Contentmarketing Business Projector

Content hergebruiken als Projector-ondernemer, hoe doe je dat (en waarom wil je dat doen)?

Vraag jij je ook wel eens zuchtend af waar je de tijd vandaan moet halen om nieuwe content te maken? Of wat je nou weer kunt delen op je social media-kanalen? Als Projector-ondernemer kan het een uitdaging zijn om continu goede content te maken, omdat je geen constante toegang hebt tot energie. Het mooie is dat je het wiel niet steeds opnieuw hoeft uit te vinden! De kans is namelijk groot dat jij meer uit je bestaande content kunt halen. Hoe je dat doet en waarom het slim is om je content te hergebruiken, lees je in deze blog.


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

Wat is het hergebruiken van je content? Het hergebruiken van content is dat je eerder gemaakte content opnieuw onder de aandacht brengt, aanpast en/of er elementen uit filtert om te delen. Denk bijvoorbeeld aan het bundelen van webinars tot een online training, het delen van quotes uit je podcast via social media of blogs bundelen tot een e-book.

Content kun je op 5 manieren opnieuw gebruiken:

  1. Het opnieuw promoten van bestaande content om het top of mind te houden. Veel zelfstandig ondernemers promoten hun content alleen in de week dat hun nieuwe blog verschijnt. Zonde van de tijd en energie die je erin gestoken hebt.
  2. Het updaten van bestaande content om deze actueel en nuttig te houden.
  3. Het omvormen van bestaande content naar een ander contentvorm (bijvoorbeeld van je blog een podcast maken).
  4. Spelen met de lengte van de content. Bijvoorbeeld door omvangrijke content in kleinere content-brokken te verdelen of door korte content-items te bundelen tot een groter geheel.
  5. Bestaande content (van anderen) delen voorzien van je eigen standpunt (content curatie).

Waarom wil je oude content hergebruiken?

Er zijn verschillende redenen waarom je, zeker als Human Design Projector, oude content opnieuw wilt gebruiken. Je:


  1. bespaart er (veel) tijd mee
    Content delen is een goede manier om je doelgroep te bereiken en te boeien. Maar de meesten van ons maken goede content niet in een verloren half uurtje. Door je oude content opnieuw te gebruiken, bespaar je tijd en energie. Je hoeft het wiel namelijk niet steeds opnieuw uit te vinden, maar borduurt verder op werk dat je al hebt gedaan.


  2. verbetert er je online vindbaarheid mee
    Hoe waardevoller jouw content is, hoe meer waardering Google daarvoor heeft. Het resultaat: een hogere positie in de zoekmachine.


  3. verhoogt de kwaliteit van je content
    Als zelfstandig ondernemer en expert op jouw vakgebied leer je elke dag bij. Die nieuwe kennis en kunde kun je verwerken in bestaande content waardoor die nog waardevoller wordt voor de lezer.


  4. bedient er verschillende leerstijlen mee
    Jij leest misschien het liefst een blog, terwijl een ander de voorkeur heeft voor een video of podcast. Door je oude content in een andere contentvorm aan te bieden, bereik je meer mensen. Iemand luistert wellicht wel naar jouw podcast, terwijl die nooit de moeite zal nemen om jouw blog te lezen.

Hoe kun je content hergebruiken?

Ik deel meer dan 60 manieren met je waarop je meer uit jouw content kunt halen. En misschien overbodig, maar je hoeft dit dus niet per se zelf te doen. Een virtueel assistent kan (een aantal van) dit soort dingen prima voor jou doen, terwijl jij aan het wandelen bent of op een terras hangt. Ik geef je suggesties. Jij voelt zelf wel welke je aanspreken en welke niet. Die laatste laat je lekker voor wat het is.

Product informatie

  1. Schrijf blogs waarin je gedetailleerde informatie geeft over je product/dienst.
  2. Bied blogs aan waarin je producten/diensten met elkaar vergelijkt. Die van jezelf, maar ook die van concurrenten.
  3. Maak gedetailleerde handleidingen voor je klanten.

