Contentmarketing Business Projector

Content batchen: efficiënter content maken als Human Design Projector

Je wilt als ondernemer regelmatig content maken, omdat je weet dat contentmarketing goed is voor je online zichtbaarheid en je daarmee bouwt aan vertrouwen. Maar waar haal je als Human Design Projector-ondernemer de tijd vandaan om consistent content te creëren naast alles wat je ook voor je bedrijf moet doen? Door slimmer te werken, niet harder... Haal de druk van je schouders om elke week content te maken, ga content batchen. Wat dat is en hoe je dat doet? Lees snel verder!

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het consistent maken en delen van waardevolle, relevante online en offline content om zo klanten aan te trekken, aan je te binden en in klanten te veranderen. Contentmarketing omvat alles wat jij inzet om jouw merk te communiceren. Denk aan nieuwsbrieven, posters, podcasts, foto’s, video’s, blogs, etc. Zomaar een post de wereld in slingeren zonder dat die waarde heeft voor jouw lezer/kijker/luisteraar is geen contentmarketing. Het draait om de woorden waardevol en relevant. Help potentiële klanten bij het oplossen van een probleem door ze te informeren en te inspireren. Je geeft dus kort gezegd jouw kennis gratis weg. Dit doe je om je potentiële klanten te laten zien dat jij weet waar je het over hebt en je kunt helpen bij het oplossen van een probleem (lees: doordat een klant jouw product of dienst koopt).


Overigens... ben jij een Splenic Projector, net als ik, dan is content batchen minder slim. Voor jou werkt het 't beste om op het moment dat je inspiratie voelt content te maken en die te delen. Batchen werkt vooral goed voor Ego Projectors die de 'strijd' met zichzelf aan kunnen gaan.

Reden om geen content te maken

Voordat ik uitleg wat content batchen is, wil ik graag vier veelgehoorde redenen (of eigenlijk smoesjes) met je delen waarom ondernemers geen content maken:

  • Ik heb er geen tijd voor
  • Er kwam iets dringends tussen
  • Ik heb geen idee waarover ik content kan maken
  • Ik kan niet schrijven/heb geen apparatuur om video’s/podcasts te maken/ben niet technisch genoeg

Klinkt dat bekend?

Wat is content batchen?

Het maken van al die waardevolle content kost inderdaad tijd. En het kan gebeuren dat je naar een knipperende cursor zit te staren, omdat je geen idee hebt waarover je nu weer kunt schrijven. Je contentmarketing strategisch aanpakken en content batchen, gaat je ongelooflijk veel tijd schelen. Iets batchen betekent in het Engels: ‘the grouping of similar tasks that require similar resources in order to streamline their completion’. Concreet betekent het dat je, in plaats van elke week (om de week, of elke maand) content te maken, jouw content in bulksessies produceert. Je blokt bijvoorbeeld een dag om in één keer een paar blogs, video’s, podcasts of visuals te maken. Kortom: je wijdt een dag(deel) aan één bepaalde taak en schakelt daarbij alle mogelijke afleidingen uit, zodat jij je daarop volledig kunt focussen.

Tip: een batchdag(deel) kun je voor allerlei taken inplannen, denk bijvoorbeeld aan het doen van je administratie, je (online) training ontwikkelen, het bijwerken van je website, of…

De voordelen van content batchen

Content batchen klinkt misschien als een puist werk, maar het heeft voordelen:


  • Het zorgt voor focus waardoor je bergen werk verzet

Nou doe je dat als Projector sowieso al, maar je hebt er niet consistent energie voor. Door een moment waarop je energie hebt zo efficiënt mogelijk te gebruiken, creëer je in minder tijd meer content. In plaats van multitasken richt je je op één ding. Dat is vooral slim als je video’s of podcasts maakt. Je hoeft maar één keer de boel klaar te zetten voordat je opnames gaat maken. En voor de dames die video’s maken: je hoeft maar één keer je make-up te verzorgen. 😊


  • Het scheelt tijd

Doordat je met meer focus werkt, maak je meer content in minder tijd. Ook kun je je content vooruit inplannen in je CMS-systeem en voor social media. In de tijd die je overhoudt, kun jij klanten helpen, een bezoekje aan de schoonheidsspecialist brengen of leuke dingen doen met je familie of vrienden. 😊


  • Je pakt je contentmarketing strategischer aan

Doordat je het maken van content bundelt, kun je er met een helicopterview naar kijken. Sluit de content logisch op elkaar aan, kun je naar andere content verwijzen?


