilde horen, hoefde daar geen week op te wachten. Een potentiële klant is op zoek naar een oplossing van zijn probleem. Door bingewaardige content aan te bieden, kun je jij klant sneller helpen. Je vergroot er ook nog eens de kans op een verkoop mee. Door het aanbieden van je content werk je aan je know-like-trust-factor. Pas als een potentiële klant jou kent, aardig vindt en vertrouwt, zal hij overwegen om iets bij je te kopen. Best wel belangrijk dus…

 

Verslavende content

Om bingewaardig te zijn moet je content niet alleen aansprekend zijn, maar volledig verslavend. Er zijn verschillende creatieve en conceptuele principes die je kunt inzetten om dit voor elkaar te krijgen. Het belangrijkste is: kwaliteit. Beter minder content die van goede kwaliteit is en aansluit bij de behoeften van jouw klanten, dan veel content die middelmatig is. Een mooi voorbeeld daarvan is de BBC-serie Sherlock. Wat nou 20 afleveringen van 45 minuten? Elk seizoen bestaat uit 3 afleveringen van 90 minuten. Hoog van kwaliteit en een sterk staaltje storystelling. Want ook dat is belangrijk als je bingewaardige content wilt maken. Welk verhaal ga je vertellen?

 

Beginnen met het maken van bingewaardige content

Begin met het benoemen van de kernwaarden van je bedrijf. Wat drijft jou(w team) om elke dag aan de slag te gaan? Welke waarde voeg jij toe voor je klanten? Wat voeg jij toe aan de wereld? Een tweede stap is het uitkristalliseren van je publiek. Welke waarden vinden zij belangrijk? Waar gaan zijn van ‘aan’? Waardoor worden zij geraakt? Waar praten ze over en waar doen ze dat?

 

Nu je helder hebt wat jij belangrijk vindt en waar jouw klanten warm voor lopen, kun je kijken naar waar de overlap zit. Over die onderwerpen ga je bingewaardige content maken. Vragen die je jezelf daarbij kunt stellen zijn:

  • Waar ben jij expert in?
  • Hoe kun jij op een aansprekende manier waarde toevoegen voor jouw publiek? 
  • Heeft het onderwerp genoeg diepte, zodat je het in meerdere delen/afleveringen kunt uitwerken? 
  • Kun je iets nieuws zeggen over het onderwerp?
  • Welke emoties kun je oproepen bij de kijker/lezer/luisteraar?
  • Past het format dat je in gedachten hebt voor de volle honderd procent bij jou(w merk)?

 

Cliffhangers toevoegen

Het Zeigarnik effect is een psychologisch fenomeen waaruit blijkt dat mensen onafgemaakte (onderbroken) taken beter onthouden dan voltooide taken. Mensen willen weten hoe iets afloopt. Daarom werken cliffhangers zo ontzettend goed. Ook jij kunt cliffhangers toevoegen aan je content. Bijvoorbeeld door in je nieuwsbrief halverwege een verhaal te stoppen en aan te geven dat je de rest van het verhaal de volgende keer deelt. Een andere manier is door een teaser te geven van waar je het de volgende keer over gaat hebben. In tijdschriften staat niet voor niets op de laatste pagina wat je in het volgende nummer kunt verwachten.

 

Even een off topic tip… maar een goede manier om niet in de valkuil van een cliffhanger te stappen, is door halverwege een aflevering te stoppen met kijken. Je voorkomt dan de opbouw naar de cliffhanger waardoor je niet tegen jezelf zegt dat je die volgende aflevering ook écht moet zien.

 

Gamification

Wat ook goed werkt, is gamification-elementen toevoegen aan je content. Denk bijvoorbeeld aan het ‘verstoppen van paaseieren’ (verborgen boodschappen) in je content. Een mooi voorbeeld daarvan is deze interactieve plattegrond over de Olympische Spelen in Rio waarbij je allerlei uitdagingen krijgt voorgeschoteld.

 

Personaliseer je content

Het personaliseren van je content is een belangrijke pijler om je content bingewaardig te maken. Stel dat jij op zoek bent naar informatie over storytelling en je ziet vervolgens alleen maar blogs over copywriting… dan haak je af. Maar wat nou als jij alleen maar toffe content te zien krijgt over het vertellen van verhalen? Dan is de kans groot dat je door blijft lezen. Dat is ook waarom je op sites als Bol.com suggesties ziet voor andere items die je wellicht interessant vindt. En ook Netflix geeft je tips over welke serie jij verslinden na het afronden van een bingesessie. Een handige tool die je voor je Wordpress-site kunt gebruiken is If-So. Het staat nog op mijn to-do-lijst om hiermee te gaan experimenteren. Heb je interesse in deze tool? Houd dan Appsumo in de gaten. Deze tool, en vele andere handige tools, kun je hier voor een prikkie kopen.

 

Meten is weten

Bingewaardige content maken doe je om marketingdoelstellingen te bereiken. Is jouw doel bijvoorbeeld m meer leads in je funnel te krijgen, zorg dan dat je ook kunt controleren of je dit doel behaalt. En kijk of je kunt achterhalen welke content het beste werkt. Hoe scherper jij zicht hebt op welke content het goed doet bij jouw (potentiële) klanten hoe beter de content is die je in de toekomst maakt.

 

Ik ben benieuwd naar jouw idee voor bingewaardige content! Kun jij hulp gebruiken bij je contentmarketing, storytelling en/of copywriting? Ik kan je erbij helpen. Hoe? Check deze pagina om te zien hoe wij kunnen samenwerken.