Blogs en artikelen

  1. Haal quotes uit je blog en deel die via social media.
  2. Gebruik ‘Click-To-Tweet’, zodat anderen quotes uit je blog makkelijk kunnen delen.
  3. Maak een visuele vertaling van je artikel, bijvoorbeeld in de vorm van een infographic.
  4. Breng oudere blogposts opnieuw onder de aandacht van je publiek, bijvoorbeeld door ze opnieuw te delen via social media.
  5. Update bestaande artikelen om hoger te eindigen in zoekmachines.
  6. Verzamel blogposts over een bepaald onderwerp en vorm ze om tot een (online) training.
  7. Schrijf je een column in een (lokale) krant? Deel die ook online als blog of in je (e-mail)nieuwsbrief.
  8. Bundel gerelateerde blogposts in een e-book/boek. Zorg er wel voor dat er een samenhang in de tekst zit.
  9. Gebruik blogposts als basis voor je presentaties en/of trainingen.
  10. Gebruik je blog als gastblog op een andere website (wanneer je daartoe wordt uitgenodigd).
  11. Deel je blogs via je (e-mail)nieuwsbrief.
  12. Voeg microblogs samen tot een miniblog, miniblogs tot een blog. En blogs samen tot een long read (ook wel monsterblog genaamd).

e-Books en Whitepapers

  1. Maak een korte samenvatting van een langere tekst om bezoekers te verleiden de langere inhoud te bekijken/downloaden.
  2. Deel afbeeldingen uit e-books en whitepapers als teaser voor je potentiële klant.
  3. Maak werkboeken horende bij je e-book/whitepaper. Dit helpt je lezer om tot actie over te gaan.
  4. Maak van de content van een e-book een geprinte/gedrukte versie van je boek.

Content voor advertenties

  1. Maak een case study rond marketingcampagnes. Deel die ook als blogposts, artikelen en/of presentaties.
  2. Benoem je advertentiecampagnes tijdens live evenementen, webinars, je podcast, etc.

Reviews

  1. Voeg reviews toe aan salespagina’s.
  2. Neem testimonials op in je advertenties.
  3. Geef reviews een plaats op productbladen, flyers of brochures.

Vragen van klanten

  1. Gebruik comments en vragen die je via social media of van je klantenservice krijgt als input voor je veelgestelde vragen-sectie op je website.
  2. Gebruik input van klanten als basis voor blogposts en artikelen.
  3. Stuur klanten na hun aankoop e-mails waarin je veelgestelde vragen beantwoordt.

Trainingsmaterialen

  1. Bouw je (PowerPoint)presentatie om tot een e-book.
  2. Deel je presentatie via bijvoorbeeld Slideshare of Pinterest.
  3. Geef een offline presentatie ook als webinar.
  4. Tover delen uit je training om tot ‘how-to-video’s’ of blogposts.
  5. Laat een transcript maken van een trainingsvideo en werk die uit tot een blog.

Live presentaties/evenementen

  1. Deel korte quotes uit de presentatie via social media.
  2. Maak geluidsopnamen en maak daar een podcast van. Voeg ook korte sound bites toe (korte quotes) die je via social media kunt delen.
  3. Laat een transcript maken van een presentatie en herschrijf die tot een blogpost.
  4. Plaats de slides van je presentatie op je site/in je blog.
  5. Laat video-opnamen maken en plaats die op bijvoorbeeld YouTube.
  6. Interview aanwezigen en sprekers om zo korte quotes te verzamelen die je in blogs en social media kunt gebruiken.
  7. Deel posts die aanwezigen over de presentatie/het evenement delen via je eigen social media kanalen.

Webinars/video’s

  1. Plaats het webinar op je website (als gratis download of achter een betaalmuur).
  2. Deel je presentatie als weggever om zo aandacht te vragen voor je webinar.
  3. Laat kortere video’s van je webinar maken als teaser die je bijvoorbeeld via social media deelt.
  4. Selecteer de audio van je webinar en maak daar een podcast van.
  5. Vorm je webinar om tot een blogpost.
  6. Gebruik (delen uit) een webinar of video tijdens een live presentatie.
  7. Deel video’s van anderen die voor jouw publiek interessant kunnen zijn en vul dat aan met je eigen mening over het onderwerp.