  • Je kunt vooruit werken

Een ander voordeel van content batchen is dat je vooruit kunt werken. Ben je een weekje ziek, op vakantie of heb je geen energie als Projector? Dan hoef je niet meteen in paniek te raken. Jouw content is klaar en ingepland. Terwijl jij al nippend aan een drankje op het strand ligt, wordt jouw content gepubliceerd.

Hoe werkt content batchen?

Om je content zo effectief mogelijk te batchen, heb je twee dingen nodig:

  • Een plan
  • Een systeem (lucky you als Projector!)

In dit artikel ga ik ervan uit dat je een eenpitter bent, die alles zelf doet. Werk jij met een team, dan zal jouw systeem er iets anders uitzien. Ik deel een werkwijze met je die je kunt aanpassen, zodat het werkt voor jou en jouw Projectorbedrijf.

Onderzoek welke content werkt

Voordat je uren steekt in het maken van content, is het goed om te weten welke content werkt voor jouw bedrijf. Anders ben je kostbare tijd en energie aan het verspillen aan iets waar jouw publiek niet op zit te wachten. Da’s zonde. Kijk naar welk type content populair is bij jouw doelgroep. Is dat video, een podcast, een blog of een poll? En heel belangrijk: wat vind je zelf het leukste om te doen! Doe onderzoek naar de vragen die leven bij jouw potentiële klant. Naar welke informatie zoekt jouw doelgroep? Als je die content maakt, is de kans een stuk groter dat het een succes wordt.

Plan een brainstorm in

Begin met een brainstorm. Tijdens die brainstorm noteer je al je content-ideeën. Welke vragen stellen klanten jou, welke vragen zouden ze moeten stellen en welke influencers kunnen jou helpen bij het verspreiden van jouw content. Kijk ook welke koppen van andere blogs jou aanspreken, wat anderen over het onderwerp schreven (gewoon het onderwerp waarover je wilt schrijven intikken in Google) en hoe jij dat nóg beter kunt doen.

Noteer alles in een document. Bij gebrek aan inspiratie kun je er altijd weer naar teruggaan en uit putten (of mijn 100 content-ideeën voor Projectors gratis downloaden). Krijg je nieuwe ideeën? Voeg die dan toe aan je lijst.

Tip:

Kijk of jij het fijn vindt om je content in thema’s in te delen. Stel je bent voedingsdeskundige dan zou je bijvoorbeeld de ene maand kunnen ingaan op bewegen, de volgende maand op mindset en de maand daarna op dieetmythes.

Bepaal je intentie

Wat is haalbaar voor jou als Projector-ondernemer? Dat een collega iedere week een podcast publiceert, wil niet zeggen dat ook jij elke week content moet delen (je bent geen generator 😉). Wat mij betreft gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit. Hoeveel energie hebt je, hoeveel tijd kun jij vrijmaken voor het creëren van content en hoeveel blogs/vlogs/podcasts van goede kwaliteit kun jij in die periode maken? Laat dat het uitgangspunt zijn.

Pak het strategisch aan

Wat je wil, is dat jouw content je bedrijfsdoelen ondersteunt en je helpt bij het bouwen aan je ‘know like en trustfactor’. Dat betekent dat je niet in het wilde weg 52 content-ideeën bedenkt, maar het strategisch aanpakt. Kijk naar wat er binnen je bedrijf te gebeuren staat en hoe je daar met je content op kunt inspelen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wanneer verkoop ik wat?
  • Op welke evenementen/gebeurtenissen (denk aan beurzen, Black Friday, Valentijnsdag) wil ik inhaken?
  • Welke informatie hebben mijn klanten nodig?
  • Waar sta ik (en mijn bedrijf) voor?
  • Hoe gids ik mijn klanten met waardevolle content, zodat ze een goede keuze kunnen maken of ze met mij willen samenwerken?