Foto’s

  1. Organiseer je een fotoshoot? Geef dan een kijkje achter de schermen via bijvoorbeeld Insta stories.
  2. Gebruik meerdere (rechtenvrije) foto’s in je blog en voeg de optie 'Pin This' toe.
  3. Gebruik je foto's in je presentaties, social media posts en webinars.

Infographics

  1. Vorm je infographic om tot een blogpost, podcast of video waarbij je dieper op de content ingaat.

    Audio content

  2. Laat een transcript maken van de geluidsopname en werk die uit in een blog.
  3. Post de opname op je site/blog.
  4. Laat korte sound bites (korte quotes) maken die je via social media deelt.
  5. Filter korte quotes uit de content en deel die via social media.

Interviews

  1. Haal korte quotes uit het interview en deel die via social media.
  2. Vorm het interview om tot een column.
  3. Gebruik materiaal uit het interview dat het artikel niet haalde om te delen via je website, blog of Facebook-pagina.
  4. Stel een groot aantal mensen dezelfde vraag en verwerk alle antwoorden in een blog (bijvoorbeeld 21 tips om je zichtbaarheid te vergroten).

Social media

  1. Verzamel hoogtepunten van een Twitter-chat in een blogpost.
  2. Beantwoord vragen gesteld in een Twitter-chat of Facebook Live in een blogpost.
  3. Gebruik positieve berichten over je producten en diensten in verkoop e-mails aan klanten.
  4. Maak Pinterestborden over je belangrijkste onderwerpen.

Aanvullende tips:

  1. Geef een oud artikel een nieuwe (en betere) headline.
  2. Start een nieuw discussie op LinkedIn over een eerder aangestipt onderwerp.
  3. Geef oude artikelen een plek op je homepage.
  4. Zet een lijst met de populairste artikelen in de sidebar of footer van je website.
  5. Plaats onder elk artikel een link naar ‘Gerelateerde Posts’.
  6. Verwijder de datum in het artikel om het tijdloos te maken.
  7. Blijf oude content delen op social media.

Waar moet je op letten bij het hergebruiken van je content?

Er zijn dus veel mogelijkheden om meer uit je content te halen. Belangrijk is dat je je altijd afvraagt of het afstoffen van je oude content slim is en welke vorm het beste is. Ik deel vijf aandachtspunten met je:

  1. Weet wat je doel is. Waarom plaats je deze content en wat wil je ermee bereiken? Sluit het aan bij je strategie?
  2. Is de content die je wilt delen nog relevant?
  3. Wat is de beste contentvorm? Een lang persbericht één op één als Facebook-post plaatsen, levert je waarschijnlijk weinig interactie op.
  4. Zorg voor afwisseling. Plaats niet altijd oude content, maar vul die aan met nieuwe content.
  5. Analyseer. Check welke content werkt. Maak meer van content die het goed doet en minder van content waar weinig aandacht voor is.

Nu jij!

Hopelijk bruis je nu van de inspiratie en heb je ideeën opgedaan hoe jij als Projector je content kunt hergebruiken. Niet elk idee dat ik deelde, zal geschikt voor jou zijn. Maar ik weet zeker dat er meerdere items in deze blog staan die ervoor zorgen dat jij meer uit je content kunt halen waardoor je veel tijd en energie bespaart.

Vind je contentmarketing, copywriting en/of storytelling lastig? Ik kan je erbij helpen. Neem gerust contact met me op om te bespreken hoe ik jou kan helpen!


Leren van andere Projectors?

Mis jij andere Projectors in je leven? Mensen die ook bezig zijn met hun Human Design, waar je ervaringen mee kunt uitwisselen en tips van kunt krijgen. Dan is de Projector Power Summit iets voor jou! Alle sprekers delen hun persoonlijke reis met je, inclusief hoe ze in aanraking zijn gekomen met Human Design, de uitdagingen die ze onderweg hebben ervaren en hoe het volgen van hun Human Design hen heeft geholpen. Ze delen niet alleen hun successen, maar ook hun fuck ups, zodat jij ervan kunt leren. Je leest hier meer over de Projector Power Summit.