Plan batchdagen in

Heb je dit allemaal gedaan? Plan dan je batchmomenten in. Dat zijn de momenten waarop je content maakt. Het kan helpen om die momenten te blokken in je agenda. Dat vergroot de kans dat je daadwerkelijk aan de slag gaat. En noteer ook in je agenda aan welke stukken content je die bepaalde dag gaat werken. Hoe concreter hoe beter. Respecteer de afspraak met jezelf, zoals je ook een afspraak met een klant serieus neemt. Maar forceer jezelf niet. Ga geen content maken als je uitgeput bent. Je wilt dat je Projector-aura voor je werkt, niet tegen je.

Tip:

Plan het maken van je content in op het moment dat jij op je best bent. Is dat ’s ochtends vroeg, terwijl iedereen nog ligt te slapen, ’s middags of ’s nachts? Kijk ook of de locatie invloed heeft op jouw productiviteit. Maak jij meters in een drukke coffeebar of juist in een stille omgeving, zoals een bibliotheek? Als projector kan het soms fijn zijn om de drukte op te zoeken, zodat je kunt ‘meeliften’ op de energie van andere Human Design types om je heen. Door de ideale omstandigheden te creëren, gaat het maken van content nóg sneller.

Zet de grote lijnen uit

Omdat je al ideeën hebt genoteerd en weet wanneer je welke content gaat creëren, hoef je dat niet meer te doen. Je kunt meteen aan de slag met het maken van de content. Voordat je dat doet, is het goed om jezelf een paar vragen te stellen. Dit helpt je om de boel te stroomlijnen waardoor het schrijven/maken zelf een stuk sneller gaat:
· Welk doel wil je met deze content bereiken?
· Wat wil je dat je potentiële klant leert van deze content?
· Wat wordt de volgende stap van jouw klant (je call to action)?

De content maken

Nu je de grote lijnen hebt staan, is het tijd om de content daadwerkelijk te maken. Schrijf een eerste rommelige versie en leg die aan de kant. Het redigeren (of herschrijven) van je tekst doe je op een later moment (bijvoorbeeld nadat je alle conceptteksten voor die dag klaar hebt). Maak je video’s of podcasts? Neem die op en bewaar het editen voor een later moment. Ook dat kun je het beste allemaal in bulk doen (of uitbesteden). Net als het maken van afbeeldingen voor bij je blogpost en die in je CMS-systeem zetten.

Tip:

Is je blog/vlog/podcast klaar? Kijk dan meteen of je meer uit je content kunt halen. Zijn er quotes die je eruit kunt filteren om via social media te delen? Kun je er een infographic, animatie, cheatsheet of checklist van (laten) maken?

Plan je content in

De tijd dat je handmatig al je posts op social media moest plaatsen is al lang voorbij. Er zijn handige tools, zoals Hootsuite, Later en mijn favoriet SocialBee, waarmee je jouw social mediaposts vooraf kunt inplannen. Op een door jou gekozen dag en tijd verschijnt je post in de tijdlijn van je volgers. Je kunt er ook voor kiezen het programma te laten bepalen wat het meest geschikte moment is om jouw content te delen.

Tip: heb jij een batchmoment ingepland, maar laat jij je afleiden door social media en internet? Zet je telefoon op vliegtuigstand (of leg ‘m in een andere kamer) en installeer Freedom en/of werk met de Pomodoro-techniek, zodat je ongestoord meters kunt maken.

Zoals je hebt kunnen lezen, heeft het batchen van content dus veel voordelen, zeker voor een Projector-ondernemer. Ik hoop dat dit artikel jou helpt om het maken van je content voortaan strategische aan te pakken en dat je ook gaat batchen. Het kan je veel tijd, geld, energie en bitterheid schelen.

Vind je contentmarketing, copywriting en/of storytelling lastig? Ik kan je erbij helpen. Neem gerust contact met me op om te bespreken hoe ik jou kan helpen!

Leren van andere Projectors?

Mis jij andere Projectors in je leven? Mensen die ook bezig zijn met hun Human Design, waar je ervaringen mee kunt uitwisselen en tips van kunt krijgen. Dan is de Projector Power Summit iets voor jou! Alle sprekers delen hun persoonlijke reis met je, inclusief hoe ze in aanraking zijn gekomen met Human Design, de uitdagingen die ze onderweg hebben ervaren en hoe het volgen van hun Human Design hen heeft geholpen. Ze delen niet alleen hun successen, maar ook hun fuck ups, zodat jij ervan kunt leren. Je leest hier meer over de Projector Power Summit.